مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: با بیان اینکه در سال‌جاری و تاکنون بیش از 10 هزار و 600 ازدواج به صورت رسمی به ثبت رسیده است، افزود: در مدت مشابه سال قبل این رقم بیش از 11 هزار و 200 مورد بوده است.
کد خبر: ۱۲۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷ 15 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهرام دهقانی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوالات مطرح شده آنها در اردبیل اظهار کرد: ثبت اسناد به عنوان اصلی‌ترین مرجع ثبت آمار ازدواج و طلاق به صورت ماهانه آمارهای خود را ارائه می‌کند که قطعاً قابل استناد است.

وی تصریح کرد: ما فقط ازدواج و طلاق‌های رسمی را ثبت می‌کنیم و به هیچ وجه ثبت ازدواج و طلاق‌های غیررسمی بر عهده این اداره کل نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با بیان اینکه در همه دفاتر ازدواج و طلاق زیر نظر ثبت اسناد و املاک خدمات ارائه شده به مردم سریع و کیفی‌ است، گفت: آخرین آمارها حکایت از آن دارد که میزان پیوند زوجین و رغبت به امر ازدواج با یک نزول پنج درصدی روبه‌روست.

دهقانی با بیان اینکه در سال‌جاری و تاکنون بیش از 10 هزار و 600 ازدواج به صورت رسمی به ثبت رسیده است، افزود: در مدت مشابه سال قبل این رقم بیش از 11 هزار و 200 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت آمار طلاق نیز به نسبت سال قبل کاهش نشان می‌دهد، بیان کرد: در سال‌جاری و تاکنون بیش از یک‌هزار و 550 طلاق به ثبت رسیده که در سال گذشته در این مدت حدود یک‌هزار و 650 مورد بوده است.

این مسئول اضافه کرد: به ازای هر 6 ازدواج یک مورد طلاق در دفاتر ثبت اسناد استان به ثبت رسیده که آمار قابل تأملی به شمار می‌رود.

* رغبت مردم برای دریافت اسناد تک‌‌برگی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل به رغبت و علاقمندی مردم برای دریافت اسناد تک برگی اشاره کرد و ادامه داد: در دو سال اخیر که صدور این اسناد آغاز شده صدور سند تک برگی با استقبال مردم روبه‌رو شده و فرصتی فراهم آمده تا بتوانیم به شکل کامل وضعیت اسناد مسکونی را سر و سامان بدهیم.

دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال‌جاری بیش از 29 هزار سند تک برگی در استان صادر شده که البته رکود ساخت و سازها به فرآیند رکود صدور سند نیز منجر شده است.

وی افزود: صدور سند تک برگی که از امتیازات و برجستگی‌های خاصی برخوردار است، زمینه جمع‌آوری اطلاعات دقیق را در حوزه املاک فراهم آورده تا جلوی هرگونه معاملات غیررسمی گرفته شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با بیان اینکه برای صاحبان مسکن مهر نیز امکان صدور سند تک برگی وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 واحد از این مساکن مهر سند مالکیت خود را دریافت کردند.

این مسئول بیان کرد: قطعاً تلاش ما بر این است تا با این مستندسازی مدارک بتوانیم جلوی هرگونه سوءاستفاده را در حوزه ثبت اسناد بگیریم.

* مردم بدون سند مالکیت رسمی خرید و فروش نکنند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در ادامه گفت: هرگونه خرید و فروش املاک، اراضی و حتی خودرو باید در قالب سند مالکیت رسمی باشد و به هیچ وجه غیر از این معامله‌ای انجام نشود.

دهقانی اظهار کرد: همه هموطنانمان باید توجه کنند که تمام معاملات خود را به صورت رسمی و در قالب دفاتر اسناد رسمی انجام دهند تا کسی به خود جرأت ندهد با اسناد جعلی زمینه سوءاستفاده از برخی خرید و فروش‌ها را فراهم کند.

وی با بیان اینکه این فرآیند سبب می‌شود تا خرید و فروش املاک و زمین‌ها به صورت غیرقانونی به حداقل رسیده و جلوی آن گرفته شود، تصریح کرد: ما برای اینکه جلوی هرگونه سوءاستفاده را بگیریم، تلاش کردیم تا برای سنددار کردن اراضی ملی، دولتی و وقفی با همکاری تمام دستگاه‌ها اقدام کنیم تا این امر یک فرهنگ فراگیر و عمومی باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با یادآوری اینکه انجام معاملات رسمی زمینه سوءاستفاده‌ها و برخی اختلاف‌ نظرها را به حداقل می‌رساند، گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم تا معاملات قولنامه‌ای حتی معاملات وکالتی بلاعزل به حداقل رسیده و زمینه انضباط کاری در این حوزه فراهم آید.

دهقانی افزود: بیشتری شکایات در مراجع قضایی مربوط به خرید و فروش‌های خارج از ضوابط قانونی و اغلب در حوزه قولنامه‌ای است در حالی که ما با شیوه‌های جدید و در قالب سامانه کاداستر سعی و تلاشمان بر این است تا صدور اسناد مالکیت به ویژه سند تک برگی به صورت قانونی انجام شده و جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

وی با بیان اینکه ما آمادگی داریم به استعلامات در حوزه قانونی بودن و یا نبودن املاک و اراضی پاسخ داده و جلوی خرید و فروش اراضی غیرقانونی گرفته شود، بیان کرد: ما بیش از 120 دفترخانه اسناد رسمی در استان داریم که فعالیت آنها برای تثبیت مالکیت و ثبت به موقع اسناد به صورت الکترونیکی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تا 86 درصد از خدمات ثبتی انجام شده به صورت الکترونیکی است و تلاش دستگاه‌های متولی بر این است تا جلوی برخی از فعالیت‌های غیرقانونی گرفته شود.

این مسئول در مورد خرید و فروش مسکن مهر نیز ادامه داد: هرگونه خرید و فروش مسکن مهر با قولنامه ممنوع است و اگر از طرف تعاونی‌ها و راه و شهرسازی درخواستی باشد ما برای صدور سند مالکیت آمادگی داریم و اگر مشکلی وجود نداشته باشد به سرعت این کار انجام می‌شود.

دهقانی تبیین کرد: به هیچ وجه معاملات قولنامه‌ای در مسکن مهر وجاهت قانونی ندارد و مردم باید در این زمینه هوشیار بوده و اجازه تخلف را ندهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار