رئیس شورای شهر سمنان از تحقق حدودا ۸۲ درصدی بودجه شهرداری این شهر در فاصله ۱۰ روز مانده به پایان سال خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲ 11 March 2024

به گزارش تابناک سمنان، مهدی خراسانیان ۲۱ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان تحقق بودجه در شهرداری این شهر به ۹۵ درصد که یک رکورد در شهرداری است نیز برسد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۷۸۱ میلیارد تومان از بودجه سال ۴۰۲ محقق شده افزود: ۳۱۴ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به سرفصل ارزش‌افزوده بوده است.

رئیس شورای شهر سمنان با ابراز رضایت از قانون‌مداری مسوولان جدید شهرداری گفت: شهرداری طی این مدت برخلاف رویه قبلی شهرداران که متاسفانه با تغییر در ردیف بودجه، بخشی از اعتبارات را در بخش‌های دیگر هزینه می‌کردند ۱۵ هر ماه گزارشی از هزینه‌کرد‌های شهرداری به شورا ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه شهردار براساس قانون اجازه دارد که تا ۱۰ درصد متناسب با نیاز‌های شهری در ردیف بودجه‌ها تغییر ایجاد کند ادامه داد: هر گونه تغییر در ردیف بودجه بیشتر از این میزان براساس قانون باید قبل از هزینه‌کرد به شورا اعلام و مجوز آن از شورا اخذ شود.

خراسانیان اضافه کرد: شهردار فعلی پانزدهم هر ماه گزارش هزینه‌های شهرداری را به شورا اعلام و شورا نیز گزارش را برای بررسی به کمیته حسابرسی ارسال می‌کند.
وی با اشاره به مشکل جدی شهرداری سمنان در هزینه‌کرد‌های فاقد مجوز در دوره قبل گفت: خوشبختانه در دوره شهردار جدید این مشکل به طور کامل مرتفع شده و همه هزینه‌ها مطابق با قوانین صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیش از این ردیف‌های بودجه در شهرداری به راحتی جابجا می‌شد و اصولا شورا در جریان قرار نمی‌گرفت اظهار کرد: به دلیل همین جابه‌جایی‌ها، اولویت‌های شورای شهر نیز با چالش‌های جدی روبرو می‌شد. خوشبختانه در این دوره شهردار به قانون پایبند بوده و به نظر می‌رسد در شورا این دوره با چنین مشکلی روبرو نخواهیم بود. البته براساس قانون شهردار در هر فصل می‌تواند تا ۱۰ درصد جابجایی در ردیف‌ها انجام دهد.

درخواست شورا از بازرسی برای ارائه گزارش تخلفات شهردار پیشین

وی با بیان اینکه براساس قانون شورای شهر در قبال بودجه باید پاسخگو باشد افزود: براساس قانون هرگونه هزینه‌کرد که از قبل ردیف بودجه‌ای آن از سوی شورا تایید نشده باشد، ممنوع است.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تخلفات آشکار اعلام شده در د. ره‌های قبل شهرداری گفت: براساس قانون اداره کل بازرسی مسوول رسیدگی به این تخلفات است و شورا تخلفات را در موعد قانونی به این دستگاه نظارتی گزارش داده است.

خراسانیان از پیگیری این شکایت از سوی شورای شهر سمنان خبر داد و گفت: شورا طی نامه‌ای خواستار رسیدگی به تخلفات شده و اخیرا هم پیرو همان نامه، نامه‌ای به بازرسی استان ارسال و خواستار ارائه گزارش در خصوص بررسی‌های انجام شده در ارتباط با تخلفات شهردار وقت، در بازرسی استان شدیم.

پیش‌بینی بودجه ۱۶۱۱ میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۳

رئیس شورای شهر سمنان از پیش‌بینی بودجه ۱۶۱۱ میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۳خبر داد و تصریح کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان از این بودجه مربوط به بخش عمرانی، ۵۹۴ میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های جاری و فصول اقتصادی است. همچنین ۲۰ میلیارد تومان مربوط به وام‌ها و ۱۳ میلیارد تومان نیز برای سازمان‌های. ابسته پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه بدهی‌های سنوانی نیز ۷۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در مجموع ۵۸درصد بودجه سال آتی شهرداری سمنان عمرانی و ۴۲ درصد بودجه نیز جاری تعیین شده است.

خراسانیان با اشاره به افزایش قابل توجه بودجه شهرداری مرکز استان گفت: در مقایسه با سال قبل در افزایش درآمد‌های عمومی شهرداری ۱۵ درصد رشد پیش‌بینی شده است. همچنین در بحث فروش املاک و زمین نیز با توجه به ظرفیت‌های فعلی ۴۰۰ درصد افزایش درنظر گرفته شده است. این رشد در سرفصل وام‌ها نیز ۴۷درصد در نظر گرفته شده است.

این عضو پارلمان شهری سمنان اضافه کرد: میزان افزایش بودجه در سرفصل حقوق و مزایا نیز در مجموع ۳۲ درصد تعیین شده است.

وی از بررسی کارشناسانه بودجه شهرداری در کمیسیون‌های تخصصی خبر داد و افزود: بودجه در کمیسیون مالی و بودجه بررسی و به تایید شورای شهر سمنان رسیده است.
وی از ارسال بودجه پیشنهادی به فرمانداری سمنان خبر داد و گفت: بعد از تایید بودجه از سوی فرماندار، بودجه از طریق رسانه‌های شورا اعلام عمومی می‌شود. البته قبل از تصویب بودجه نیز از نخبگان و افراد متخصص دوعت شد که نظرات خود در ارتباط با بودجه را به اعضای شورا اعلام کنند. تعدادی از پیشنهادات به دست ما رسید البته انتظار می‌رفت که شهروندان و خصوصا رسانه‌ها و نخبگان شهر در این بحث همراهی بیشتری با شورا داشته باشند.

رئیس پارلمان شهری سمنان از تعامل خوب شورا با نماینده مردم در مجلس خبر داد و گفت: همین تعامل سازنده منجر به پیگیری‌هایی برای حل برخی مشکلات در خصوص بافت تاریخی و یا تهیه تجهیزات آتش‌نشانی برای شهرداری شد.

شهرداری قانونا مجاز به تیم‌داری نیست

وی با بیان اینکه همه اعضای شورای شهر براساس قانون حق رای و حق اظهارنظر در خصوص همه مسائل شهر را دارند اضافه کرد: رئیس شورا نیز یک عضو شورا محسوب می‌شود و قانون این اجازه را به رئیس و یا هر عضو دیگر آن را نمی‌دهد که نظرات یک عضو را نادیده بگیرد.

خراسانیان با تکذیب هرگونه برخورد حذفی با برخی اعضای شورا گفت: در خصوص برگزاری برنامه‌های شورا نیز پیش از برنامه پیامک رویداد‌ها برای همه اعضا ارسال و لذا همه اعضا از قبل در جریان همه برنامه‌های مرتبط با شورا قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با عدم ورود شهرداری به ورزش حرفه‌ای در این دوره اظهار کرد: براساس قانون شهرداری‌ها اجازه ورود به باشگاه‌داری نیستند و تنها می‌توانند در زمینه ورزش‌های همگانی سرمایه‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه تیم‌داری برای شهرداری‌ها ممنوع است افزود: ممکن است یک شهرداری در استانی قانون را رعایت نکند، اما بنای ما بر رعایت قانون است و لذا علی‌رغم میل باطنی‌مان براساس قانون اجازه ورود به تیم‌داری را نداریم.

رئیس شورای شهر سمنان همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تاخیر در افتتاح پل شهید دانشگر سمنان یادآوری کرد: این پروژه تکمیل و در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

خراسانیان با اشاره به در پیش بودن سفر‌های نوروزی از تلاش مجموعه شهرداری برای خدمات دهی به زوار و گردشگران خبر داد و خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری همه توان خود را برای خدمات دهی حداکثری به میهمانان به میدان می‌آورد. البته دستگاه‌های متعددی در این بخش وظیفه قانونی دارند با این همه شورا و شهرداری در خصوص ارائه خدمات به هم‌وطنان در طول تعطیلات برنامه‌ریزی کرده است.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار