کد خبر: ۱۷۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 02 February 2016


مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور با اشاره به وجود سه هزار کارگزاری شرکت خدمات حمایتی در سراسر کشور، گفت که با وجود این تعداد کارگزاری می توان شبکه توزیع نهال را راه اندازی کرد.

به گزارش ایرنا، یزدان سیف روز سه شنبه در آئین گشایش نخستین نمایشگاه نشاء، نهال و صنایع وابسته استان البرز که در ابتدای جاده محمدشهر کرج برگزار شد، افزود: در سراسر کشور 34 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استقرار دارند که در کل این سه هزار واحد را تحت پوشش دارند.

وی با اشاره به توانائی استفاده از ظرفیت کارگزاری ها، اظهار داشت: این کارگزاری ها می توانند فروشنده و ترویج کننده نهال سالم، استاندارد و شناسنامه دار در بین باغ داران باشند.

وی گفت: می توان از این شبکه توزیع استفاده کرد تا بتوان ضمن اینکه باغ داران و کشاورزان را آموزش دهیم و ارتباط با آن ها برقرار کنیم، بستر عرضه تولیدات را فراهم کرده و برگشت پول تولیدکنندگان را نیز تضمین کنیم.

سیف افزود: اگر بخواهیم به هدف کلان خود که صادرات 40 میلیارد دلاری محصولات باغی در سال است برسیم بایستی به تجربه و فوندانسیون علمی لازم برسیم که نیازمند ملزوماتی است.

وی بیان داشت: کشاورزی یک صنعت دانش بنیان است و ظلم بزرگی که به کشاورزی شده، در افکار عمومی سهم این بخش در دانش مشخص نشده و زمانی که هزینه های دانش و پژوهش پرداخت می شود، این بخش کمترین سهم را دارد.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون در کشور 1200 نهالستان با تولید سالانه 62 میلیون نهال وجود دارد که با احتساب فروش هر نهال به قیمت پنج هزار ریال می توان رقمی حدود 300 میلیارد ریال از آن درآمد داشت که می تواند آن را صرف تحقیق و توسعه بخش نهال کشور کرد.

وی اضافه کرد: در صورتیکه به حتی به هدف کلان 40 میلیاردی خود برسیم ولی شبکه توزیع روان و دانش بنیانی وجود نداشته باشد بازهم نمی توانیم به هدف خود برسیم زیرا تجارت موتور رشد است و اگر تجارت در بطن تولید نباشد تولید به جائی نمی رسد.

وی به ضرورت ساماندهی شبکه های توزیع اشاره کرد و گفت: راه اندازی نمایشگاه های تولیدات کشاورزی یکی از راهکارهای آن است که این شبکه ها باید نیاز کشاورز را به اطلاع تولیدکننده برسانند زیرا درک نیاز کشاورز برای او مشهود است.

وی ادامه داد: همچنین دانش فنی این شبکه ها می تواند نیاز کشاورز را تحریک کند و کشاورز با را دانش جدید آشنا کند.

سیف سومین کارکرد این شبکه ها را تولید دانش دانست و افزود: کشاورزی یک عرصه دانش بنیان است و چرخه تولید دانش است.

نخستین نمایشگاه نشاء، نهال و صنایع وابسته از امروز تا 19 بهمن ماه از ساعت 10 تا 15 هر روز آماده بازدید علاقمندان بخصوص کشاورزان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار