کد خبر: ۱۳۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 17 November 2015

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد جامعه، اجتماع را از بروز هر گونه فساد و ناهنجاری نجات می دهد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام شمس الله فلاح روز سه شنبه در آیین تجلیل از کتابداران برتر استان البرز که در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، با اشاره به اهمیت مطالعه و ترویج آن در جامعه گفت و افزود: تاریخ ایران اسلامی سرشار از علما، دانشمندان و فرهیختگانی است که سال های متمادی را با کتاب و مطالعه سپری کردند و مقاله های علمی و پژوهش های آن بزرگان همچون ستارگان پرنور بر آسمان علم جهان می درخشد.

وی اظهار داشت: امروز آن ستارگان چراغ راه جوانان و مردم عزیز کشورمان است و جای خرسندی است که امروز دستاوردهای علمی ایران سرافراز در راه مطالعه و برگرفته از علوم و تجارب بزرگان تاریخ اسلام و ایران اسلامی است.

وی گفت: برخی آمار حاکی از کم شدن سرانه مطالعه در کشور است و این وظیفه فرد فرد اعضای جامعه بزرگ ماست که با انس با کتاب به سوی دانش و خردمندی گام بردارد و همچنین وظیفه نهاد های فرهنگی و دستگاههای اجرایی را در قبال آماده سازی و احیای فرهنگ مطالعه سنگین می کند و بی تردید خواستگاه مقام معظم رهبری ایجاد چنین فضایی در کشور است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در امر کتاب خوانی و مطالعه هزینه نیست افزود: دانش روز بدون وقفه در مسیرحرکت و پویایی است و برای آن که نسل جوان از این قافله عقب نماند باید در اعتلای فرهنگ مطالعه کوشید و با ایجاد انگیزه و شور و نشاط اجتماعی در ترویج فرهنگ کتابخوانی گام برداریم.

وی ادامه داد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز در همین راستا با تقویت سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه های استان و عدالت محوری در ایجاد فضاهای قرائت خانه و کتابخانه عمومی در حدامکان توانسته گام هایی در این مسیر بردارد و آنچه که امروز در استان البرز شاهد آن هستیم 70 کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان با حدود 110 هزار عضو است.

وی بیان داشت: به رغم اینکه استان البرز یک استان با سواد و تحصیل کرده به لحاظ وجود دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی است ولی در بعضی از مقیاس های کتابخانه ای و کتابخوانی در رتبه 26 یا 27 قرار دارد ولی سرانه مطالعه اش رتبه 8-7 کشوری است.

حجت الاسلام فلاح در ادامه به کتابهای موجود در کتابخانه های استان اشاره کرد و گفت: کارگروه منابع کتابخانه های استان البرز با رصدهایی که صورت می دهد و همین طور مشاوره از کتابداران و اعضای کتابخانه ها در تلاش است ذخایر محتوایی کتابخانه ها را در راستای نیاز عمومی اعضای کتابخانه ها تامین کند .

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با تقدیر ازدغدغه فرهنگی اعضای انجمن های استان ، شهرستانها و شهرهای استان البرز افزود: ایجاد کتابخانه مرکزی کرج با ابعاد و فضای مناسب در آینده به عنوان کتابخانه شبانه روزی و مرجع در استان البرز، تقویت کتابخانه های مدارس استان از جمله دغدغه های این حوزه است.

وی گفت: مشارکت آموزش و پروش و شهرداری در ایجاد فضاهای قرائت خانه در مدارس و پارک ها ، بهره مندی ازفضای مجازی و کتابهای صوتی و توسعه کتابخانه ها در روستاها را از دیگر مواردی برشمرد در توسط انجمن کتابخانه های عمومی استان پیگیری می شود.

دبیر انجمن کتابخانه های عمومی استان البرز در ادامه یکی از راه های رفع معضلات در این بخش را تشویق خیرین برای ورود به این عرصه دانست و اضافه کرد: در صورتیکه علاوه بر فضاهای کتابخانه ای ، فضاهای مجازی نیز تقویت شده و آن را مدیریت کنیم می توانیم سرانه مطالعه را تا حد زیادی افزایش دهیم.

فلاح با بیان اینکه نشست کتابخوان با حضور دوستداران کتاب و معرفی کتابهای خوانده شده از سوی آنان و با هدف آشنایی با نویسندگان و کتابهای ارزشمند از خرداد ماه سال جاری در شهرستان های استان در حال انجام است.

در این آئین که با حضور بعضی از مسئولین استانی همچون استاندار البرز و معاونین و مشاورین استاندار، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی و مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد، از 10 کتابدار برتر و فعال این حوزه تجلیل به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار