برای معرفی ظرفیت های تجاری استان در افغانستان، اسفند ماه به کابل می رویم
موفقیت در امر صادرات نیازمند چشم‌انداز بلند مدت است/ سطح تراز مبادلات با افغانستان باید با هم همخوانی داشته باشد/ نباید تنها افغانستان را به عنوان بازار هدف خود در نظر بگیریم و با توجه به شرایط کنونی، کشورهای دیگر هم می توانند بازار هدف استان باشند/ برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید شرایط عضویت را بپذیریم/ اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و منطقه ویژه اقتصادی در نمایشگاه افغانستان خیلی باید فعال باشند
کد خبر: ۱۷۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 01 February 2016

§ موهبتی مدیرکل امور اقتصادی استانداری: عدم موفقیت ما در انجام واردات از افغانستان باعث از دست دادن بازار این کشور می شود

§ شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی: کاهش صادرات به افغانستان، نشان دهنده از دست دادن بازار این کشور است

§ برادران‌نژاد مدیرعامل توسعه خوشه طیور در استان: صنعت طیور استان و کشور نیازمند صادرات است که اگر مبادله پایاپای انجام شود کمک زیادی به صادرات استان می کند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی باید برای خود چشم انداز تهیه کنند، گفت: بدون تهیه چشم انداز در بلندمدت،صادرات استان با مشکل مواجه می شود.

به گزارش تابناک،حسین موهبتی در چهارمین کارگروه توسعه صادرات استان گفت: خراسان جنوبی استانی تازه تاسیس است و در حال حاضر بیشتر تجار استان با افغانستان رابطه دارند که به صورت حق العمل کاری مراوده می کنند و این با نوع تجارت دنیا مطابقت ندارد و این نقطه ضعفی برای استان ما است.

وی در ادامه این مشکلات را ناشی از عدم توجه به قانون تجارت در گذشته دانست و گفت: نباید تنها افغانستان را به عنوان بازار هدف خود در نظر بگیریم و با توجه به شرایط کنونی، کشورهای دیگر هم می توانند بازار هدف استان باشند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی باید برای خود چشم انداز تهیه کنند، تصریح کرد: بدون تهیه چشم انداز در بلندمدت در زمینه صادرات با مشکل مواجه خواهیم شد.

موهبتی ادامه داد: در برنامه بلند مدت باید عضویت در سازمان تجارت جهانی را در نظر داشته باشیم و برای تحقق این مهم باید شرایط عضویت را بپذیریم.

وی با اشاره به ظرفیت های استان، تصریح کرد: خراسان جنوبی در زمینه محصولات کشاورزی، صنعت، صنایع دستی ، جذب گردشگری می تواند موفق باشد و با توجه به اینکه ادعای موفقیت در زمینه چندکالا را داریم باید در این زمینه ها، هدف اول بازارهای جهانی باشیم و در این زمینه دولت در حد توان خود کمک کرده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر شناسایی ظرفیت های تجاری افغانستان، گفت: سطح تراز مبادلات با افغانستان در زمینه واردات و صادرات باید همخوانی داشته باشد و سابقه تجارب قبلی ما حاکی از آن است که اگر بخواهیم فقط صادرات انجام دهیم فقط ترانزیت می‌ماند که احتمال اینکه در آینده نیز فرصت صادرات را از دست بدهیم وجود دارد و جلوگیری از این اتفاق نیازمند توجه به امر واردات است.

موهبتی در ادامه بر عمل دستگاه های ذی ربط در زمینه امر صادرات و واردات تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس مصوبات قبلی جلسه، سازمان جهاد کشاورزی موظف پیگیری واردات از کشور افغانستان شد.

وی، از تولید و صادرات مرغ به عنوان یکی از مزیت‌های استان برای تجارت با افغانستان یاد کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه افغانستان هم مرز با خراسان جنوبی است اما ما هنوز موفق به تامین نیاز بازار مرغ افغانستان نشده‌ایم این برای استان ما ضعف تلقی می شود به طوری که 95 درصد مرغ کشور افغاستان از کشورهای خارج قاره ما تامین می شود .

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، 70 درصد مرغ تولیدی استان مازاد بر نیاز استان است و با اشاره به اینکه مرغ خراسان جنوبی در سیستان و بلوچستان برند خوبی دارد بر تعریف بازارهای جدید برای مرغ استان تاکید کرد.

موهبتی اظهارکرد: بنا بر اعتقاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تعاونی های مرزنشین آمادگی واردات را دارند و این کار باید حتما انجام شود.

وی گفت: عدم موفقیت ما در زمینه انجام واردات از کشور افغانستان باعث از دست دادن بازار افغانستان بعد از گذشت مدتی می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی نمایشگاهی برای تجارت و معرفی ظرفیت های تجاری در اسفند ماه جاری در افغانستان، گفت: خراسان جنوبی خیلی فعال می تواند ظاهر شود.

موهبتی در ادامه با اشاره به اینکه شناسایی بازارهای هدف نقش مهمی در توسعه صادرات دارد، تصریح کرد: کشورهای آسیانه میانه و حاشیه خلج فارس نیز از دیگر کشورهای هدف خراسان جنوبی برای صادرات هستند و نمایشگاه ها بهترین موقعیت برای شناسایی بازارهای هدف هستند.

وی با تاکید بر اینکه لازمه توسعه صادرات، وجود نگاه بلند مدت است، ادامه داد: کشورهای پیشرفته سیاست های کلی در امر صادرات دارند و در زیرمجموعه نیز برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت دارند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بر حضور تجار و معرفی ظرفیت‌ها و محصولات استان در نمایشگاه کابل تاکید کرد و افزود: دولت درصدد تقویت بخش خصوصی است و اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و منطقه ویژه اقتصادی در نمایشگاه افغانستان خیلی باید فعال باشند و با برنامه در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

موهبتی اظهارکرد: پاویون مخصوص محصولات خراسان جنوبی در افغانستان باید برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شود تا بدین وسیله هزینه غرفه برای شرکت کنندگان در نمایشگاه کاهش پیدا کند.

با افغانستان باید توازن تجارت داشته باشیم

داوود شهرکی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: طی 10 ماه نخست امسال 145 میلیون دلار به وزن 604 هزار تن صادرات داشته ایم که از نظر ارزش 4 درصد کاهش و از نظر وزن 29 درصد افزایش داشته ایم که دلیل کاهش ارزشبه دلیل کاهش قیمت بخشی از اقلام صادراتی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه توازن تجارت باید برقرار شود، ادامه داد: اگر توازن در تجارت اتفاق نیفتد در سال های بعد دچار مشکل می‌شویم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در خصوص صادرات ماده 116 نیز گفت: طی 10 ماه نخست امسال 214 میلیون دلار به وزن 695 هزار تن صادرات داشته ایم که در این زمینه نیز با کاهش مواجه بوده ایم که نشان دهنده از دست دادن بازار خود در این زمینه هستیم که عمده دلیل آن تحریم‌ها است که با توجه به شرایط موجود این مشکل نیز رفع می شود.

شهرکی در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه صادرات در کشور افغانستان، به تجار و بازرگانان پیشنهاد شرکت در این نمایشگاه و معرفی محصولات استان را داد و افزود: اگر اتاق بازرگانی از فرصت پیش آمده استفاده کند بیشترین نتیجه را خواهیم داشت.

مبادله پایاپای به صادرات استان کمک می کند

تورج برادران‌نژاد، مدیرعامل توسعه خوشه طیور در استان نیز در ادامه جلسه از فعالیت 850 واحد تولید مرغ در استان خبر داد و گفت: 70 درصد نهاده های طیور ازخارج استان تامین می شود.

وی ادامه داد: صنعت طیور استان و کشور نیازمند صادرات است که اگر مبادله پایاپای انجام شود کمک زیادی به صادرات استان می کند.

مدیرعامل توسعه خوشه طیور در استان با بیان اینکه در خراسان جنوبی میزان صادرات مرغ از متوسط کشوری اندکی بالاتر است، یکی از مشکلات عدم صادرات مرغ استان به افغانستان را ناشناخته بودن صنعت طیور استان برشمرد.

برادران نژاد بر اعزام هیئت های تجاری گسترده به افغانستان تاکید کرد و گفت: اعزام گسترده هیئت‌های تجاری نقش مهمی در رشد صادرات در سال آینده دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر بازار افغانستان، بازارهای دیگر نیز می توانند بازار هدف استان باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار