کد خبر: ۱۸۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 22 February 2016

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از مهمترین معضلات اصلی مراتع استان البرز وجود دام‌های عبوری از استانی به استان دیگر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حامد فرضی ظهر امروز در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک مدیریت چرا و کنترل دام سال 95 در استان البرز و 6 استان همجوار اظهار داشت: مشکلات مراتع در استان البرز باید مرتفع شود لذا برای رفع این معضلات نیازمند همفکری و تعامل بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: عبور دام‌های مختلف از استانی به استان دیگر یکی از مهمترین معضلات مراتع در این استان است که باید با مدیریت درست مرتفع شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان البرز با تأکید بر اهمیت مراتع در این استان و وجود 370 هزار هکتار مرتع در البرز گفت: این میزان 72 درصد مساحت استان را شامل می‌شود که شامل مراتع ییلاقی، میان‌بند و قشلاقی است.

وی با اشاره به وجود 200 هزار رأس دام و استفاده از مراتع افزود: به همین میزان نیز دام از مراتع خارج می‌شود که این موضوع به عنوان چالش اساسی برای مراتع استان البرز محسوب می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان البرز در بخشی دیگر از سخنان خود به سیل ویرانگر تابستان سال جاری در روستای سیجان اشاره کرد و بیان داشت: این سیل نه تنها منجر به از بین رفتن هشت نفر از هموطنان ما شد بلکه سبب از بین رفتن بخش قابل توجهی از میزان پوشش‌های گیاهی در این منطقه نیز شد.

فرضی خاطرنشان کرد: وقوع این حوادث برای شهرستان‌های طالقان و آسارا در سال‌های آتی نیز دور از انتظار نیست لذا از هم‌اکنون باید چاره‌ای درست و اساسی را بیندیشیم.

وی در ادامه از دیگر دلایل از بین رفتن مراتع و کاهش پوشش‌های گیاهی در این استان را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: از مهمترین راهکارها برای کنترل چرای دام‌ها راه‌اندازی ایستگاه‌های ایست بازرسی و جلوگیری از ورود دام‌ها به مراتع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار