یک استاد زبان وادبیات فارسی گفت: والدین تاثیر بسیاری برای کودکان در آشنایی شاهنامه دارند.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴ 14 May 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی ماندگار، در خصوص نگارش شاهنامه گفت: علت نگارش شاهنامه حفظ هویت ملی-ایرانی است که شاهنامه حاصل جریانی تاریخی است که به نهضت شعوبیه مشهور بوده و ایرانیان در مقابله با هجوم اعراب که به ساحت وجودی و شان آن‌ها تکتازی کرده بوده قیام صورت گرفته و ۳ جنبش دینی، نظامی و ادبی را آغاز کردند.

وی افزود: در این میان فردوسی با سرودن شاهنامه راهبرد جنبش ادبی را به عهده گرفت چرا که او به راستی می‌دانست که محور زبان فارسی و جایگزینی آن با عربی می‌تواند سابقه چندین و چند هزار ساله ایرانیان را برای نسل او و نسل‌های بعدی به بوته‌ی فراموشی بسپارد.

ماندگار اظهار کرد: فردوسی به حق مهم‌ترین و کامل‌ترین نسخه حیات و موجودیت ایرانی را اقدام کرده و می‌دانست که زبان کاراترین ابزار انتقال مواریث فرهنگی و ملی ایرانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی در خصوص اقداماتی که برای رواج فرهنگ شاهنامه‌خوانی در دانشگاه صورت گرفته، گفت: باید در دانشگاه‌ها ابتدا کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی تقویت شود و روشنگری استادان سایر دروس به اهمیت زبان به عنوان وسیله بیان و ارتباط در انتقال مفاهیم علمی به عنوان بستر اندیشه مورد تاکید قرارگیرد لذا تا این الزام تبیین نشود محال است که ما بتوانیم بار دیگر به جایگاه از دست رفته زبان در بین نسل حاضر معنا و مفهوم ببخشیم.

وی بیان کرد: کانون‌های دانشجویی فرهنگ و ادب که از میان اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی هستند با برپایی شب شعر‌ها در دورهمی‌های دانشجویی و شاهنامه خوانی می‌تواند این حلقه مفقوده و گمشده انسان حاضر را پیدا کند که این اهتمام در مجموعه‌های دانشگاهی در حال حاضر در حال انجام است.

ماندگار اظهار کرد: علاقه‌مندی نسل جوان به خصوص دانشجویان نسبت به سالیان گذشته بسیار کمتر است، اما می‌توان با روشن نگه داشتن روحیه سلحشوری، دانشجویان را ترغیب کرد تا با شاهنامه آشنایی پیدا کنند که این حرکت در دستان پداران و مادرانی است که می‌توانند از خردسالی این شعله را دل‌های کودکان خود روشن نگه دارند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار