بر اساس اظهارات مقامات قضایی، شهرداری گرگان در اجرای مصوبات و مسوولیت اجتماعی مقابله با پدیده اعتیاد و ایجاد شرایط جمع آوری معتادان متجاهر ترک فعل انجام داده و مورد سوال دستگاه قضایی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶ 09 January 2024

به گزارش تابناک گلستان، موضوع جمع آوری معتادان متجاهر و برخورد را توزیع کنندگان مواد مخدر بخصوص در پارک‌ها و تفرجگاه‌های استان بخصوص شهر گرگان به یک مطالبه عمومی و معضل جدی اجتماعی تبدیل شده است.

یکی از مطالبه جدی مردم شهر گرگان کنترل پارک‌ها است که به محلی برای تجمع معتادان متجاهر، توزیع مواد مخدر و پاتوق سارقان معتاد تبدیل شده است.

گرچه هر ازگاهی طرح‌های جمع آوری معتادان متجاهر در استان بخصوص شهر گرگان اجرایی می‌شود اما نبود برنامه مدون و برنامه‌ریزی‌ شده، نبود زیرساخت مناسب برای نگهداری و بازپروری این افراد و کوتاهی برخی دستگاه‌ها در انجام وظیفه سازمانی باعث شده تا اجرای این طرح‌ها اثرپذیری لازم را نداشته باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان درباره اقدامات این پلیس برای برخورد با معتادان متجاهر و توزیع کنندگان مواد مخدر گفت: در سال جاری ۱۱ مرحله طرح برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر با محوریت پارک‌ها و اماکن تفرجگاهی اجرا کرده‌ایم.

مجید زائری بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده در سال جاری در مجموع تاکنون ۸ تن انواع مواد مخدر در سطوح مختلف کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: بیشترین کشفیات مربوط به تریاک و حشیش بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر مواد مخدر شیشه افغانی در کشور افزایش یافته و در استان گلستان نیز موارد کشف متعددی داشته‌ایم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان تاکید کرد: متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در جامعه رو به افزایش است و در سال جاری موفق شدیم ۵۰۰ کیلوگرم ماده مخدر شیشه را در عملیات مختلف کشف کنیم.

زائری گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان با تمام توان برای شناسایی و دستگیری تولید و توزیع‌کنندگان مواد مخدر و کشف انواع مواد مخدر همه روزه در تلاش است اما تنها مسئله برخورد و کشف مواد مخدر چاره کار نیست و باید در یک اقدام هماهنگ و چند وجهی با مسئله مواد مخدر برخورد شود.

 

وجود بیش از 2 هزار نفر معتاد متجاهر در گلستان

یکی از مسائل بسیار مهم در امر برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر علاوه بر دستگیری تولید و توزیع کنندگان، از بین بردن بنیان‌های مالی و پشتیبانی مالی این باندهای تهیه و توزیع است.

مهدی سیاری معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب گرگان به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در یک سال گذشته توقیف اموال ۱۰ قاچاقچی بزرگ مواد مخدر در استان در دستور کار قرار گرفته و در یک مورد ۱۰۰ میلیارد اموال ناشی از جرم شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر وجود دارد، اضافه کرد: در موضوع جمع آوری معتادان متجاهر در استان توانایی این وجود دارد که با تلاش انتظامی ظرف ۴۸ ساعت تمامی معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان تصریح کرد: اما بزرگترین چالش این است که در استان تنها یک کمپ ماده ۱۶ وجود دارد که تنها ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد و برای بازپروری هر معتاد متجاهر بین چهار تا ۶ ماه زمان نیاز است و برای اجرای طرح بعدی در استان حداقل ما باید ۶ ماه انتظار بکشیم.

موج ناکارآمدی در شهرداری گرگان

یکی از دستگاه‌هایی که در موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارد، شهرداری گرگان است که متاسفانه در این بخش عملکرد موثر و قابل توجهی نداشته که این مسئله مورد انتقاد جدی مردم، شورای شهر و حتی دستگاه قضایی قرار گرفته است.

محمدرضا عجم عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان معتقد است که متاسفانه در نظام بودجه‌ریزی هیچ برنامه‌ریزی درست و مناسبی برای این بخش انجام نشده است.

وی تاکید کرد: ما بارها از شهرداری خواستیم در خصوص اقدامات اجتماعی بخصوص در موضوع معتادان متجاهر گزارشی را به ما ارائه دهند که تاکنون پاسخی داده نشده است.

عجم گفت: متاسفانه ناکارآمدی در مدیریت مالی و اولویت بندی در شهرداری گرگان موج می‌زند و بارها ما دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی خود را به شهردار گرگان اعلام کردیم و متاسفانه ایشان هیچ توجهی نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: ما با جدیت تقاضای طرح سوال و استیضاح شهردار گرگان را دنبال کرده و خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای ساخت یک مجموعه نگهداری معتادان متجاهر در شورا و شهرداری وجود دارد یا خیر گفت: من شنیده‌ام که بودجه ۱۳ میلیاردی برای این موضوع در نظر گرفته شده اما تاکنون هیچ اقدام عملیاتی و یا گزارش هزینه این بودجه به شورا ارائه نشده است.

عجم بیان کرد: من حاضر به مناظره با شهردار گرگان هستم و ایشان بیاید و به مردم پاسخ بدهد.

وی افزود: بودجه باید برای مردم شفاف باشد مردم دارند برای این شهر هزینه می‌کنند و باید بدانند در شهر چه خبر است، گاهی برای یک ورزش ۵۳ میلیارد تومان هزینه می‌کنند، غافل از اینکه بسیاری از موضوعات اجتماعی و فرهنگی دیگری هم در شهر وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی گفت: کسانی که از گذشته تاکنون مسوولیت داشتند و برای این موضوع برنامه‌ای نداشته و اقدامی نکردند بیایند به مردم پاسخ دهند چرا پاسخ نمی‌دهند.

مرکز نگهداری معتادان متجاهر - ماده 16 توسکستان 

 

ترک فعل شهردار گرگان در انجام مسوولیت

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب گرگان در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط پیش آمده شهرداری گرگان مرتکب ترک فعل شده یا خیر، گفت: بله این ترک فعل شهردار گرگان است و از ایشان در خصوص این موضوع پاسخ خواسته‌ایم که امروز نیز جلسه‌ای برای پیگیری همین مسئله برگزار خواهد شد.

سیدمحمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان معتقد است شهرداری گرگان در پروژه افزایش ظرفیت کمپ ماده ۱۶ واقع در توسکستان نقش آفرین است اما بر اساس مطالب ارائه شده توسط «سیاری» معاون دادستان این مجموعه توسط بخش خصوصی در حال ساخت است و هیچ ارتباطی به شهرداری گرگان ندارد.

با بررسی تمام جوانب و اقدامات اجرایی شده در سطح استان به ویژه در شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان، یکی از نکات برجسته در موضوع برخورد با پدیده شوم اعتیاد، اجرای برنامه‌های مدون چند وجهی و همه جانبه است بخصوص مسائل اجتماعی و توجه به زیرساخت‌های برخورد با این پدیده شوم است و با توجه به قوانین مناسب موجود، توان و ظرفیت انتظامی استفاده شده، انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها بخصوص شهرداری گرگان وارد میدان شوند و مسوولیت خود را به نحو احسن اجرایی کنند.

انتظار می‌رود دستگاه قضایی نیز وارد عرصه شده و افرادی که از گذشته تا به حال در انجام مسوولیت کوتاهی کردند را مورد پیگرد قضایی قرار داده تا در آینده شاهد چنین شرایطی نباشیم.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار