کد خبر: ۲۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 13 April 2015
تاریخچه به وجود آمدن تپه مرادآب به سالهای قبل از انقلاب باز می‌گردد. این تپه در ابتدا محل چراگاه احشام اهالی بیلقان بود و کم کم به منطقه‌ای مسکونی تبدیل شد. در فرهنگ عامیانه، اسلام آباد را «زورآباد» یا «نگین شب» و «زگیل روز» می‌نامند و علت آن این است که این منطقه به دلیل قرارگیری در ارتفاع، شبها همچون نگینی در بهترین جای شهر می‌درخشد و با آمدن روز و هنگامی که تاریکی شب کنار می‌رود، زشتیها و فقر آن مشخص می‌شود.
در فاصله سالهای 52 به بعد با افزایش درآمدهای ناشی از رشد قیمت نفت، بازار داغ راه اندازی کارخانه‌های مونتاژ در حد فاصل تهران – قزوین موجب شد بسیاری از مردم برای یافتن شغل مناسب سمت تهران سرازیر شوند، اما به دلیل نگرانی تامين مسکن و شرایط ویژه زندگی در پایتخت، آنها روانه کرج شده و در این میان، تپه مرادآب نیز خان گسترده‌ای برای این سیل مهاجر شد، به طوری که در سال 56 ظرفیت تپه، تکمیل و امکان ساخت حتی یک خانه نیز در آن مقدور نبود، اما ماجرا تنها به اسکان مهاجران ختم نشد و اندازه کوچک ساختمانهای مسکونی و نامناسب بودن اغلب آنها از نظر بهداشتی و فنی، شیب تند منطقه خصوصأ در بخش شمالی تپه و ارتباطات اصلی و فرعی بدون نظام شهری منسجم و پوشش نامناسب خانه‌ها، شکل ناموزونی از سکونت و به عبارتی وصله‌ای ناجوری برای شهر کرج شد.
تپه مرادآب در بخشی ازکرج واقع شده که برای افرادی که از تهران به کرج وارد می‌شوند، جلب توجه کرده و به آبروی شهر لطمه می زند. در سال 70 پس از بازدید رئیس جمهور وقت، بررسی‌هایی آغاز شد که به شکل‌گیری طرح ساماندهی تپه مرادآب انجامید. این طرح  هم اکنون نیز در دست اجرا قرار دارد  و تا حدودی پیش‌رفته است .
امکانات منطقه اسلام‌آباد درشان ساکنین نیست
شهردار منطقه یک کرج گفت: عقب‌ماندگی‌هایی در منطقه‌ی اسلام‌آباد کرج وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های عملیاتی برطرف شود.
مصطفی خدابین افزود: هرچند طی چند سال پیش شهرداری اقدامات مناسبی برای برطرف کردن معضلات ساکنان این منطقه انجام داده اما امکانات و زیرساخت‌های کنونی اسلام‌آباد تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی دارد و در شأن ساکنان نیست.
شهردار منطقه یک کرج خاطرنشان کرد: رساندن ساکنان اسلام‌آباد به حقوقشان از اهداف اصلی شهرداری منطقه‌ی یک است و تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.
یک ششم بافت فرسوده کرج دراسلام‌آباد قرار دارد
خدابین ادامه داد: منطقه‌ی اسلام‌آباد در مجموع 170 هکتار وسعت دارد که واحدهای مسکونی آن در متراژهای کوچک و به اصطلاح ریزدانه احداث شده‌اند.
وی یادآورشد: منطقه‌ی زورآباد(اسلام‌آباد) یک ششم از بافت فرسوده‌ی کرج را به خود اختصاص داده است.
شهردار منطقه یک کرج تصریح کرد: افق دید اصلی طرح ساماندهی اسلام آباد در راستای بهبود وضعیت بافتهای فرسوده است و به نوعی در نظر دارد که بافت فرسوده را از محل خارج كند.
خریداری چهار هزار واحد مسکونی در20 سال
شهردار منطقه یک کرج ادامه داد: طی 20 سال گذشته حدود چهارهزار واحد مسکونی اسلام‌آباد تملک و خریداری شده و ساکنان آن پس از فروش واحدهای خود در سایر مناطق کرج ساکن شده‌اند.
خدابین افزود: این چهار هزار واحد حدوداً 70 هکتار از مجموع 170 هکتاری اسلام‌آباد را شامل می‌شود.
وی گفت: از آنجایی که اسلام‌آباد به نوعی سکونت‌گاهی خودرو و غیررسمی محسوب می‌شود اکثر واحدهای مسکونی آن بدون توجه به اصول ساختمان‌سازی و بدون دریافت مجوز ساخته شده‌اند.
شهردار منطقه یک کرج اظهار کرد: بسیاری از این واحدها در طول دهه‌های گذشته سست شده و آسیب دیده‌اند و به بازسازی و بهسازی نیاز دارند و اگر بازسازی نشوند بدون شک خطرآفرین خواهند شد.
وی بیان کرد: علی‌رغم این که املاکی که در این محل وجود دارند، اکثرا در دو یا سه طبقه کوچک  ساخته شده‌اند اما جمعیت زیادی را درخود جای داده‌اند که بدون شک خدمات‌رسانی به این جمعیت زیاد با مشکلاتی همراه است.
خدابین کوچک بودن واحدهای این منطقه را یکی از مشکلات تملک این واحدها دانست  و  گفت: گستردگی، پراکندگی و متراژهای پایین این واحدها باعث صرف هزینه بالا ی تملک و ایجاد مشکلاتی درآزاد سازی واحدهای مسکونی این منطقه می‌شود.
این مسئول یادآورشد: فضای زندگی برای اعضای خانواده‌ها در این واحدهای مسکونی کوچک مناسب نیست و بیشتر آنان به ناچار در این واحدهای کوچک  زندگی می‌کنند.
وی اضافه کرد: این خانه‌های کوچک از آنجایی که  با مصالح نامناسب  و در شرایط غیراستانداردساخته شده‌اند چهره نازیبایی به  منطقه داده‌اند.
خدابین ادامه داد: طی چند سال گذشته شهرداری اقدامات مناسبی برای جلب اطمینان و اعتماد ساکنان این منطقه انجام شده و در حوزه‌ی خدمت‌رسانی بسیار مناسب عمل کرده است.
وی از جمع‌آوری آب‌های زیرسطحی، ارتقای سیستم جمع‌آوری زباله، پلمب ضایعات فروشی‌ها، تعریض و آسفالت معابر و خیابان‌های این منطقه، پله‌گذاری در همه‌ی معابر شیب‌دار به ‌عنوان بخشی از اقدامات شهرداری در طول سال‌های اخیر نام می برد.
اسلام‌آباد الماس نتراشیده کرج است
شهردار منطقه یک کرج گفت: بدون شک اقدامات انجام شده باعث می‌شود ساکنان این منطقه به این اطمینان برسند که مسئولان به آنها نیز همانند ساکنان سایر مناطق کرج اهمیت می‌دهند و رفاه و آسایش آنان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند.
خدابین افزود: برخلاف تصور برخی اسلام‌آباد از نظر شهرداری، منطقه‌ای با پتانسیل‌های فراوان است و به نوعی الماسی محسوب می‌شود که هنوز تراشیده نشده است.
زمین سرمایه‌ای که توسعه شهری را به دنبال دارد
خدابین با اشاره به این که در دنیای امروز زمین سرمایه محسوب می‌شود، گفت: این سرمایه رشد و پیشرفت را به دنبال دارد و باعث توسعه زندگی شهری می‌شود، از این رو تپه مرادآباد این امکان را به ما می‌دهد که برای توسعه شهرمان سرمایه خوبی در اختیار داشته باشیم.
بسترهای سرمایه‌گذاری درتپه مرادآباد فراهم شود
وی ادامه داد: وجود ارتفاع و منابع آبی خوب و موقعیت جغرافیایی مطلوب و شرایط آب و هوایی ویژه، امکان توسعه شهر کرج را در این منطقه به خوبی فراهم کرده است و از منظر دیگر بستری مناسب برای افزایش سرانه خدماتی کلانشهر کرج است.
این مسئول گفت: این منطقه در آینده با جذب سرمایه‌گذاران به نوعی امکانات رفاهی کرج را گسترش می‌دهد.
وی اظهار کرد: تپه مرادآباد همه بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری را دارد که باید به آنها توجه ویژه شود.
وی تصریح کرد: با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران و تلاش مسئولان در آینده‌ای نزدیک شاهد به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های این منطقه از طریق اجرای طرح‌های مناسب هستیم.
طرح موضعی ساماندهی مرادآب بازنگری می‌شود
در بخش دیگری از این گزارش معاون فنی و شهرسازی شهرداری منطقه یک  در باره بازنگری طرح موضعی منطقه اسلام‌آباد به خبرنگار ایسنا گفت: برای ساماندهی منطقه اسلام‌آباد  اجرای طرح موضعی به تصویب رسیده که این طرح در مرحله بازنگری قرار گرفته است .
مجید حیدرشاهی افزود: طی سال‌های گذشته برای منطقه اسلام‌آباد هیچ مجوز ساخت و سازی صادرنشده که این مساله ازلحاظی مثبت و ازسویی منفی تلقی می‌شود.
مجوز ساخت در منطقه اسلام‌آباد صادر نمی‌شود
وی ادامه داد: ازآنجایی که اکثر بافت تپه مرادآب در متراژهای کوچک ساخته شده است صدور مجوز ساخت و تنها منجر به افزایش واحدهای ریزدانه و در نتیجه  توسعه نامتوازن و غیر اصولی این منطقه می‌شود.
حیدرشاهی خاطرنشان کرد: به همین دلیل شهرداری در طول سالیان گذشته هیچ مجوزی برای ساخت واحد مسکونی جدید دراین منطقه صادر نکرده است.
این مسئول اظهار کرد: هرچند این عدم صدور مجوزساخت نتایج مثبت زیادی در پی داشته ولی بدون شک خالی از اشکال نیز نبوده است؛ چراکه عدم ساخت واحدهای مسکونی جدید دراین منطقه باعث شده بافت این تپه همچنان به صورتی بافتی فرسوده باقی بماند و تغییر نکند.
تغییر بافت زورآباد مستلزم اجرای طرح تشویقی برای سرمایه‌گذاران است
حیدرشاهی گفت: برای این که بتوانیم تغییراتی در بافت اسلام‌آباد ایجاد کنیم باید با طرح‌های تشویقی سازندگان کوچک و متوسط را به سرمایه گذاری دراین منطقه ترغیب کنیم.
وی افزود: این طرح‌های تشویقی می‌تواند تسهیل در فرایند صدور مجوز و برخی بخشش‌های مالی برای دریافت پایان کار را شامل شود.
معاون فنی و شهرسازی شهرداری منطقه یک کرج خاطرنشان کرد: سازندگان می‌توانند چند واحد مسکونی کوچک را با هم ترکیب و از مساحت به دست آمده برای ساخت واحدهای استاندارد و بزرگ‌تر استفاده کنند.
هیات امنا پیگیر مشکلات ساکنان اسلام‌آباد هستند
در بخش دیگری از این گزارش مدیر املاک شهرداری منطقه یک کرج در گفت وگو با ایسنا گفت: معتمدین تپه مرادآب هیات امنایی تشکیل داده‌اند و از این طریق پیگیر حل مشکلات ساکنین این منطقه هستند.
جمال اسکندری افزود: این هیات امنا روند اجرای تمامی طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرای این منطقه را رصد می‌کنند و در صورت کند شدن و توقف هر یک ازاین طرح‌ها علت را  از شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط پیگیری می‌کنند.
وی اضافه کرد: برخی از موانعی که تا کنون درمسیر اجرای طرح‌های این منطقه وجود داشته با تعامل و پیگیری این هیات امنا برطرف شده است .
وی گفت: شهرداری هیچ تبعیضی بین ساکنان  منطقه مرادآب و شهروندان برخوردار منطقه یک قائل نیست و به طور یکسان به همه شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.
اسکندری خاطرنشان کرد: به جرئت می‌توان گفت طرح‌هایی که برای زورآباد در نظرگرفته شده و اعتباری که قرار است در این منطقه هزینه شود ازبسیاری از مناطق برخوردار کرج بیشتر است.
پارک علم و فناوری پروژه‌ای استانی است
وی اضافه کرد: احداث دو بیمارستان امام علی (ع) و باهنر، اجرای طرح‌هایی از قبیل بازگشایی خیابان شریعتی وهمچنین اجرای بخشی از پروژه ساخت پارک علم و فن‌آوری در این منطقه  باعث شده تا اسلام آباد از انزوا خارج شود.
اسکندری درباره پارک علم و فناوری که بناشده در این منطقه ساخته شود،گفت: بخشی از عملیات ساخت این پارک سال گذشته انجام شد ولی این پروژه برای انجام برخی بازنگری‌ها متوقف شده است .
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری، پروژه‌ای استانی است که اتمام آن باعث رونق گردشگری و اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان منطقه اسلام‌آباد می‌شود .
این مسئول گفت: با اتمام بازنگری این طرح به زودی عملیات اجرایی آن از سرگرفته می‌شود.
وی افزود: شهرداری برای تغییر وضعیت منطقه مرادآب طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی انجام داده و طرح‌های بسیاری را اجرایی کرده است .
وی ادامه داد: شهرداری برای ساخت بیمارستان دراین منطقه پنج هکتار زمین را به علوم پزشکی واگذارکرد و علاوه براین بدون دریافت هزینه پروانه و درگیر کردن مجموعه علوم پزشکی برای طی تشریفات قانونی، راه را برای ارتقای بخش بهداشت و درمان شهرستان هموارکرد.
اسکندری یادآورشد: شهرداری برای واحدهای مسکونی پایین ارتفاع هزار و 400 متر منطقه اسلام‌آباد که امکان تملک آنها وجود ندارد، طرح‌های حمایتی درنظرگرفته که اجرای آنها تغییر در چهره این منطقه را در پی دارد.
مدیراملاک شهرداری منطقه یک کرج در پایان گفت: با تغییر بافت اسلام‌آباد نگاه سرمایه‌گذاران به این منطقه تغییر می‌کند و به این ترتیب شاهد تغییر وضعیت این منطقه طی مدت کوتاهی خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار