محققان دانشگاه بیرمنگام، بریتانیا، با استفاده از هیدروژلی هوشمند، یک ابزار تشخیصی جدید برای سرطان دهان ایجاد کردند.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴ 24 March 2024

دانشمندان از یک نوع هیدروژل جدید برای ساخت «آب نبات چوبی» که برای تشخیص سرطان دهان به کار می‌رود، استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه بیرمنگام، بریتانیا، با استفاده از هیدروژلی هوشمند، یک ابزار تشخیصی جدید برای سرطان دهان ایجاد کردند.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، این هیدروژل زیست سازگار که توسط دکتر روچی گوپتا (Ruchi Gupta) و همکارانش ساخته شده است، پروتئین‌ها را با یک نشانگر فلورسنت در یک مرحله متمرکز و برچسب‌گذاری می‌کند. این کار، هیدروژل را به گزینه‌ای مناسب برای بررسی‌هایی که هدفشان تشخیص پروتئین‌هایی با فراوانی کم در نمونه‌های کوچک است، تبدیل می‌کند. با قرار گرفتن در معرض نور، پروتئینی که به ماده فلورسین متصل شده است، از هیدروژل آزاد می‌شود.

مطالعات اولیه روی این ژل که سال گذشته در مجله «Analyst» منتشر شد، نشان داد که ۵۰ درصد از پروتئین‌های موجود در هیدروژل پس از ۱۰۰ ثانیه قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش (UV) آزاد شدند.

تشخیص بیماری یک چشم‌انداز جدید برای ژل‌های زیستی است که تاکنون برای دارورسانی و بازسازی بافت مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

ژل ساخته شده توسط دکتر گوپتا مزایای متمایزی نسبت به روش‌های تشخیصی موجود ارائه می‌دهد. این روش مراحل بسیار کمتری نسبت به سنجش‌های مبتنی بر الایزا یا پیش تغلیظ و الکتروفورز دارد و می‌تواند در دمای اتاق انجام شود.

زیست‌سازگاری ژل به این معنی است که هیدروژل را می‌توان در شرایط آزمایشگاهی یا مستقیما روی بیماران استفاده کرد. مشابه پروژه فعلی که هدف آن جایگزینی روش‌های تشخیصی تهاجمی و وقت‌گیری است که باید توسط متخصصان پزشکی انجام شود.

دکتر روچی گوپتا، دانشیار حسگرهای زیستی در دانشگاه بیرمنگام، می‌گوید: هیدروژل‌های هوشمند پتانسیل بسیار هیجان‌انگیزی برای تشخیص سرطان دهان دارند. آنها می‌توانند به راحتی به شکل جامد برای جذب پروتئین‌ها در بزاق استفاده شوند.

امیدواریم که بتوانیم اولین کسی باشیم که دستگاهی را می‌سازیم که برای تشخیص سرطان دهان برای بیماران کم تهاجمی‌تر و استفاده از آن برای پزشکان عمومی آسان‌تر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار