همایش دوسالانه اموزش ابتدائی پس از دو روز به کار خود در بیرجند پایان داد
دستاوردهای همایش در بیرجند: آموزش ‌و پرورش ما متناسب با تحولات ارتقا پیدا نمی‌کند / لازمه ارتقای کیفیت دوره ابتدایی تربیت نیروهای متخصص است/ ما حتی در شناخت و معرفی پیامبر رحمت ص هم موفق نبوده ایم/ دکتر شکوهی بزرگی کودکان را باور داشت
کد خبر: ۱۵۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲ 28 December 2015

نوید ادهم: دکتر شکوهی به این اصل معتقد بود که: جامعه امروز ما بیشتر از هر چیز، به تربیت اخلاقی نیاز دارد/ بازی توسعه کشور را باید از دبستان و پیش‌دبستان شروع کنیم، این یک تجربه جهانی است

دبیر علمی همایش ملی آموزش ابتدایی: مقالات ارزشمند معلمانی که از تجربه های علمی خود نوشته بودند، چون در چارچوب موضوع همایش نبود، مورد پذیرش قرار نگرفت

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان: در طرح شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر در مقاطع پایین، استان خراسان جنوبی یکی از فعالان طرح شهاب است

شهردار خوسف: خانه فرهنگ پروفسور شکوهی شامل یک باب ساختمان با زیربنای 270 مترمربع، باغ گل نرگس به مساحت  5 هزار مترمربع، ساخت و نصب سردیس پروفسور غلامحسین شکوهی، ساخت و نصب آب‌نمای موزیکال و پیاده‌رو سازی است

                                           

مراسم اختتامیه همایش ملی دو سالانه آموزش ابتدائی و تجلیل از دکتر شکوهی نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی،  پس از دو روز با معرفی مقالات برتر و تجلیل از پژوهشگران  برتر  با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران و مسئولان اموزش و پرورش و جمعی از پژوهشگران و معلمین در سالن دانشگاه پیام بکار خود پایان داد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور در این مراسم  با بیان این که آموزش ابتدایی سنگ بنای رسیدن به آموزش و پرورش موفق است، اظهار کرد: لازمه ارتقای کیفیت دوره ابتدایی تربیت نیروهای متخصص است.

وی با اشاره به پیام دکتر روحانی رئیس جمهور ایران تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم انتظارات مسئولین نظام را در این همایش برآورده سازیم

نوید ادهم افزود: کرامت نفس، نظم و انضباط، صداقت و راستگویی سه ویژگی مهمی هستند که در دوره ابتدایی بیشتر باید به آن ها توجه شود.

به گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، انسان عصر حاضر بیش از پیش به پیام پیامبر اسلام ص نیازمند است چرا که تنها آرمان و پیامی که می تواند فرا راه زندگی متعالی باشد پیام اسلام است. ولی متأسفانه ما حتی در شناخت و معرفی پیامبر رحمت ص هم موفق نبوده ایم.

نوید ادهم با بیان اینکه دکتر شکوهی نگاه تحولی به آموزش‌وپرورش داشت، عنوان کرد: سیستمی که در حال حاضر در آموزش‌وپرورش داریم مولد عصر مدرنیته بوده و متناسب با تحولات ارتقا پیدا نمی‌کند و نیازهای ما را پاسخ نمی‌دهد.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش باور جدی به نقش تربیت‌معلم را از دیگر باورهای دکتر شکوهی پدر تعلیم و تربیت عصر حاضر عنوان کرد و افزود: ویژگی دیگر ایشان، وفاداری به تربیت اخلاقی و اعتقاد به این اصل بود که: امروز جامعه ما بیشتر از هر چیز دیگری، به تربیت اخلاقی نیاز دارد.

برطرف کردن آسیب‌های اخلاقی را باید از آموزش‌وپرورش شروع کرد

به گفته وی: امروز آسیب‌های اخلاقی زیادی در جامعه داریم که اگر قرار است این آسیب‌ها برطرف شود باید از آموزش‌وپرورش شروع کرد و این باوری بود که دکتر شکوهی به آن اصرار داشت.

نوید ادهم، آموزش ابتدایی را سنگ بنای دستیابی به آموزش‌وپرورش موفق و اثربخش دانست و گفت: در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، بر اولویت بخشیدن به آموزش ابتدایی، تاکید جدی شده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به جایگاه اصلی آموزش ابتدایی دو دسته عامل تأثیرگذار هستند، بیان کرد: بخشی از این عوامل بیرونی و بخشی درونی هستند که باید در محیط های مرتبط پیگیری شوند.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش ادامه داد: در کل نظام، خطای استراتژیکی انجام‌شده و آن هم کوچک انگاری آموزش‌وپرورش بوده که باید نقش این مجموعه در توسعه کشور دیده شود.

وی با بیان اینکه در آموزش‌وپرورش هم دوره ابتدایی کوچک دیده شده، اظهار کرد: در حال حاضر توزیع منابع از دبیرستان شروع می شود و در عمل هرم آموزشی ما، از ابتدایی تا دانشگاه هرمی وارونه‌ شده است.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه برنامه ششم فرصت مناسبی است که بتوانیم برای ارتقا دوره ابتدایی چاره‌اندیشی کنیم، گفت: در این راستا طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه‌شده که اگر به تصویب برسد امیدواریم ان چنان که بایدوشاید به این دوره توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هرگونه اقدامی باید در دوره ابتدایی صورت گیرد، بیان کرد: اگر عوامل بیرونی به جایگاه و اهمیت دوره ابتدای تاکید کنند اما خود دوره پتانسیل و توانمندی لازم را نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسیم.

نوید ادهم در ادامه به جایگاه دکتر دکتر شکوهی اشاره کردو افزود: دکتر شکوهی بزرگی کودکان را باور داشت و از آنان مدیرانی توانمند و اندیشمند تربیت می کرد.

دبیرکل اموزش و پرورش به نقش دکتر شکوهی در تاریخ آموزش‌وپرورش کشور نیز اشاره کرد و گفت: ایشان باور جدی به معلمان و آموزش‌وپرورش داشتند و ما امروز به این نوع باور‌ها و اعتقادات، نیاز جدی داریم.

وی باور جدی به نقش معلمی را یکی از ویژگی های دکتر شکوهی دانست وبه نقل از وی افزود: تا آموزش و پرورش درست نشود کشور درست نمی شود.

نوید ادهم تربیت آزادانه، اخلاقی و ضرورت تحول اساسی در آموزش و پرورش را از جمله مهم ترین نگرش های دکتر شکوهی در مقوله تعلیم و تربیت برشمرد و یاد آور شد: خراسان جنوبی دستاوردهای خوبی را در آموزش و پرورش داشته و سیر تکاملی مطلوبی را پیموده است.

توسعه را از دبستان و پیش‌دبستان شروع کنیم

به گفته وی : به‌بیان‌دیگر ارتقا جایگاه دوره ابتدایی بر اساس مفاهیم سند بنیادی به توانمندی معلمان این دوره برمی‌گردد.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه اگر معلمان این دوره بزرگ و صاحب اندیشه باشند، آموزش و پرورش کشور به جایگاه خود می‌رسد، بیان داشت: امروز ما به خودباوری در معلمان و مربیان فعال و مبتکر در این دوره نیاز داریم.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش تاکید کرد: باور ما این است که اگر قرار است آموزش‌وپرورش در فرایند توسعه کشور نقش‌آفرینی کند باید بازی توسعه را از دبستان و پیش‌دبستان شروع کنیم و این یک تجربه جهانی است.

در همایش آموزش ابتدائی 60 داور 1700 مقاله را  داوری کردند

محسن آیتی دبیر علمی همایش ملی آموزش ابتدایی نیز در این مراسم گفت:‌ در این همایش ۶۰ داور بیش از ۱۷۰۰ مقاله را داوری کردند.

 وی با بیان اینکه تعدادی از این مقالات به چاپ رسیده است و مابقی نیز به زودی چاپ خواهد شد،‌ درخواست کرد این همایش ادامه داشته باشد تا از یافته های همایش استفاده شود.

آیتی با بیان اینکه یک سوم مقالات رسیده مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت،‌ افزود: مابقی مقالات نوشته های ارزشمند معلمانی بود که از تجربه های علمی خود نوشته بودند اما چون در چارچوب همایش نبود، مورد پذیرش قرار نگرفت.

 شناسایی استعدادها باید  قبل از دبستان آغاز شود

 درادامه این مراسم مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی یکی از فعالان طرح شهاب است، گفت: شناسایی استعدادها از دوران دبستان و حتی قبل از آن باید شروع شود.

شاه رضایی با بیان اینکه هدف از اینگونه جلسات قدرشناسی از مقام شامخ بزرگان و اهل علم این مرز و بوم است اظهار کرد: قدرشناسی از اهل علم، بخش مهم آن نقد آثار آنان است که لازمه آن تشکیل کمیسیون ها و کارگروهها در این خصوص است.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان سعی در شناسایی، پرورش و توانمندسازی استعدادهای برتر کشور دارد، افزود: اخیرا بنیاد در بخش آموزش ابتدایی ورود کرده است و طرح شهاب به صورت پایه در مقطع چهارم و پنجم ابتدایی اجرا می شود که هدف از اجرای این طرح، شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر از مقاطع پایین است.

به گفته مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان: استان خراسان جنوبی یکی از فعالان در این بخش است که طرح شهاب به خوبی در آن اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در کشور فراگیر شود چرا که معتقدیم شناسایی استعدادها از دوران دبستان و حتی قبل از آن باید شروع شود.

 شاه رضایی با بیان اینکه هدف از پاسداشت های علمی، مرور آثار بزرگان در این عرصه است، یادآور شد: مخاطبان و استعدادهای برتر می توانند در اینگونه همایش ها به عنوان نظرپرداز حضور داشته باشند..

درپایان این مراسم بیانیه 15 بندی توسط دبیر اجرائی این همایش قرائت شد و مقرر گردید دبیرخانه این همایش تادو سال دیگر در خراسان جنوبی فعالیت داشته و پس از به استان فارس که در سال 96 میزبان بعدی این همایش است انتقال یابد.

گزار ش خبرنگار تابناک حاکی است در مراسم اختتامیه از 6 مقاله برتر قدردانی شد.

 خانه فرهنگ پروفسور شکوهی در خوسف افتتاح شد

گزارش خبرنگار اعزامی تاباک به خوسف، همزمان با برگزاری همایش ملی آموزش ابتدایی در خراسان جنوبی و تجلیل از مقام علمی پروفسور غلامحسین شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت نوین ایران، خانه فرهنگ پروفسور شکوهی نیز به بهره‌برداری رسید.

شرکت‌کنندگان در همایش ملی آموزش ابتدایی عصر دیروز  با حضور در شهرستان خوسف و شرکت در شب شعر نکوداشت دکتر شکوهی ، از خانه پدری این چهره ماندگار که عملیات مرمت آن به پایان رسیده است، نیز بازدید کردند و همزمان با آن، خانه فرهنگ پروفسور شکوهی در خوسف افتتاح شد.

شهردار خوسف  گفت : خانه فرهنگ پروفسور شکوهی شامل یک ساختمان با زیربنای 270 مترمربع، باغ گل نرگس به مساحت  5 هزار مترمربع، ساخت و نصب سردیس پروفسور غلامحسین شکوهی، ساخت و نصب آب‌نمای موزیکال و پیاده‌رو سازی است.

محمدرضا قلاسی‌مود افزود: عملیات ساخت این پروژه از شهریور ماه امسال با هزینه 2 میلیارد و 700 میلیون ریال از محل اعتبارات شهرداری خوسف و تملک دارایی آغاز شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار