کد خبر: ۱۶۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ 17 January 2016


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت که عامل اصلی 4درصد مرگ و میرها در استان، آلودگی هوا است.

به گزارش ایرنا، داوود مقیمی روز یکشنبه در ششمین کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج که در سالن شهدای البرز استانداری برگزار شد، افزود: هر انسان به طور متوسط در روز به 1.5 کیلوگرم غذا، دو کیلو آب و 15 کیلوگرم هوا نیاز دارد، به همین منظور از سال گذشته اثرات بهداشتی کمی نگری بر روی تاثیر هوا بر سلامت افراد را آغاز کرده ایم.

وی اظهار داشت: براساس نرم افزارهای موجود که از سوی محیط زیست در اختیار ما قرار می گرفت، عمده ترین آلاینده که مورد بررسی قرار گرفت، PM10 بود که در سال 94 این شاخص 98بار از استاندارد اعلامی بالاتر بود که یکی از عوامل اصلی در مرگ و میرها نیز این شاخص است.

وی گفت: برای سال 95 طرح کمی سازی اثرات بهداشتی تمام آلاینده های معیار را داریم.

مقیمی اظهار داشت: پروفایل ملی آلاینده های ویژه در حال تشکیل است که اجرا و تهیه آن نیازمند یک عزم ملی است.

وی افزود:برای اینکه اطلاعات معتبر برای بررسی وضعیت آلودگی هوابر روی سلامت وبهداشت مردم داشته باشیم بایستی اطلاعات 70 درصد روزهای سال را داشته باشیم ولی به دلیل هزینه بر بودن دستگاه ها با قطعی آن ها مواجه می شویم که نیازمند همیاری محیط زیست برای دریافت اطلاعات هستیم.

**راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در کرج

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج نیز در این کارگروه به ارائه گزارش اقدامات انجام شده این معاونت برای کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: رفع و کنترل آلودگی هوا یک همت جمعی می خواهد و شهرداری به تنهائی نمی تواند این مشکل را برطرف کند.

احمد افضلی به راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در کرج اشاره کرد و افزود: شهرداری حدود 120 میلیارد ریال برای راه اندازی این مرکز هزینه کرده تا کرج دارای مرکز کنترل ترافیک شود.

وی اعلام آمادگی کرد تا خدمات و اطلاعات این مرکز را در اختیار دستگاه های متقاضی برای بهره وری قرار دهد.

وی همچنین به نصب پل های عابر پیاده در کرج اشاره کرد و اظهار داشت: تا دو سال گذشته فقط حدود 17 پل عابر پیاده در کرج وجود داشت که در این دو سال 20 پل مکانیزه و ساده دیگر نصب شده و تا پایان سال جاری 10 پل دیگر نیز نصب می شود.

افضلی با اشاره به اجرای طرح گازسوز کردن اتوبوس های درون شهری برای کاهش آلودگی هوا، گفت: بیشتر اتوبوس های درون شهری به بخش خصوصی اختصاص دارند و به دلیل هزینه بالای تبدیل گازوئیل به گازسوز کردن، صاحبان اتوبوس ها از این طرح استقبال نکرده اند.

وی با تاکید بر فعالیت یک هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر، افزود: شهرداری کرج 30 میلیارد ریال برای بازسازی اتوبوس های در سال گذشته و 40 میلیارد ریال نیز در سال جاری اختصاص داده است.

وی همچنین اجرای راه اندازی خطوط BRT در سطح کلانشهر کرج برای کاهش سفرهای درون شهری را از دیگر راهکارها عنوان کرد و بیان داشت: دو خط در کرج پیش بینی کرده ایم که یکی از آن ها تا پایان سال اجرائی می شود.

** توزیع 52 میلیون لیتر بنزین سوپر از اول آذرماه در کرج

مدیر شرکت پخش فراورده های نفتی استان البرز نیز در این کارگروه گفت: از ابتدای آذرماه سال جاری در کلانشهر کرج و بخشی از فردیس 52 میلیون لیتر بنزین سوپر توزیع شده است در حالیکه مصوبه هیات وزیران فقط توزیع در کلانشهرها بوده است.

ابراهیم توسلی همچنین به اجرای طرح کهاب در جایگاه های توزیع بنزین کلانشهر کرج به صورت پایلوت کشوری اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح از زمان شروع فعالیت خود درسال 1387 اقداماتی همچون تجهیز 57جایگاه عرضه بنزین از 60 جایگاه تا کنون به سیستم کنترل بخار(Stage I) و اجرای آزمایشی طرح جمع آوری بخار بنزین از باک خودرو به مخزن زیرزمینی در جایگاه کرج (Stage II) انجام شده است.

وی، تجهیز 35دستگاه نفتکش از 130 دستگاه به سیستم انتقال بخار بنزین تا کنون، و اصلاح سیستم بارگیری نفتکش ها در انبار نفت کرج، ساخت داخل قطعات DRY COUPLER وP&V مورد نیاز تجهیز جایگاه ها ودستیابی به دانش فنی ساخت این قطعات و بهره برداری از واحد بازیافت بخار بنزین (VRU ) در انبار نفت کرج (به روش غشایی) درسال 1391 را از دیگر اقدامات این شرکت برای کاهش آلودگی هوا دانست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار