گفتگوی اختصاصی تابناک خراسان جنوبی با یک کارشناس سیاسی مقیم در استان:
کاندیداها رفتار ستادها وهوادارانشان را مدیریت کنند/ برای بر گزاری یک انتخابات سالم هر کس به فراخور نقش و مسئولیتی که دارد، بایستی کوشش کند/ اگر اصول گرایی را وفادار بودن به مبانی امام و اطاعت از رهبری و تلاش در جهت حفظ وتقویت ارزشهای انقلاب اسلامی معنا کنیم، به جای گل زدن به دروازه ی خودی، بایستی با فراهم اوردن فضایی ارام و دور از تنش و بد اخلاقی، مردم را در انتخاب اصلح یاری کنیم
کد خبر: ۱۸۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 24 February 2016
در رقابت های انتخاباتی، تحقیر و طرد خودی های هم سو با نظام، دور از عقلانیت و مصلحت و مغایر با منویات رهبری است

   تا برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری زمانی باقی نمانده است و کاندیداهایی که تا کنون از دور مبارزات انتخاباتی کنار نکشیده اند، همراه با هوادارانشان روزهای اوج تبلیغات و معرفی خود به جامعه را می گذرانند.

   در آستانه این شور و حال و انتخابات سرنوشت ساز فرصتی دست داد تا با استاد قاسم‌زاده نداف یکی از برجسته ترین کارشناسان امور سیاسی مقیم خراسان جنوبی که سوابق اجرایی قابل ملاحظه ای نیز دارند، گفتگویی هدایت گرانه داشته باشیم و در فرصت باقی، پاسخگوی سئوالاتی باشیم که بعضا توسط شهروندان خراسانی از تابناک استان پرسیده شده است.

استاد، بفرمایید مسئولین در برگزاری یک انتخابات باشکوه چه نقشی می توانند داشته باشند؟

-بسم ا... الرحمن الرحیم . با تشکر از مدیریت و خبرنگار محترم سایت تابناک در خراسان جنوبی، بایستی عرض کنم که به نظر بنده، مهمترین وظیفه ی مسئولین، فراهم آوردن زمینه ها و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات سالم و جلوگیری و برخورد با تخلفات قانونی در قبل، حین برگزاری تا پایان شمارش ارا و اعلام نتایج قطعی است.

بحمد ا... با سازوکار های پیش بینی شده درقانون و تعهدی که انتظار آن از مسئولین محترم برگزاری انتخابات در وزارت کشور می رود و همچنین دقت و هوشیاری ناظرین اعم از نمایندگان شورای نگهبان، هیئت های اجرایی و نمایندگان کاندیداهای محترم در سر صندوق ها، بی شک مردم عزیز ما، انتخاباتی سالم و پرشور را تجربه خواهند کرد.

حضور مردم در انتخابات چه ثمراتی را در پی دارد؟

- پر واضح است که حضور یکپارچه مردم در انتخابات قطع نظر از این که به کدام یک از کاندیداهای حوزه ی انتخابیه ی خود رای دهند ، باعث اقتدار و عظمت نظام و نمایش بیعت با رهبری بر سر تحقق ارمان های انقلاب است .مضاف بر اینکه از ویژگی های عناصر انقلابی و ارزشی و از شاخصه های دلسوزی برای آینده ی نظام، اهتمام ورزیدن به انتخاب فرد اصلح از میان کاندیداهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان است. باید پذیرفت که در طول انقلاب اسلامی هرگاه توطئه ی دشمنان نظام بیشتر شده است، مردم پرشمارتر در صحنه ی دفاع از ارزشها و اصول انقلابشان حاضر شده اند.

برای برگزاری انتخابات سالم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

- برای بر گزاری یک انتخابات سالم هر کس به فراخور نقش و مسئولیتی که دارد، بایستی کوشش کند. وزارت کشور، شورای نگهبان، کاندیداها، ستاد های انتخاباتی، نیروهای انتظامی و... همه در برگزاری انتخاباتی در تراز یک نظام اسلامی مردم سالار مسئولند که انشا ا... عمل به وظیفه ی شرعی و قانونی خود خواهند نمود. لیکن انچه در گرما گرم رقابت های انتخاباتی رعایت ان به ویژه از سوی نیرو های ارزشی و انقلابی ضروری می نماید ان است که بدانیم تحمل و احترام به سلیقه یکدیگر و دوری جستن از تحقیر و طرد خودی هایی که باسلیقه ی سیاسی متفاوت اما هم سو با نظام در رقابت های انتخاباتی شرکت کرده اند دور از عقلانیت و مصلحت و مغایر با منویات رهبری عزیز است. اگر اصول گرایی را وفادار بودن به مبانی امام (ره)، اطاعت از رهبری(مدظله العالی) و تلاش در جهت حفظ وتقویت ارزشهایی که مارا در انقلاب اسلامی به پیروزی رساند، معنا کنیم، به جای گل زدن به دروازه ی خودی، بایستی تلاش کنیم تا بافراهم اوردن فضایی ارام و دور از تنش و بد اخلاقی، مردم عزیز شهرمان را در انتخاب اصلح یاری کنیم.

کاندیداها برای جلو گیری از اغتشاش و سوء استفاده ی احتمالی بد خواهان چه مسائلی را باید رعایت کنند؟

- مهم ترین موضوع در این خصوص التزام به قانون است.کاندیداهای محترم ضمن رعایت قوانین و تاکید به رعایت ان از سوی ستادهایشان بایستی رفتار ستاد ها وهوادارانشان را مدیریت کنند تا خدای ناکرده رفتار های خود سرانه و اقدامات سلبی هوادارانشان زمینه ی تقابل و اغتشاش و برهم خوردن ارامش روانی و اجتماعی را فراهم نیاورده و سبب سوءاستفاده بد خواهان نشود.

اهمیت انتخابات این دوره نسبت به دوره های قبل چیست ؟

- با توجه به فضای پس از برجام و هشدارهای مکرر رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر هوشیاری مردم و مسئولین برای جلوگیری از سوءاستفاده و نفوذ دشمنان، به نظر می رسد ترکیب سیاسی و توان تخصصی مطلوب تری برای مجلس شورای اسلامی نسبت به گذشته مورد انتظار رهبری و مردم هست تا با تدوین قوانین کارامد تر و نظارت هوشمندانه تر بر عملکرد نهاد های سیاسی واجرایی کشور ، منافذ احتمالی نفوذ دشمن را سد و راه توسعه همه جانبه مبتنی بر استراتژی "اقتصاد مقاومتی"را پیگیری نمایند.

راه های جلوگیری از نفوذ در انتخابات چیست ؟

- هرچند نظارت عالیه ی شورای محترم نگهبان تا حدود زیادی راه را برای ورود عناصر نا مطلوب به مجلس شورای اسامی سد کرده است معذلک از انجایی که ماهیت دشمن، دشمنی ورزیدن و سماجت برای نفوذ به ساختار نظام به هدف منحرف ساختن انقلاب از مسیر اصلی و استحاله ی تدریجی ان می باشد، باید همگی تلاش کنیم تا با انتخاب افراد متدین، متعهد به اصول انقلاب و متخصص و مصمم به تحصیل منافع ملی، مانع ورود نفوذی های دشمن به ساختار قانون گذاری و تصمیم گیری کشور شویم.

عملکرد مجلس گذشته را چگونه ارزیابی و مجلس آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟به نظر شما چه جناحی بیشترین کرسی های مجلس را کسب خواهد کرد؟

- به نظر من مجلس نهم در بعد نظارتی عملکرد مطلوبی نداشته و با توجه به اختلافات درون گفتمانی جناح اکثریت مجلس تا حدودی ظرفیت سوزی شد. اما این بدان معنا نیست که مجلس گذشته نمره ی قبولی را نمی گیرد. در خصوص مجلس آینده نیز به نظر می رسد اصولگرایان با درصد کمتری، همچنان اکثریت کرسی های نمایندگی را به خود اختصاص خواهند داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار