کد خبر: ۱۶۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 24 January 2016


- رئیس دفتر شورای نگهبان در استان البرز با تاکید بر اینکه در رد صلاحیت های گرایش های سیاسی افراد مد نظر نبوده است، گفت: ملاک تایید یا رد صلاحیت ها اصلاح طلب بودن و یا اصولگرا بودن نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمن محمدحسین روحی یزد در نشست خبری بعد از ظهر یکشنبه که در دفتر نمایندگی شورای نگهبان استان البرز برگزار شد به اهمیت انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: از ابتدای عمر نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۲ انتخابات با این حساسیت برگزار نشده بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بر عهده شورای نگهبان است، گفت: همه دست به دست هم داده ایم تا شرایط و زیرساخت های حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات فراهم شود.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان البرز با تاکید بر اینکه هیئت نظارت مجاز نیست که بگویید داوطلبان با چه جناح و تفکری باشند یا نباشند، گفت: قانون مبنی حضور افراد در انتخابات است.

تحقیقات محلی از دواطلبان توسط هیئت اجرایی انجام نشد

روحی یزدی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با برگزارکنندگان انتخابات اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب تاکید کرده اند که برگزار کنندگان انتخابات پا جای محکمی بگذراند و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا ۲۸۱ نفر و در حوزه انتخابیه ساجبلاغ، نظرآباد و طالقان ۵۰ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند، گفت: پس از پایان زمان ثبت نام صلاحیت های افراد از طریق مراجع چهارگانه مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز با تاکید بر اینکه توسط هیئت اجرایی تحقیقات محلی صورت نگرفته است، گفت: تصمیم گیری ها با استناد به مراجع چهارگانه بوده است پس از مدت زمان بررسی صلاحیت ها افرادی که اعتراض داشتند اعتراض خود را به هیئت های نظارت اعلام کرده اند.

روحی یزدی با اشاره به اینکه در حوزه انتخابیه کرج ۱۷ نفر رد صلاحیت شده اند، گفت: از این تعداد ۱۶ نفر در شهرستان کرج شکایت کرده و یک نفر مراحل شکایت خود را در وزارت کشور انجام داده است.

ملاک بررسی صلاحیت ها، قانون است نه اصلاح طلب بودن

وی به برخی اشاره کرد که به هیئت نظارت استان اتهام زده اند و گفت: برخی مدعی شده اند که رد صلاحیت ها حزبی بوده و برخی نیز مدعی شده اند که هیئت نظارت برای بررسی صلاحیت ها زمان کافی نداشته است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان البرز با تاکید بر اینکه در رد صلاحیت های گرایش های سیاسی افراد مد نظر نبوده است، گفت: ملاک رد صلاحیت ها اصلاح طلب بودن و یا ملاک تایید صلاحیت ها اصولگرا بودن نبوده است.

روحی یزدی گفت: برخی می گویند اصلاح طلبان در کرج در بحث رسیدگی به صلاحیت ها قلع و قمع شده اند باید به این دسته گفت ملاک بررسی صلاحیت ها قانون بوده است نه اصلاح طلب بودن.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز خطاب به آن دسته از افراد که مدعی شده اند هیئت نظارت وقت کافی برای بررسی صلاحیت ها نداشته است، گفت: بررسی صلاحیت ها از ماه رمضان گذشته و برگزاری افطاری های آنچنانی آغاز شده است ناظران شورای نگهبان از ماه های گذشته صلاحیت افرادی که مدعی شرکت در انتخابات بوده اند را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند.

انتشار لیست طبقه بندی شده داوطلبان توسط رسانه ها قانونی نیست

روحی یزدی با تاکید بر اینکه ناظران شورای نگهبان رفت آمدهای کاندیداها در مساجد، حسینیه ها و همچنین کمک های مالی آنها به برخی هیئت ها را مورد بررسی قرار داده اند، گفت: ناظران شورای نگهبان از زبده ترین محققان هستند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان البرز به استقرار اعضای هیئت نظارت در استانداری اشاره کرد و گفت: اعضا هیئت نظارت در زمان بررسی اعتراض ها در استانداری حضور پیدا کردند که واسطی میان آنها و افرادی که در خصوص عدم احراز صلاحیت خود اعتراض دارند، نباشد.

وی مفهوم عدم احراز صلاحیت را عدم شناخت دقیق افراد اعلام کرد و گفت: لیست طبقه بندی شده ای که از سوی هیئت نظارت تهیه شده بود کاملا به صورت غیرقانونی در اختیار برخی رسانه ها و شبکه های مجازی قرار گرفته است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز با تاکید بر اینکه از رسانه های که این لیست را منتشر کرده اند شکایت شده است، گفت: انگیزه انتشار این لیست برای ما روشن است و اصلا قانونی نیست.

داوطلبان وفادار به فتنه رد صلاحیت شدند

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان البرز در ادامه به برخی دلایل افرادی که عدم احراز شده اند اشاره کرد و گفت: در میان برخی عدم احراز شده ها افرادی با محکومیت قضایی، استفاده از مواد مخدر، ۶ فقره دزدی، برگزاری جشن های مختلط و غیره وجود دارد.

روحی یزدی با تاکید بر اینکه دلیل برخی رد صلاحیت ها در نظر گرفتن مصلحت کشور بوده است، گفت: همه کسانی که با فتنه مرتبط بوده و به این جریان وفادار بودند رد صلاحیت شدند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان البرز با تاکید بر اینکه مستندات قانونی رد صلاحیت شدگان وجود دارد، گفت: احتمال تایید صلاحیت برخی که صلاحیتشان احراز نشده است وجود دارد.

روحی یزدی در ادامه با اشاره به اینکه گروه های که در خصوص انتخابات در شبکه های مجازی فعالیت می کنند، رصد می شوند، افزود: در برخی پرونده هایی که به شورای نگهبان ارسال شده است پرینت صفحات اجتماعی وجود دارد.

فضای مجازی رصد می شود

وی خطاب به کسانی که در شبکه های مجازی در حال فعالیت غیرقانونی هستند، گفت: در این خصوص شکایت هایی انجام شده و در حال پیگیری است.

روحی یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به ازای هر کرسی در استان البرز ۹۳ نفر به رقابت می پردازند، گفت: در حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا به ازای هر کرسی ۱۱۵ نفر با هم رقابت می کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز در پایان با تاکید بر اینکه در استان های دیگر کشور به ازای هر کرسی مجلس ۱۰، ۱۲، ۱۵ و یا ۱۶ نفر تایید صلاحیت شده اند، گفت: این در حالی است که در استان البرز به ازای هر کرسی ۱۵ و نیم نفر تایید صلاحیت شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار