مدیرکل هواشناسی گلستان از عبور مرکز سامانه کم ارتفاع از ترکمنستان و اثرات آن در استان خبر داد و افزود: وزش باد بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ 03 April 2024

به گزارش تابناک گلستان، امان‌محمد کمالی ظهر چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ در گفتگو با ایسنا آخرین وضعیت جوی استان گلستان برای روز‌های پایانی هفته را تشریح و اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی فردا «۱۶ و ۱۷ فروردین» عبور سامانه کم ارتفاع از ترکمنستان به بخش‌هایی شمالی کشور به خصوص استان گلستان اثر می‌گذارد که در همین راستا هشدار زرد هواشناسی صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت این سامانه از بعدازظهر پنج شنبه ۱۶ فروردین ماه با وزش باد نسبتاً شدید «بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت» آغاز شده و بامداد جمعه ۱۷ فروردین ماه پایان می‌یابد، ادامه داد: احتمال آسیب به گلخانه‌ها، برخی ابنیه و سازه‌های با استحکام پایین و شکسته شدن شاخه درختان کهنسال دور از انتظار نیست.

تردد‌های شناور‌ها ممنوع

مدیرکل هواشناسی گلستان در خصوص وضعیت جوی دریای خزر و خلیج گرگان توضیح داد: سازمان هواشناسی برای دریا هم همانند مناطق جلگه‌ای هشدار زرد صادر کرده و وزش شدید باد با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت با جهت غربی تا شمال غربی هرگونه فعالیت دریانوردی و صید و صیادی را متوقف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر نتیجه فعالیت این سامانه خواهد بود، خاطرنشان کرد: احتمال پاره شدن تور‌های صیادی، صدمه به ماهیان در قفس و قایق‌های کوچک تفریحی و مسافری دور از انتظار نیست.

کمالی با تأکید بر اینکه وضعیت دریا تا اواخر زمان فعالیت این سامانه در شب روز یک شنبه ۱۹ فروردین ماه نامناسب است، تصریح کرد: هم استانی‌ها و گردشگران از هرگونه تردد‌های دریایی پرهیز کرده و دریانوردان و صیادان تمهیدات پیشگیرانه لازم را به عمل آوردند.

وی در پایان اضافه کرد: در تعاریف وضعیت هواشناسی هشدار سطح زرد برای آگاهی و اقدام در صورت نیاز و احتمال وجود خسارت یا خسارات نقطه‌ای، وضعیت نارنجی برای اقدام ضروری جهت مقابله با خسارت‌های گسترده و زیاد احتمالی و اندیشیدن تدابیر لازم همه دست‌اندرکاران و هشدار قرمز برای اقدام فوری و همه جانبه با خسارت گسترده است.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار