کد خبر: ۲۱۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳ 14 April 2016
نشست سران سازمان همکاری اسلامی با حضور تعداد زیادی از مقامات ارشد کشورهای مختلف مسلمان، در حالی از امروز در استانبول آغاز شده که سایه بسیاری از اختلافات میان کشورهای حاضر در آن سنگینی می کند. با این وجود، برگزاری این نشست به عنوان بزرگترین گردهمایی کشورهای اسلامی، از منظرهای مختلف مورد توجه ناظران، تحلیلگران و رسانه ها قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه، امروز با حضور رهبران بیش از 30 کشور جهان آغاز شده است. روسای جمهور ایران، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ترکیه و پادشاهان کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، از جمله مهمترین شرکت کنندگان در این نشست دو روزه هستند. 

بر اساس اعلام منابع رسمی، شعار «اتحاد و همبستگی برای صلح و عدالت» برای این نشست انتخاب شده و جنگ یمن و سوریه، تهدید برآمده از گروه های افراط گرا و تروریستی، موضوع فلسطین و همچنین مناقشه قره باغ، مهمترین محورهای دستور کار آن را تشکیل می دهد. 

اما در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز برای شرکت در اجلاس مذکور به استانبول سفر کرده، تلاش برخی از کشورها، به ویژه عربستان سعودی، برای گنجاندن برخی بندهای ضدایرانی در بیانیه این نشست، به شدت جنجالی و حاشیه ساز شده و اعتراض شدید طرف ایرانی را به دنبال داشته است. 

در همین راستا، در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در روز سه شنبه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به طرح چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان در پیش‌نویس اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی که از سوی عربستان سعودی و با حمایت برخی از هم‌پیمانانش ارایه شده بود، این اقدام را برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانسته و نسبت به عواقب این رویکرد مخرب هشدار داد.

گفته می شود امروز نیز روحانی در دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای خود، نسبت به این موضوع به وی تذکر جدی داده است. بر اساس اخبار منتشره، رئیس جمهور ایران در هنگام استقبال اردوغان از وی، به شدت درباره بخش های ضد ایرانی بیانیه نشست جاری سخن گفته و در این زمینه تذکر داده است. 

گفتنی است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی افتتاحیه نشست استانبول گفت این اجلاس می‌کوشد اختلافات بین حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون مسلمان از فرقه‌ها و ملیت‌های مختلف را کاهش دهد. وی از پیشنهاد عربستان برای ایجاد سازمانی جهت همکاری کشورهای اسلامی علیه آنچه ریاض «تروریسم و افراط گرایی» خوانده، استقبال کرد و با ابراز تأسف از شرایط مسلمانان گفت: «باعث آبروریزی است که اکثر پناهجویانی که عازم اروپا می‌شوند از مسلمانان هستند». 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در سخنان خود در نشست استانبول گفت: «جهان اسلام سزاوار آن نیست كه در موج ناامنی، خشونت و تروریسم سازمان‌یافته درغلطیده و مبتلا به عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی همه‌جانبه شود». وی همچنین از تفرقه میان مسلمانان انتقاد کرد و رژیم اسرائیل را منشأ خشونت و ناامنی در منطقه دانست. روحانی با ابراز آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت و گو جهت حل اختلافات، گفت: «برای همه روشن است كه نه عربستان مشكل ایران است و نه ایران مشكل عربستان. مشكل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است».

سازمان همکاری اسلامی بزرگترین و قدیمیترین سازمان فرامنطقهای است که در آن ۵۷ کشور عضو هستند و بعد از سازمان ملل، بزرگترین نهاد بین دولتی به حساب میآید. ریاست دوره ای قبلی آن بر عهده مصر بود که امروز آن را به ترکیه تحویل داد. دبیرخانه دائمی این سازمان در جده قرار دارد و نشست آن هر ۳ سال به یکبار برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار