کد خبر: ۱۲۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷ 03 November 2015

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه مجموعه کارشناسان دادذگستری به عنوان یک سرمایه ارزشمند برای مردم به صورت عام و برای دستگاه به صورت خاص هستند،گفت: 70 درصد از آرای قضایی نیازمند نظر کارشناسی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، احمدفاضلیان در مراسم بزرگداشت روز کارشناس رسمی دادگستری استان البرز که عصر امروز در محل باشگاه میلاد کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه مهم ترین بخشی که انسان با آن سر و کار دارد عدالت و حق است، اظهار داشت: هر انسانی برای رسیدن به عدالت نیازمند رفتار عادلانه است.

وی با بیان اینکه تنوع مشاغل و پیچیدگی زندگی در جوامع کنونی همچنین ارتقاء سطح رفاه اجتماعی علی رغم اینکه اثرات مثبتی را در جامعه به همراه داشته سبب بروز مشکلاتی نیز شده است، افزود: هر چه روابط پیچیده تر و گسترده تر شود به طور قطع حوزه ناهنجاری های جامعه نیز با پیچدگی‌هایی رو به رو می‌شود.

رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به اینکه پیشرفت تکنولوژی به نوعی سبب پیچیدگی ناهنجاری ها نیز شده است، خاطرنشان کرد: برای کنترل این رفتارها و اجرای عدالت، مراجع مختلفی ایجاد شده تا حق از باطل تمیز شود.

وی با تاکید بر اینکه قاضی نقش ویژه‌ای را در این بین ایفا می‌کند از این رو به سبب پیچیدگی امور و اقدامات تخصصی کارشناسان در کنار قضات حضور دارند، گفت: در واقع کارشناسان چشم مسلح قضات کشور بر وقایع کیفری و مدنی هستند.

فاضلیان با بیان اینکه کارشناسان بازوی اجرای عدالت و حکم چراغی برای قضات را دارند، تصریح کرد: کارشناسان و وکلا دو بال تحقق عدالت در جامعه بشمار می‌آیند و در کل کارشناسی فرآیند گردآوری و ارزیابی اطلاعات کمی است.

وی با اشاره به اینکه تعریف کار کاشناسی مانند ممیزی و فراهم آوردن شواهد عینی است تا بتوان بین خواهان و خوانده قضاوت صحیحی صورت گیرد، یادآور شد: رمز موفقیت کارشناسان وابسته به صحت اطلاعات صحیح و بدون انحراف از اصول اخلاقی است.

وی با طرح این سوال که آیا قضات مجاز به استفاده از ابزار هستند، گفت: با رجوع به سیره اهل بیت(ع)، ائمه اطهار و حضرت رسول(ص) همچنین با توجه به آیات قرآن کریم نظیر آیات 26 تا 28 سوره یوسف می‌توان به این نکته پی برد که از دیرباز استفاده از علم تجربی و انسانی در این بخش شایع بوده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز اظهار داشت: اصولی که کارشناسان باید برای اظهارنظر خود برای رسیدن به نتیجه مطلوب اخلاقی توجه کنند موارد خاصی است، از ظرفی مجموعه کارشناسان و نخبگان یک جامعه تجربیات ارزشمندی را دارا هستند.

وی تاکید کرد: حداقل 70 درصد از آرای قضایی نیازمند کارشناسی است و مجموعه کارشناسی به عنوان یک سرمایه ارزشمند برای مردم به صورت عام و برای دستگاه به صورت خاص هستند.

وی با بیان اینکه باید جایگاه کارشناسی حفظ شود، اظهار داشت: راهکار افزایش اعتماد، ارائه نظرات دقیق، منصافانه و عادلانه است، و لازم است کارشناسان فعالیت علمی خود را به اخلاق آراسته کنند.

فاضلیان گفت: کارشناسان علاوه بر برخورداری از دانش و علم باید همانند قضات شجاع، تیزبین، امین و در عملکرد خود ثابت باشند چرا که نظرات کارشناسان نشان دهنده دانش آن‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه کارشناسان باید در انجام کار کارشناسی خدا را ناظر بر اعمال خود ببینند و شرافت خود را به امور دنیوی نفروشند، اظهار داشت: این افراد باید شناخت جامعی بر موضوعات مختلف داشته باشند و نسبت به رعایت عدل و انصاف کوشا باشند.

وی قبول کار فاقد صلاحیت، دیرحاضر شدن در دادگاه، انجام ندادن کارشناسی در موعد مقرر و عدم کار کارشناسی را از جمله آفات این حوزه برشمرد و تصریح کرد: نوشتن گزارش توسط یک کارشناس و امضا کردن سایر اعضا نیز کار درستی نیست که کارشناسان باید نسبت به آن دقت داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار