شهرستان قصرشیرین شهر یادگارهای برجای مانده از عشق خسرو به شیرین، این روزها مهیای استقبال از میهمانان نوروزی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ 16 March 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، بهرنگ بابایی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین با اشاره به قدمت بالای قصرشیرین، اظهارکرد: این شهرستان از زمان های گذشته تاکنون در مسیر تردد کاروانیان از فلات مرکزی ایران به بین النهرین بوده و از این رو همواره مورد توجه پادشاهان بزرگی قرار داشته است.

وی افزود: اوج توجه به این منطقه مربوط به دوره ساسانیان و بویژه در زمان خسرو پرویز ساسانی است که بناهایی را برای همسرش شیرین در این منطقه ساخته است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان با بیان اینکه آثار برجای مانده از دوره خسروپرویز در این شهرستان با عنوان مجموعه ساسانی خوانده می شود، عنوان کرد: مهمترین اثر برجای مانده، عمارت خسرو، کاخ خسرو یا قصر شیرین است که خسرو آن را برای همسرش شیرین ساخته است.

بابایی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته چندین مرحله عملیات کاوش باستان شناسی در عمارت خسرو انجام شده، اما تاکنون حدود ۴۰ درصد از این بنا بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه کانال آبرسانی ساسانی هم یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم شهرستان قصرشیرین متعلق به دوره خسرو پرویز ساسانی است، عنوان کرد: طبق نظر باستان شناسان این کانال که به نهر شاه‌گدار هم معروف است، با هدف آبرسانی به مجموعه عمارت خسرو برای هدایت آب رودخانه الوند به این بنا احداث شده است. از طرفی هم گفته شود که این کانال آبرسانی یکی از طرح های کشاورزی پیشرو در زمان خسرو پرویز بوده که برای آبیاری زمین ها، مراتع و تامین آب آشامیدنی مردم ساخته شده است.

وی در ادامه از چارقاپی به عنوان دیگر از اثر برجای مانده از خسرو پرویز در قصرشیرین نام برد و گفت: همانطور که از نام این بنا بر می آید، این بنا چهار در دارد و گفته می شود که این بنا را هم خسرو برای همسرش شیرین ساخته است.

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین در خصوص کاربری این بنا هم گفت: هنوز کسی دقیقا نمی داند که کاربری این بنا در گذشته چه بوده است. عده ای می گویند یک آتشکده بوده، برخی هم آن را یک آتشگاه و عده ای دیگر هم معتقدند که کاربری نجومی داشته است، اما در مجموع به نظر می رسد که کاربری دینی داشته است.

وی ادامه داد: عمارت بان قلعه از دیگر آثار تاریخی برجای مانده از دوره خسرو پرویز است که بر روی ارتفاع واقع شده و هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که در گذشته چه کاربردی داشته است.

بابایی در ادامه از کاروانسرای شاه عباسی از مجموعه کاروانسرهای برجای مانده از دوره صفویان، پهنه گردشگری رودخانه الوند، نخلستان ها، منطقه نمونه گردشگری چم امام حسن(ع) با خاصیت توریسم درمانی، باغات مرکبات و ... به عنوان دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان نام برد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به آمادگی این شهرستان برای میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی اشاره داشت و گفت: کار زیباسازی محیط، فضای سبز، مبلمان و فضاهای شهری قصرشیرین توسط شهرداری به خوبی انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین با بیان اینکه زیرساخت های اقامتی برای میزبانی از گردشگران نوروزی در این شهرستان فراهم شده، عنوان کرد: در قصرشیرین ۱۳ واحد هتل و میهمانپذیر با یک سفره خانه سنتی داریم که مجموعا ۱۰۲۲ نفر ظرفیت اقامت دارند، اما برای ایام عید تنها دو هتل سهند و سیاوش در این شهرستان فعال خواهند بود.

به گفته این مسئول، برای اسکان گردشگران و مسافران در شهرستان از ظرفیت مدارس، سالن های ورزشی و ایجاد کمپ در پارک ها هم استفاده می شود.

بابایی خاطرنشان کرد: به منظور نظارت بر واحدهای صنفی، تیم های بازرسی تشکیل شده و اتاق اصناف هم موظف شده لیست واحدهای فعال شهرستان همچون تعمیرگاه ها، مراکز خدمات درمانی، نانوایی ها و ... که در ایام نوروز فعال هستند را در ورودی شهر نصب کند تا گردشگران دچار سرگردانی نشوند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز هم اشاره کرد و گفت: در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شده تا شئونات ماه مبارک در این ایام حفظ شود.

وی یادآور شد: در مجموع تلاش شده تا امسال میزبانی و استقبال بهتری را نسبت به سالهای گذشته از مسافران نوروزی داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار