مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به تامین گاز پایدار برای این نیروگاه، از پایان مازوت‌سوزی در این نیروگاه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹ 07 January 2024

تابناک خوزستان: محسن حافظی با رسانه‌ها با اشاره به اینکه نیروگاه رامین طی چند روز گذشته به دلیل افت فشار گاز و لزوم تامین گاز مورد نیاز به ناچار به استفاده از سوخت موقت مازوت در یکی از واحدهای خود روی آورده بود اظهار کرد: پس از رفع محدودیت گاز و حذف مازوت، واحد ۳۱۵ مگاواتی این نیروگاه با سوخت گاز به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

به گفته وی واحد ۳۱۵ مگاواتی شماره ۶ نیروگاه رامین به صورت اضطراری از سوخت جایگزین استفاده می‌کرد و پس از تامین گاز از سوی شرکت ملی گاز خوزستان، اقدام به حذف مازوت و استفاده مجدد از سوخت گاز کرده است.

مدیرعامل نیروگاه رامین با اشاره به اینکه هر ۶ واحد این نیروگاه به صورت روزانه حدود هشت تا ۸.۵ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارند توضیح داد: این نیروگاه هیچ تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارد و در شرایط خاص و اضطراری که دچار محدودیت یا تامین نشدن گاز مورد نیاز خود شود برای جلوگیری از قطع برق و جلوگیری از بروز خاموشی‌ از مازوت به عنوان سوخت اضطراری به صورت محدود و موقت استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تنها یک واحد از واحدهای نیروگاه رامین از سوخت جایگزین استفاده می‌کند گفت: نیروگاه رامین دارای ۶ واحد تولید برق است که هم اکنون یک واحد آن بدلیل تعمیرات اساسی از مدار خارج است و پنج واحد آن نیز در حال استفاده از سوخت گاز هستند.

بنا بر گفته این مدیر عامل استفاده از سوخت مازوت تبعات مخرب زیادی بر تجهیزات نیروگاهی به ویژه بویلرها و بسکت‌های ایرهیتر دارد و استهلاک تجهیزات را به شدت بالا می‌برد به طوری که سال گذشته به دلیل استفاده محدود از این سوخت در واحد شماره ۶، متحمل هزینه تقریبی به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال شده است و هم اکنون نیز این آثار پابرجا است.

حافظی گاز را سوخت اصلی این نیروگاه عنوان کرد و گفت: تولید پایدار انرژی حیاتی برق و خدمت‌رسانی مستمر به مردم رسالت اصلی ما است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی صیانت از محیط زیست را از اولویت‌های این نیروگاه در فرآیند تولید برق دانست و بکارگیری این‌نیروگاه از سوخت گاز را باعث افزایش طول عمر تجهیزات و سهولت در بهره برداری، کاهش محدودیت‌های واحدها و کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری و نهایتا افزایش طول عمر نیروگاه رامین عنوان کرد.

نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی بزرگ‌ترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز استان خوزستان و پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور ایفا می‌کند.

آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر دوباره بحث استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را به میان آورده است. طبق گزارش فعالان محیط زیست، نیروگاه رامین در چند هفته اخیر استفاده از مازوت را آغاز کرده است.

نیروگاه رامین اهواز با وجود ممنوعیت استفاده از مازوت هر سال به دلیل اختصاص نیافتن سهمیه گاز، به مازوت‌سوزی اقدام می‌کند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار