مسوول موزه های استان اردبیل گفت: بازدیدکنندگان گردشگران خارجی از مجموعه تاریخی و جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در دور اول سفرهای نوروز امسال 50 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۲۰۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰ 27 March 2016

فردین عینی روز یکشنبه با بیان اینکه بیشتر بازدیدکنندگان خارجی از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی از کشورهای آلمان ، چین و جمهوری آذربایجان هستند افزود: هفت هزار و 806 گردشگر از موزه های استان در دور اول سفرهای نوروزی بازدید کردند.
وی با اشاره به اینکه به طور متوسط 30 درصد بازدیدکنندگان از موزه های استان و مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در نوروز گذشته به صورت رایگان بوده گفت: با حذف شدن بلیط های رایگان فروش بلیط در نوروز امسال نسبت به نوروز گذشته افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، او اظهار کرد: 238 هزار و 911 گردشگر نوروزی از مراکز تاریخی ، تفریحی و توریستی استان از 27 اسفندماه گذشته تا هفتم فروردین ماه امسال بازدید کرده اند.
استان اردبیل دارای هشت موزه شامل موزه باستان شناسی ، مردم شناسی ، صنایع دستی و موزه چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی ، موزه صارم السلطنه شهرستان نمین ، موزه باستان شناسی شهرستان نیر ، موزه باستان شناسی شگین شهر و موزه باستان شناسی خلخال است.
موزه باستان شناسی خلخال به دلیل عملیات مرمت و بازسازی تعطیل است و پس از اتمام عملیات مرمتی بازگشایی خواهد شد.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار