کد خبر: ۱۲۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹ 13 November 2015

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان البرز با بیان اینکه در هفته تکریم از کتابداران 2 کتابخانه سیار در استان البرز به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: درصدد هستیم محلی تحت عنوان "قرائت‌خانه" در تمام پارک‌های استان احداث کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الله فلاح در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در محل کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی از دیرباز در جامعه ایرانیان نقش به‌سزایی داشته است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها در سخنان و سخنرانی‌های خود به این مسئله تاکید داشتند که سرانه پایین مطالعه سبب اندوهگین شدن ایشان می‌شود.

وی با بیان اینکه باید با فراهم کردن بستر مورد نیاز در بخش کتاب جایگاه کتاب و کتابخوانی در سبد کالای خانواده‌های ایرانی نهادینه شود، افزود: باید در حوزه کتاب برای تقویت روح و ذهن نیز هزینه‌هایی صورت گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان البرز با تاکید بر اینکه باید برای بهبود فضای کتاب و کتابخوانی تمام دستگاه‌های اجرایی وارد عمل شوند و مساعدت لازم در این بخش را انجام دهند، خاطرنشان کرد: باید برایند اقدامات کلیه دستگاه‌ها در بخش کتاب تجمع تا بهترین نتیجه از آن حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از 5 درصد اعتباری که از سوی شهرداری‌ها دریافت می‌شود تاکنون توانسته‌ایم اقدامات شاخصی در این بخش انجام دهیم، تصریح کرد: 39 کتابخانه نهادی در استان البرز وجود دارد.

فلاح با بیان اینکه 28 کتابخانه مشارکتی نیز در استان البرز وجود دارد، یادآور شد: 24 ایستگاه مطالعاتی در مراکز مختلفی نظیر بانک‌ها در سطح استان البرز در حال فعالیت هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان البرز با تاکید بر اینکه متاسفانه استان البرز از نظر مباحث زیرساختی در بخش کتابخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو است، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون در بخش کتابخانه‌ها اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه البرز در بسیاری از شاخص‌های کتاب و کتابخوانی در رده‌های 26 الی 28 کشوری قرار دارد، تصریح کرد: استان البرز با وجود جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر فاقد کتابخانه مرکزی است که درصدد هستیم در این راستا از تلاش 100 درصدی خود بهره بگیریم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان البرز بیان کرد: 2 کتابخانه سیار در هفته تکریم از کتابداران در کرج و شهرستان ساوجبلاغ افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، در بخش کتابخانه روستایی نیز تاکنون دو کتابخانه در استان البرز افتتاح و مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

فلاح با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 هزار نفر از شهروندان البرزی عضو کتابخانه‌های این استان هستند، افزود: در شش ماهه نخست سال جاری 2 میلیون و 300 هزار تردد در کتابخانه‌های سطح استان البرز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم محلی تحت عنوان قرائت‌خانه در تمام پارک‌های استان احداث کنیم، بیان کرد: امید است با ادامه این روند شاهد بهبود شرایط زیرساختی بخش کتابخانه‌ها در استان باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان البرز در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با هزینه کردن غیرقانونی نیم درصد اعتبار شهرداری به کتابخانه‌ها در ازای حقوق، اضافه‌کاری و غیره آیا از این اعتبار در بخش عمرانی استفاده شده است، گفت: تمام پرداخت و هزینه‌کردها با تایید دبیرکل کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: شنبه 23 آبان کتابداران و کارکنان اداره کل کتابخانه‌های استان با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های امام راحل پیمانی دوباره می‌بنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه کتابداران طلایه‌داران ترویج فرهنگ مطالعه هستند، افزود: یکشنبه 24 آبان، آیین تکریم کتابداران کشور در تهران برگزار می‌شود که تعداد 20 نفر از کتابداران البرزی در این برنامه حضور پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی استان البرز فراهم کردن شرایط کتابخوانی برای روستانشینانی است که در محل زندگی خود از داشتن کتابخانه بی‌بهره هستند به همین منظور دو خودروی کتابخانه سیار روستایی با حمل بیش از 500 عنوان کتاب به روستاهای فاقد کتابخانه رفته و در این مناطق خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت: روز 27 آبان ساعت 9 صبح افتتاح نمادین کتابخانه سیار را در احمدآباد ماهدشت شاهد هستیم.

فلاح افزود: آئین تکریم از کتابداران شهرستان ساوجبلاغ نیز 28 آبان از ساعت 9 صبح در فرهنگسرای امام علی (ع) شهر هشتگرد برگزار می‌شود و همچنین 30 آبان ماه کتابداران فردیس در سالن فرهنگ‌سرای گلستان حضور و در برنامه تکریم از آنان شرکت می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز به افتتاح کتابخانه نهادی در خرمدشت اشاره کرد و گفت: در اول آذرماه آئین افتتاح کتابخانه جلال‌آل احمد ساعت 10 صبح در خرمدشت را در دستور کار داریم و عصر همان روز از ساعت 14 همایش تکریم از کتابداران شهرستان نظرآباد در فرهنگسرای هنر شهرک سید جمال‌الدین اسدآبادی برگزار و پس از این همایش، بخش کودک کتابخانه امام محمد باقر(ع) در ابتدای محله رسالت افتتاح می‌شود.

فلاح بیان کرد: همایش تکریم کتابداران اشتهارد در فرهنگسرای ملاصدرای این شهرستان از ساعت 10 صبح روز 2 آذر آخرین روز از بیست و سومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار