کد خبر: ۱۷۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 10 February 2016

مصطفی محمدی

اردبیل از جمله استان هایی است که به دلیل دارا بودن ظرفیت های بالای گردشگری، کشاورزی، و نیز داشتن منابع طبیعی و خدادای و...، در شرایطی قرار دارد که نیازمند برنامه ریزی صحیح برای حرکت در مسیر توسعه و آبادانی است.

رشد و توسعه ای که البته انگار با مردمان این استان بیگانه شده است و با وجود ظرفیت های بالقوه، اما امروز اردبیل بر اثر بیماری اقتصادی، نای بلند شدن ندارد.

شاید در این میان عدم وجود برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان و البته نبود نقشه راه دقیق برای حرکت توسعه ای، یکی از چندین عواملی است که بر اقتصاد بیمار استان، دامن زده است.

نقشه راهی که در آن استفاده از ظرفیت های بالقوه گردشگری و کشاورزی استان در کنار ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از قلم افتاده اند.

وجود آب گرم های معدنی در نقاط مختلف استان که این روزها، نوشته های "شهر چشمه های بهشتی" بر روی تابلوهای جاده ای و خیابانی تنها اقدامی است که برای جذب گردشگران صورت گرفته است و عملا هیچ فعالیتی در خصوص ایجاد بستر مناسب برای حضور و ماندگاری مسافران در این استان انجام نشده است.

نبود راههای ایمن و مطمئن، نبود هتل های مناسب و با کیفیت، نبود رستوران ها و در نهایت نبود زیرساخت های کافی و هزاران نبود دیگر، که همه و همه سندی محکم بر این مدعاست.

اما در این میان جاذبه های گردشگری اردبیل به چشمه های بهشتی ختم نمی شود؛ پیست اسکی الوارس، جنگل های فندقلو، جاذبه های تاریخی و مذهبی در مشگین شهر، نیر و بسیاری از زیبایی های دیگر که امروز اقدامات انجام شده تنها در حد چند کلمه " ایجاد منطقه ویژه گردشگری" باقی مانده است.

با توجه به همه این مسائل باید اذعان داشت که گردشگری یکی از محورهای اصلی در نقشه راه اقتصادی استان است که نیازمند توجه جدی مسئولان و همت همگانی است.

حال در کنار ظرفیت بالای گردشگری، کشاورزی استان نیز مسیری را پیش روی دست اندرکاران و مسئولان قرار می دهد تا حرکت توسعه ای اردبیل به راحتی امکان پذیر باشد.

داشتن خاک حاصل خیزی همچون کشت و صنعت مغان که قابلیت برداشت چندین دوره محصولات با کیفیت را دارد در کنار تولید فراتر از نیاز گندم در استان و نیز تولید سیب زمینی اعم از ارگانیک و عادی، همه و همه حکایت از استعداد بالای کشاورزی در استان دارد.

حال در این میان نبود صنعت بسته بندی در استان، عدم اقدام مناسب در جهت بازاریابی و صادر کردن محصولات و...، نتیجه ای را به دنبال دارد که در آن زحمت کشان این عرصه، کمترین نفع را برده و دلالان بیکار، بیشترین سهم را از آن خود کنند و در نهایت این سهم بری ناعادلانه همراه می شود با مهاجرت روستاییان به شهرها و صدها مشکلات دیگر.

شاید در لابلای عدم توجه مسئولان به ظرفیت های بالای استان، نگاهی به کارخانه های خاک خورده و البته نبود کارخانه مادر در استان نیز قابل تامل باشد.

مشکلاتی که امروز اگر گذری از شهر ک های به ظاهر صنعتی استان داشته باشیم، سکوت عجیبی احساس می شود و شاهد قفل بودن کارخانه هایی هستیم که به دلیل عدم حمایت مسئولان، عملا هیچ فعالیتی در آن صورت نمی گیرد.

تولید کنندگانی که دست از تولید برداشته و عطای کارخانه هایشان را به لقایشان بخشیده اند.

همه اینها را می گویم از آن جهت که به موضوع انتخابات و انتخاب نمایندگان آینده، نگاهی ویژه تر داشته باشیم.

یعنی حالا که قرار است هفت نفر از استان راهی کمیسیونهای مجلس شوند، آنچنان با دقت روی گزینه ها مطالعه داشته باشیم که بهترین و برترین ثمره را برای استان داشته باشند.

این که تمرکز هفت نماینده روی هفت کمیسیون باشد، می تواند شرایط ویژه تری را برای استان رقم بزند؛ چه خوب است که کاندیداهای مجلس از هم اکنون به بیان نقطه نظرات خود در این حوزه نیز بپردازند.

در هفت اسفند، استان اردبیل هفت فرصت ویژه در اختیار دارد تا این بار با نگاهی ویژه تر، کاندیداهای خود را راهی بهارستان کند؛ امید می رود این باره، نگاهها، برنامه ها و رای ها، هدفمند تر از همیشه باشد.

منبع: سبلانه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار