کد خبر: ۱۴۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 08 December 2015

گسترش پژوهش در مدارس و فعالیت های پژوهش محور دانش آموزان، بستر مناسبی را برای توسعه علمی و فناوری کشور فراهم می آورد که می توان از دستاوردهای آن در عرصه مختلف بهره برد.

به گزارش ایرنا، پژوهش های دانش آموزی در صورت هدایت در مسیر نیازهای اصلی کشور می تواند حرکتی پایه ای در جهت رشد علمی کشور محسوب شود که دستاورد این پژوهش ها در جهت رفع مشکلات کشور مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهش های دانش آموزی در واقع کانونی برای عرضه فکر و ایده و نخبه پروری در عرصه های علمی به شمار می رود و هرگونه صرف هزینه در این بخش، سرمایه گذاری پایه ای برای رشد علمی و فناوری کشور خواهد بود.

تقویت روحیه پژوهشگری به صورت کاربردی در بین دانش آموزان از مهم ترین اقدامات به منظور ساختن جامعه علمی کشور به حساب می آید که می توان از این دریچه به فردایی بهتر در عرصه های علمی امید داشت.

لازمه تحقق این امر مهم استعدادیابی پژوهشی درست در بین دانش آموزان است که از این طریق بتوانیم هدایت گری مناسبی داشته باشیم و دانش آموزان را به سمت رشد و تکامل سوق داده و از ظرفیت ایجاد شده برای اعتلای علمی کشور بهره ببریم.

علاوه بر این پژوهش محور کردن مدارس می تواند روحیه بررسی نظام یافته، تجربی و منتقدانه را در بین دانش آموزان گسترش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در پژوهش فرض هایی داریم و سوالاتی در ذهن می آوریم و با انسان های داناتر و متخصص مشورت می کنیم که اگر جواب ها فرضیات ما را تأئید کرد، نتیجه درست است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هدف از پژوهش، پرسش مطرح کردن و پاسخ دادن توسط خود دانش آموز است.

آموزش و پرورش قصد توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را دارد و به همین جهت باید این فرهنگ را در دوره ابتدایی ایجاد کرد و در دوره های تحصیلی بالاتر آن را بسط و گسترش داد.

به نظر می رسد که آموزش و پرورش باید در نخستین گام تغییراتی را در کتب درسی اعمال کند تا از این طریق حس کنجکاوی دانش آموزان را برانگیخته و در برنامه درسی جایگاه مناسب تری برای پژوهش در نظر گرفته شود.

سید حمید طهائی استاندار البرز نیز در بازدید از غرفه آموزش وپرورش استان در نمایشگاه هفته پژوهش در کرج، بر سیاست های دولت در حمایت از پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید مشوق هایی را در حوزه علم و فناوری تدوین نموده و همین امر سبب ساز ترغیب فعالان این حوزه و توسعه فعالیت های پژوهشی خواهد بود.

طهائی همچنین با تأکید بر لزوم اختصاص سهم یک درصدی بودجه های پژوهشی دستگاه ها، تأکید کرد: همانگونه که دولت در قانون بودجه به این مهم نگاه ویژه ای داشته است اگر دستگاه ها تنها یک درصد از سهم بودجه های پژوهشی خود را کنار بگذارند بخشی از موانع موجود برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد که دستاوردهای شاخص پژوهشی و تحقیقاتی دانش آموزان درعرصه ملی معرفی وبرندسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای دانش آموزان به وی‍ژه دانش آموزان البرزی در بخش پژوهشی و تحقیقاتی شاخص و بی بدیل است که باید معرفی و برندسازی این دستاوردها درسطح ملی صورت گیرد.

استاندار البرز با اشاره به حضور پررنگ مراکز علمی و تحقیقاتی دراین استان، اظهار داشت:درغرفه دانش آموزی این نمایشگاه گروه های متعدد دانش آموزان دستاوردهایی را ارائه دادند که درنوع خود بی بدیل و شاخص است و باید از بستر چنین نمایشگاه هایی این دستاوردها در عرصه ملی معرفی و برند سازی شود.

طهائی با اشاره به اینکه از 24 مرکز تحقیقاتی در کشور، 6 موسسه در استان البرز واقع شده است، ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی استعدادهای ویژه ای در استان است که باید از آنها بهره مند شد.

وی افزود: حضور 100 برند تولیدی و ملی در استان که هر روز در حال توسعه است ظرفیت های دیگری است که تنوع آنها موقعیت منحصر بفری را در این استان ایجاد نموده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار