سرعت بادهای گرم جنوبی که از دیروز (سه شنبه) در اردبیل و سایر نقاط واقع در قسمت مرکزی این استان آغاز شده است روزهای پایانی هفته از 90 کیلومتر در ساعت فراتر خواهد رفت.
کد خبر: ۲۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 09 April 2015

 به گزارش ایرنا با استناد به پیش بینی هفتگی کارشناسان اداره کل هواشناسی استان اردبیل گزارش داد که سرعت وزش بادهای جنوبی در قسمت مرکزی این استان از امروز به تدریج در حال افزایش است و انتظار می رود که امروز بیشینه سرعت آن در بعضی ساعات به 60 کیلومتر در ساعت برسد.

از عصر فردا (پنجشنبه) بر شدت وزش باد افزوده شده و به توفان 90 کیلومتر در ساعت همراه با گرد و خاک تبدیل خواهد شد.

کارشناسان هواشناسی اردبیل با هشدار به ساکنان اردبیل و سایر نقاط واقع در قسمت مرکزی این استان شامل شهرستانهای نیر ، نمین ، سرعین ، گرمی و مشگین شهر خواستار رعایت نکات ایمنی شده اند.

پرهیز از تردد در مجاورت ساختمان های نیمه کاره و فرسوده و درختان کهنسال ؛ خودداری از رانندگی و نیز قرار گرفتن در فضاهای باز و بلند هنگام وزش تندباد ؛ بازبینی استحکام آنتن ها و تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر ؛ محافظت از کندوهای زنبور عسل و گل و گیاه در گلخانه ها و تقویت استحکام خطوط انتقال نیرو از جمله موارد مهم برای آمادگی در برابر این رخداد طبیعی است که به خصوص در روز جمعه پیش رو از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه هوا در اردبیل گرمتر از سایر روزها خواهد بود و انتظار می رود دما به بیش از 30 درجه سانتیگراد بالای صفر برسد.

در این حال نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهند ناوه عمیق مستقر روی جنوب دریای سیاه و شبه جزیره بالکان درحال حرکت به سوی شرق و متمایل به جنوب شرق است که پیش بینی می شود از روز جمعه از شمال غرب وارد کشورمان شود.

اثرهای این توده هوا در استان اردبیل از پنجشنبه ابتدا به شکل وزش باد و افزایش تراکم ابر در آسمان و امکان وقوع بارش های رگباری پدیدار می شود ولی با رسیدن هوای سرد عرضهای شمالی که در سطح زمین این توده هوا را همراهی می کند از عصر جمعه به تدریج هوا در قسمت وسیعی از استان اردبیل سرد شده و بارش ها آغاز می شود.

میزان سرمای ناشی از این توده هوا محسوس تر خواهد بود و پیش بینی می شود دما در بعضی نقاط استان اردبیل تا 18 درجه سانتیگراد در مقایسه با روزهای قبل ازآن کاهش یابد.

این توده هوا تا اوایل هفته پیش رو در استان اردبیل سبب افزایش تراکم ابر و مه در آسمان و در بعضی نقاط ریزش متناوب برف و باران خواهد شد.

به شکوفه نشستن اکثر درختان میوه در اردبیل به خاطر حاکمیت هوای به شکل نسبی گرم باعث نگرانی مردم و به خصوص باغداران از احتمال زیان رسانی به سردرختی ها براثر رخنه هوای سرد و برفی در روزهای آینده شده است.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار