کد خبر: ۱۴۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 22 December 2015

یعقوب عزیز زاده

توسعه متوازن ايران اسلامي و اردبيل عزيز نياز به برنامه ريزي دقيق دارد و همدلي و هم افزايي انرژي نیروهای انسانی آن جهت پي گيري امور ضروری است.

در طي زمانهاي گذشته قبل از انقلاب به علت های عديده سرمايه گذاري زير بنايي در منطقه اردبيل صورت نگرفته و بعد از انقلاب نيز به دلايل متعدد سرمايه گذاري زير ساختي جهت توليد در اين استان نوبنياد انجام نشده است.

در مقطع كنوني هم بر اساس قوانين موجود و برنامه ريزيهاي انجام گرفته ، دولت نه توان سرمايه گذاري را دارد و نه مبنايي براي سرمايه گذاري دارد ، در اين صورت با توجه به ظرفیت های بالقوه فراوان موجود در استان و ارزش افزوده بالایی که سرمایه گذاری در آنها می تواند به دنبال داشته باشد، توسعه استان ایجاب می کند که بخش خصوصي وارد سرمايه گذاري شود. اما متاسفانه به جهات متعدد به ویژه کاغذ بازیهای اداري و نبود رغبت لازم در اكثر دستگاههاي اجرايي برای حمایت از سرمایه گذاران و مهمتر از همه حاکم بودن فرهنگ تنگ نظری و اتهام زنی باعث شده است که عملا بخش خصوصي تمايلي براي سرمايه گذاري در بخشهاي بكر و سود اور اردبيل نداشته باشد.

تلاشهاي مضاعف بعضي از مسولان از جمله استاندار محترم نيز خيلي جايگاه ريسك سرمايه گذاري در اردبيل را پايين نياورده است و تنگ نظريهاي موجود در مواقعي حتی خود استاندار را به عنوان متهم نشانه گرفته است. نتيجه همه موارد مطرح شده چیزی نیست جز عدم توسعه متوازن و پايدار اردبيل!

متاسفانه آمارهاي مراكز رسمي، ميانگين درآمد مردم اردبيل را در بين استانهاي كشور از همه استانها پايين تر اعلام مي کنند. درآمد پایین مردم استان ضمن اينكه ناشی توسعه نیافتگی است ، خود موجب تشدید ركود ، بيكاري و فقر آموزشی و بهداشتی در منطقه می شود.

در این شرایط يكي از موارد برون رفت از وضيعت موجود، ايجاد منطقه آزاد استان اردبیل است که به جهت موقعيت خاص جغرافيايي منطقه و واقع شدن در دروازه قفقاز و مسیر ترانزیتی به بازارهاي بكر كشورهاي آسياي ميانه و نیز قرار گرفتن در مسیر کردیدور ارتباطي شمال - جنوب می تواند عواید بسیاری برای رشد اقتصادی منطقه به دنبال داشته باشد.

همچنین با لحاظ معیارهایی مثل پايين بودن دستمزد ، قيمت انرژي و ... قيمت تولید بسیاری از کالاها در استان پايين تر از اغلب مناطق خواهد بود و در صورت تعریف بخشی از استان در مناطق آزاد، باعث انگیزه مضاعف سرمایه گذاران جهت حضور در منطقه خواهد شد.

ایجاد منطقه آزاد اردبیل ضمن کمک به کاهش بيكاري در استان ، در سطح كلان نیز می تواند به توسعه بازرگاني كشور و جذب سرمايه گذاريهاي خارجي منجر شود.

به باور بسیاری از کارشناسان تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تصویب لایجه ایجاد منطقه آزاد اردبیل نیاز به رای دو سوم نمایندگان نداشت و با توجه به دفاع خوب کمال الدین پير موذن نماینده اردبیل در مجلس از این لایحه و تلاش ارزشمند ساير نمايندگان محترم ، لازم است موضوع تشكيك در اجراي قانون دو سوم راي ، به جد از طریق هیات رئیسه پیگیری شود.

اميد است همه نمايندگان عزيز بدون توجه به گرايشهاي سياسي و منطقه اي بصورت يكپارچه و با هماهنگي اقاي استاندار و دستگاههاي اجرايي با لابي كردن با كليه نمايندگان مناطق كشور و در صورت لزوم خواهش و دعوت به اردبيل و قول مساعد براي راي دادن به لايه و طرح مورد نظر آنها ، نسبت به جلب نظر كليه نمايندگان اقدام هماهنگی انجام دهند.

مسلما در صورت تصويب اين لايحه در مجلس يادگاري ارزشمند و تاريخي از نمايندگان فعلي در جهت توسعه همه جانبه استان بر جای خواهد ماند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
دفاع خیلی خوب!!!!حاجی کامال،برادر یقعوب!
دكتر معصوم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
سلام خدمت حاج عزيززاده .مشاور اصلي استان و استاندار با كوله باري از تجربه -
توصيه حضرت عالي نوشداروي بعد از مرگ سهراب بوده ؟ كه با تركيب نمايندگان فعلي استان نا همخوا ني دارد - ... - انشاالله در مجلس بعدي با مديريت جديد و جدي
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار