شهرستان نیر یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان اردبیل و کشور به آب‌شهر ایران اسلامی معروف است.
کد خبر: ۲۰۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 25 March 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، در ایام نوروز علاقمندان و طبیعت‌گردان فرصتی پیدا می‌کنند تا به شهرستان نیر در 25 کیلومتری شهر اردبیل مسافرتی داشته باشند تا از مواهب خدادادی و جلوه‌های چشم‌نواز طبیعی این دیار که از طرف شمال به قله سبلان و سرعین، از شرق به اردبیل، از غرب به سراب و تبریز و از جنوب به کوثر و میانه منتهی است، لذت ببرند.

این شهرستان با اقلیم و آب و هوای خنک و مطبوع و جلوه‌های زیبای خدادادی در ارتفاع یک‌هزار و 600 متری از سطح دریا در دامنه سرسبز سبلان واقع شده و به عنوان دروازه استان اردبیل و در مسیر ترانزیتی استان‌های شمالی و شمال‌غرب معروف است.

نیر که به آب شهر ایران شهرت دارد بیش از 20 چشمه آب گرم و ده‌ها چشمه آب سرد معدنی داشته و جریان دو رودخانه دائمی و چندین رودخانه فصلی و منابع غنی آب‌های سطحی و زیرزمینی در میان مردم استان اردبیل و اقصی نقاط کشورمان به بولاغلار‌یوردی یا آب شهر ایران اسلامی معروف است.

شهر نیر یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان اردبیل و کشور است به طوری که با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری در حال حاضر پذیرای 40 درصد مسافران و گردشگران ورودی به استان اردبیل است.

این شهرستان در کنار توانمندی‌های طبیعی و خدادادی از ظرفیت بی‌نظیر صنعتی، معدنی، آب و خاک، کشاورزی، دامپروری، خدمات بازرگانی و گردشگری برخوردار بوده و به خاطر داشتن شهرک تخصصی آب از توان بالای تولید آب‌های معدنی و طعم‌دار برخوردار است.

اما تاریخ کهن این دیار و سنگ ‌نوشته‌های میخی، وجود آتشکده‌های مختلف، غارهای سخره‌ای همچون اباذر و گلستان، قلعه بوینی یوغون، روستای کور عباسلو و قبور باستانی در قره شیران نمودی از غنای فرهنگی و تاریخی این دیار است.

شهرستان نیر که نام آن در گذشته با عناوینی همچون نیریز، نریز و نرسی یاد شده به معنای نور و همچنین به معنای منطقه پوشیده از نی است که در زبان محلی برخی‌ها آن را با نریز قرین دانسته‌اند.

آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان منطقه نمونه گردشگری بولاغلار، برجلو، قینرجه، سقزچی، یامچی، گلستان، ایلانجیق، قره شیران، کور عباسلو، پل قرمز، کاروان‌سرای شاه عباسی، غارها و قلعه‌های باستانی، آب‌های گرم و چشمه‌سارهای متعددی است که به این دیار حال و هوای خاص داده است.

اما یکی از جاذبه‌ها و مناطق دیدنی این شهر منطقه نمونه گردشگری سد یامچی است که در 30 کیلومتری اردبیل واقع شده و دارای تجهیزات ورزشی، دریاچه پشت سد، فضای تفرجی و برخی از زیرساخت‌هاست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار