کد خبر: ۱۴۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷ 22 December 2015


مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز گفت: ۹۰ درصد متکدیان شهر کرج اتباع خارجی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا عسگری مورودی در جلسه بررسی وضعیت تکدی گری در شهرستان کرج که بعدازظهر امروز، سه‌شنبه با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان البرز، برخی اعضای شورای شهر، نمایندگانی از ادارات بهزیستی، نیروی انتظامی، علوم پزشکی استان و دیگر نهادهای متولی در سالن جلسات علنی شورای شهر کرج برگزار شد، اظهار کرد: البرز به دلیل قرارگیری در مسیر ۱۴ استان کشور با آسیب‌های اجتماعی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی در ادامه اعمال سیاست‌های خاص در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در پایتخت را دلیلی بر فرار متکدیان به استان البرز به‌ویژه شهرستان کرج دانست.

عسگری مورودی با اعلام اینکه در شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۳ هزار متکدی از سطح شهر کرج جمع‌آوری‌شده است، گفت: وقتی اردوگاه نگهداری از متکدیان و کودکان کار در استان وجود ندارد جمع‌آوری آن‌ها کاری بی‌حاصل است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز حضور مردم برای سروسامان دادن به پدیده تکدی گری در کرج را ضروری دانست و گفت: نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی مردم نسبت به آسیب‌های اجتماعی انکارناپذیر است.

وی در ادامه افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به پدیده تکدی گری و متکدیان را مهم برشمرد و گفت: رسانه‌ها با تولید محتوا در این خصوص می‌توانند کمک بزرگی کنند و مسئولان و متولیان نیز باید در این زمینه رسانه‌ها را حمایت کنند.

حاشیه‌نشینی باعث تقویت پدیده تکدی گری می شود

عسگری مورودی بیش از ۹۰ درصد متکدیان در استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج را اتباع خارجی دانست و گفت: اتباع خارجی با هماهنگی دستگاه‌های متولی از استان خارج می‌شوند ولی پس از زمان کوتاهی باز به البرز برمی‌گردند.

وی به توانمندی کودکان کار تأکید کرد و گفت: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه و کودکانه شدن درحرکت است بسیاری از متکدیان با استفاده از کودکان احساسات مردم را برمی‌انگیزند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز احداث اردوگاه مراقبتی باهدف توانمندسازی کودکان کار و متکدی را ضروری دانست و گفت: ۴۰۰ سازمان مردم‌نهاد در استان البرز وجود دارد یکی از سمن‌های مردم‌نهاد در حال حاضر ۴۵۰ کودک کار و ۱۲۰ زن بی‌سرپرست را تحت پوشش قرار داده است.

عسگری مورودی استفاده از ظرفیت‌های مردمی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار دانست گفت: آموزش شهروندی می‌تواند توسط سمن‌های مردم‌نهاد در جامعه گسترش پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: فضای فیزیکی در مرکز شهر وجود دارد درصورتی‌که شهرداری و شورای شهر موافقت و همکاری کنند می‌توانیم خانه سمن‌های استان را راه‌اندازی کنیم و از ظرفیت سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز به تبدیل‌شدن استان البرز به قطب مهاجرپذیری کشور اشاره کرد و گفت: وجود ۴ زندان در البرز برنامه‌ریزی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است.

عسگری مورودی با تأکید بر اینکه طبق قانون زندان نباید در بافت شهری قرار داشته باشد، گفت: مجموعه استانداری البرز برای خروج زندان‌ها از استان تلاش‌های زیادی انجام داده است در سال جاری ۱۲ هزار زندانی غیربومی از استان خارج‌شده‌اند.

وی به ۲۸ محله غیررسمی در البرز اشاره کرد و گفت: وجود محله‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در تقویت پدیده تکدی گری بی‌تأثیر نیست.

کاهش ۱۲ درصدی طلاق در البرز

در ادامه این جلسه مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان البرز گفت: دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی در خصوص ساماندهی کودکان کار وجود دارد و وظایف دستگاه‌های متولی مشخص است.

وی در ادامه یکی از وظایف دادگستری استقرار قاضی در اردوگاه‌های مراقبتی است که به‌محض اینکه اردوگاه در استان ساخته شود قاضی مستقر می‌شود.

جوهری به شناسایی اتباع خارجی که اقدام به تکدی گری می‌کنند تأکید کرد و گفت: تکدی گری جرم است باید متکدیان جمع‌آوری شوند ولی با جمع‌آوری و زندانی کردن مشکل حل نمی‌شود باید به این پدیده به‌صورت ریشه‌ای نگاه کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان البرز به غربالگری متکدیان اشاره کرد و گفت: بسیاری از متکدیان در قالب باندهای اقدام به این کار می‌کنند برخی از کودکان متکدی فراری و برخی کودکان کار هستند.

جوهری در پایان سخنان خود به کاهش ۱۲ درصدی طلاق در استان البرز اشاره کرد و گفت: باوجود مرکز مشاوره قبل از طلاق توانسته‌ایم از برخی طلاق‌ها جلوگیری کنیم.

در ادامه این جلسه حسن مدیر روستا معاون خدمات شهری شهرداری کرج با تأکید بر اینکه قانون وظایف دستگاه‌ها در خصوص پدیده تکدی گری را مشخص کرده است، گفت: برخی از دستگاه‌های متولی در اجرا کوتاهی می‌کنند.

وی ادامه داد: جلساتی با محوریت بررسی پدیده تکدی گری برگزار می‌شود ولی متأسفانه خروجی مفیدی ندارد.

مدیر روستا با طرح این سؤال که »چرا بسیاری از شهرهای بزرگ توانسته‌اند این پدیده را کنترل کنند» گفت: متأسفانه در کلان‌شهر کرج نتوانسته‌ایم این پدیده را کنترل کنیم چراکه فکری برای تقویت زیرساخت‌ها نشده است.

مسئولان البرزی برای جذب بیشتر اعتبارات ملی و استانی تلاش نمی کنند

معاون خدمات شهری شهرداری کرج با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا آبان ماه ۳ هزار و ۴۳۲ متکدی جمع‌آوری‌شده‌اند گفت: جمع‌آوری همه متکدیان از سطح شهر نیازمند وقت زیادی نیست ولی برای نگهداری آن‌ها اردوگاهی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه متکدیان نیز متوجه شده‌اند که کاری از دست مسئولان برنمی‌آید، گفت: تا وقتی اردوگاهی برای استقرار متکدیان در شهر وجود نداشته باشد نمی‌توان کار زیربنایی انجام داد.

مدیر روستا تأکید کرد: ۸۰ درصد متکدیانی که در کرج به تکدی گری مشغول هستند از خارج از شهر می‌آیند و در شهرهای پایتخت سکونت دارند.

در پایان محمدصادق باغستانی عضو شورای شهر کرج گفت: اگر دیگر شهرها توانسته‌اند این پدیده را کنترل کنند ما نیز می‌توانیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در استان البرزی بسیاری از مسئولان در خصوص جذب اعتبارات ملی و استانی کوتاهی می‌کنند این در حالی است که وجود ۴ زندان در استان البرز باری ملی را به استان تحمیل کرده و باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

این عضو شورای شهر کرج در پایان تأکید کرد: باید از تجربه دیگر شهرها در خصوص مقابله با پدیده تکدی گری استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار