انتخاب اصلح و آگاهانه به ما کمک می‌کند مجلسی قوی و در پی آن یک دولت قدرتمند ایجاد کنیم. 
کد خبر: ۱۱۵۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ 14 February 2024
به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، در بخشی از اصل ۸۹ قانون اساسی آمده است «اگر مجلس به هیات وزیران و یا وزیر مورد استیضاح رای اعتماد نداد هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود». 
 
اینجا است که مجلس با تحقیق و بررسی صلاحیت وزرا و سوابق آن‌ها می‌تواند در رد وزرای پیشنهادی رئیس جمهور که به نظر اکثریت نمایندگان صلاحیت نشستن بر کرسی وزارتخانه مدنظر را ندارد موثر باشد.
 
همچنین نمایندگان در مواقعی که وزرا بعد از سپری کردن مدتی از فعالیت خود، عملکرد غلط و غیرقابل قبولی ارائه دهند و نتوانند اهداف مشخص شده را در چهارچوب قانونی پیش برده و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند یا برخلاف قانون عمل کنند، می‌توانند وزرا را برای پاسخگویی و یا حتی استیضاح به مجلس دعوت کنند، از این رو نقش پویای مجلس در نظارت بر عملکرد وزرا بسیار حائز اهمیت است.
 
بنابراین نمایندگان با اشراف به قوانین و برنامه های مدون کشور و بدون در نظر گرفتن منافع اشخاص و با لحاظ کردن حقوق ملت و کشور میتوانند همواره در راستای اجرای درست قوانین و مقررات و نظارت بر عملکرد وزارتخانه ها خدمات ارزنده و اثرگذاری ارائه دهند.
 
از طرف دیگر نمایندگان میتوانند با تعامل سازنده و پایدار با وزرا برای اجرای مصوبات خود در مجلس به بهبود و تسریع اجرای انها کمک کرده و برای رفع موانع اجرایی آن تلاش کنند.
 
ادامه دارد...
 
یادداشت: «حمید حیدریان»
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار