کد خبر: ۱۶۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲ 24 January 2016


رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان البرز اعلام کرد که احتمال افزایش 20 تا 30 نفری داوطلبان تائید صلاحیت شده برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدحسین روحی یزدی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران در تشریح نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: در مدت زمان باقیمانده از رسیدگی به شکایات داوطلبان احتمال دارد که 20 تا 30 از عدم احراز صلاحیت شدگان، تائید شوند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هنوز یک یک از تائید صلاحیت شدگان، رد و یا رد صلاحیت شدگان تائید نشده اند، گفت: هیات مرکزی نظارت در حال بررسی بیشتر است و امکان دارد در مراحل تحقیقات برخی از عدم احراز صلاحیت شدگان و یا رد صلاحیت شدگان تائید شوند.

روحی یزدی در پاسخ به این سوال که برخی از افراد تائید صلاحیت شده دچار تخلف تبلیغات زودرس انتخاباتی شده اند، گفت: این موضوع نیز مد نظر قرار دارد و به آن رسیدگی می شود اما باید چند عامل دست به دست هم بدهند تا فرد رد صلاحیت شوند و موضوع تبلیغات زودرس جزئی از این موضوع است که تذکرات لازم در این خصوص ارایه و گزارش های لازم داده شده است.

** رصد شبکه های مجازی از روز ثبت نام

رئیس هیات نظارت استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه از روز آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شبکه های مجازی را لحظه به لحظه کنترل می کنیم، گفت: کسانی که در شبکه های مجازی به گونه ای ناجوانمردانه اقدام کرده و فضاسازی می کنند را به دقت زیرنظر داریم و از برخی از آنان شکایت کرده ایم و موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم.

وی این موضوع را که استان البرز رتبه اول در رد صلاحیت ها در کشور داشته را تائید نکرد و گفت: استان البرز از لحاظ ثبت نام در کشور حرف اول را زد و به ازای هر کرسی مجلس 93 نفر در این استان ثبت نام کردند.

روحی یزدی ادامه داد: در استان ها به ازای هر کرسی مجلس بین 12 تا 16 نفر تائید صلاحیت شدند که این میزان در البرز 15.5 نفر است که رقم بالایی است اما چون تعداد ثبت نام ها در البرز بالا بوده عده ای تصور می کنند که رد صلاحیت بیشتری نسبت به دیگر استان ها صورت گرفته است.

**پیگیر چگونگی انتشار غیرقانونی لیست محرمانه صلاحیت های افراد هستیم

رئیس هیات نظارت استان البرز در ادامه با اشاره به انتشار لیست محرمانه نتیجه بررسی صلاحیت افراد در برخی نشریات استان، گفت: در این زمینه شکایت کرده ایم زیرا معتقدیم باید آبروی افراد حفظ شود و این اقدام این اصل را مخدوش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نباید لیست محرمانه ای که بنا بود تحویل فرمانداری شود به بیرون درز می کرد و با آبروی افراد بازی می شد.

روحی یزدی تاکید کرد: ما این موضوع را به طور جدی پیگیری می کنیم اما بدان معنا نیست که این لیست از فرمانداری ها به بیرون درز کرده باشد. در حال بررسی چگونگی وقوع این اتفاق هستیم.

**چارچوب بررسی صلاحیت ها

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان البرز درباره چارچوب بررسی صلاحیت ها گفت: نخستین اصل فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این بوده که حق الناس است و باید به طور دقیق رعایت شود.

وی همچنین افزود: هر کس که با فتنه مرتبط بوده، آن را همراهی کرده و وفادار به فتنه و فتنه گران بوده است قطعا رد صلاحیت شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که مراقب نفوذی ها باشید که تلاش کردیم این موضوع مهم هم مورد توجه باشد.

روحی یزدی با تاکید بر اینکه قرار نیست کسانی که اعتقاد به نظام ندارند وارد مجلس شوند و وکالت مردم را بر عهده بگیرند، گفت: مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مرکز مهم تصمیم گیری هستند و باید از ورود نفوذی ها در آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در بین رد صلاحیت شدگان افراد بازداشتی داشته ایم که در هیات های اجرایی تائید شده اند. معتادی بوده که مواد مخدر شیشه مصرف می کرده و در دادنامه وی نیز ثبت شده است. داوطلبی بود که 6 فقره دزدی داشت و داوطلبی میهمانی های مختلط برگزار می کرد که همسایه نیز نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. محتوای برخی از عدم احرازها هم اگر به طور عمومی بازگو شود که امکان آن وجود ندارد، دیگر نسبت به آن اعتراضی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: فردی حوزه نرفته در کشور برای خبرگان رهبری ثبت نام کرده که 6 فقره پرونده کیفری داشته است، وقتی این فرد رد صلاحیت می شود می گویند که حلقه را تنگ کرده اید.

**اصلاح طلبی یا اصولگرایی تاثیری در رد یا تائید صلاحیت داوطلبان نداشته است

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه هیات نظارت در بررسی صلاحیت داوطلبان، اصلاح طلب و یا اصولگرا بودن آنان را به هیچ عنوان مدنظر نداشته و تنها بر اساس قانون عمل کرده است، گفت: در رد و تائید افراد گرایش سیاسی آنان تاثیر نداشته و اگر می خواستیم اصولگرایان را تائید کنیم در انتهای لیست کسی باقی نمی ماند اما عده ای وقتی افراد مورد نظرشان تحقق پیدا نمی کند، می گویند که جناحی عمل شده است در حالی که معیار ما اصلاح طلبی و اصولگرایی نبوده و تنها به قانون عمل کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه هیات نظارت تحقیقات خود در کسانی که در مظان داوطلبی قرار داشتند را از قبل آغاز کرده بود، گفت: از کسانی که در مظان داوطلی بودند تحقیقات انجام گرفته بود و می ماندند کسانی که تصور نمی شد ثبت نام کنند که در این فرصت قانونی درباره آنان تحقیقات صورت گرفت.

وی در خصوص اعتراضات به عدم احراز صلاحیت افراد هم گفت: فردی ثبت نام کرده و بر اساس تحقیقات مشخص می شود که وی به درد نمایندگی مجلس نمی خورد و صلاحیت لازم را ندارد که در این بخش نیز به سوابق فرد توجه می شود اما نمی توان آن را به طور عمومی اعلام کرد. عده ای تصور می کنند که کسی از کارهای آنها خبر ندارد اما وقتی علت عدم احراز به آنان گفته می شود، متوجه می شوند.

وی ادامه داد: از 17 نفر رد صلاحیت شده در هیات های اجرایی، 16 نفر اعتراض خود را اعلام کردند که در هیات نظارت به همه آنها رسیدگی شده و در موعد مقتضی پاسخ داده می شود.

روحی یزدی تصریح کرد: برخی از هیات های اجرایی گفتند که سوسابقه را فقط باید مراجع قضایی اعلام کنند که اینگونه نیست. وقتی هر یک از مراجع چهارگانه دادستانی کل، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ثبت اسناد گزارش منفی درباره داوطلب ارایه دهند این می تواند مبنای رد صلاحیت فرد باشد که هیات اجرایی به این موضوع ترتیب اثر نداد.

وی افزود: کاش هیات اجرایی به همه کسانی که از مراجع چهارگانه پاسخ داشتند ترتیب اثر می داد، اما برای برخی ترتیب اثر دادند و برای برخی توجهی نکردند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان البرز در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند ماه، گفت: انتخاباتی با حساسیت و ویژگی این دو انتخابات در 36 سال گذشته نداشته ایم که در یک زمان هم برگزار شوند.

در استان البرز 281 نفر به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس دهم ثبت نام کردند که هیات اجرایی استان 17 نفر از آنان را رد صلاحیت کرد. در مرحله بعدی و در بررسی های هیات نظارت بر انتخابات استان البرز 46 داوطلب از دو حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان تائید صلاحیت شدند.

حوزه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا 2 نماینده و ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان 1 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در استان البرز 24 نفر ثبت نام کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار