در مورد اینکه چرا حضرت مسیح (علیه السلام) در آخرالزمان همراه با حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور می‌کند؟ توضیحاتی از محمدحسین رجبی دوانی - مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام- بخوانید.
کد خبر: ۱۱۴۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸ 28 December 2023
حضرت عیسی (علیه السلام) همراه با منجی عالم بشریت می‌آید؟

محمدحسین رجبی دوانی در خصوص اینکه حضرت عیسی (علیه السلام) چرا در دوران ظهور همراه با منجی عالم حضور خواهند داشت، گفت: با ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) ایشان را همراهی می‌کند به این دلیل که حجت را بر مسیحیانی که مدعی پیروری از پیامبر خود هستند تمام کند.

به گزارش ایسنا، هر ساله تاریخ ۲۵ دسامبر روز تولد حضرت مسیح (علیه السلام) است و مسیحیان جهان این روز را آغاز سال نو میلادی دانسته و به جشن می‌پردازند.

اما سوالی که همیشه مطرح بوده است اینکه حضرت مسیح (علیه السلام) به صلیب کشیده شده و به قتل رسیده است یا خیر؟، قرآن به این سوال پاسخ می‌دهد و در آیه «وَقَوْلِهِم‌ْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیح‌َ عِیسَی ابْن‌َ مَرْیَم‌َ رَسُول‌َ اللَّه‌ِ وَمَا قَتَلُوه‌ُ وَمَا صَلَبُوه‌ُ وَلَـَکِن شُبِّه‌َ لَهُم‌ْ وَإِن‌َّ الَّذِین‌َ اخْتَلَفُواْ فِیه‌ِ لَفِی شَکٍّ مِّنْه‌ُ مَا لَهُم بِه‌ِی مِن‌ْ عِلْم‌ٍ إِلآ اتِّبَاع‌َ الظَّن‌ِّ وَمَا قَتَلُوه‌ُ یَقِینَا # بَل رَّفَعَه‌ُ اللَّه‌ُ إِلَیْه (نسأ،۱۵۸)» خداوند متعال تصریح می‌کند که حضرت عیسی (علیه السلام) خلاف ادعای مسیحیان نه به‌دار آویخته شده و نه او را کشته‌اند، بلکه خداوند او را به سوی خودش بالا برده است.

قرآن در جایی دیگر می‌فرماید: «إِذ قال اللّه یـَعیسی‌َ إِنّی متوفّیک و رافعک إِلی‌َّ (آل‌عمران، ۵۵)» به یاد آورید [هنگامی که خدا فرمود:‌ای عیسی من تو را بر می‌گیرم و به سوی خود بالا می‌برم‌...]. سیاق این آیات، وقوع ادعای یهود را ـ که او را کشتند و یا به‌دار زدند ـ نفی می‌کند.

ظاهر این آیات دلالت دارد که همان شخصی که یهود، ادعای کشتن و به‌دار زدن او را دارد، خداوند متعال او را با همان بدن شخصی و جسمانی به سوی خود بالا برده و از کید دشمن حفظ فرموده است. (ر. ک‌: تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۳۴ـ۱۳۶، مؤسسه اعلمی، بیروت)؛ بنابراین، براساس آیات قرآن کریم حضرت عیسی (علیه السلام) اکنون زنده است و در پاره‌ای از احادیث نیز وارد شده که حضرت عیسی (علیه السلام) هنگام ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به زمین می‌آید و نماز را به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا می‌کند و از آن حضرت حمایت می‌کند. (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۴، ص ۳۳۵ـ۳۵۱، داراحیأالتراث العربیحضرت عیسی (علیه السلام) همراه با منجی عالم بشریت می‌آید؟

آیا حضرت مسیح (علیه السلام) در آخرالزمان با منجی عالم ظهور می‌کند؟

تردیدی نیست که حضرت عیسی (علیه السلام) از پیامبران بزرگ الهی و اولوالعزم است که دارای کتاب و صاحب شریعت بوده و براساس بعضی روایات، در آخرالزمان از آسمان خواهد آمد.

براساس روایات صحیح و معتبری که شیعه و سنی آن را نقل کرده‌اند، بعد از ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضرت مسیح (علیه السلام) خواهد آمد و پشت سر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماز خواهد خواند و به عنوان وزیر اعظم یا یکی از وزیران در دولت مهدوی، ایفای نقش خواهد کرد.

از رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) نقل شده که فرمود: «همیشه طایفه‌ای از امت من در حالی که از پاکان‌اند، در راه حق مبارزه می‌کنند، تا روز قیامت، پس عیسی بن مریم (سلام الله علیها) (از آسمان فرود) می‌آید، سپس امیرشان (حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت عیسی (علیه السلام)) می‌گوید: بیا و برای ما نماز کن (یعنی امام جماعت باش). پس حضرت عیسی (علیه السلام) می‌گوید: نه، بعضی از شما بر بعضی دیگر امیر (و فرمانروا) هستید، زیرا خداوند این امت (امت خاتم) را گرامی داشته است.»

از امام باقر (علیه السلام) نیز روایت شده که فرمود: «.. عیسی بن مریم قبل از قیامت (از آسمان) فرود می‌آید و پشت سر مهدی (علیه السلام) نماز می‌خواند».

به همین منظور در مورد اینکه چرا حضرت مسیح (علیه السلام) در آخرالزمان همراه با حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور می‌کند با محمدحسین رجبی دوانی - مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام- به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) به گفته یهودیان به صلیب کشیده شده و به قتل رسیده است، آیا این موضوع درست است؟

حضرت مسیح (علیه السلام) بیش از ۲۰۰۰ سال است که زنده ماندند و تا ظهور منجی عالم هم زنده خواهند بود و از یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران ظهور هستند.

آیا حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) در زمان ظهور منجی عالم حضور پیدا خواهند کرد؟

اینکه حضرت مسیح (علیه السلام) هنگام ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آسمان فرود می‌آید و به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا می‌کنند و جزو یارانش ایشان قرار می‌گیرند چند دلیل دارد که مهم‌ترین آن این است که با وجود آنکه حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) پیامبر خداست و وجودش معجزه است (زیرا بدون پدر به دنیا آمده و روح الله است و به اعجاز الهی بیش از ۲هزار سال است که زنده ماندند و تا ظهور منجی عالم هم زنده خواهد بود و از یاران طهور می‌شوند)، اما امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مقامی بالاتر از پیامبری حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) دارد، به این معنا که مقام امامت در اسلام فراتر از رسالت انبیاء حتی پیامبران اولوالعزم است (البته جدای از پیامبر خاتم که مقام پیامبری و امامت را همزمان به همراه داشت)؛ بنابراین با ظهور حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) ایشان را همراهی می‌کند به این دلیل که حجت را بر مسیحیانی که مدعی پیروری از پیامبر خود هستند تمام کند.

در اینجاست که اگر واقعا مسیحیانی وجود دارند که پیامبرشان را قبول دارند باید به پیامبر خود اقتدا و به دستورات آن عمل کنند. یکی از مواردی که در آخرالزمان حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) به هنگام ظهور بر روی آن تاکید خواهند داشت این است که به دین پیامبر خاتم حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) و فرزندش امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا کنید؛ بنابراین فکر می‌کنم یکی از دلایلی اینکه حضرت عیسی (علیه السلام) تا ظهور منجر عالم زنده می‌مانند برای این است که حجت بر مسیحیان تمام شود، لذا در برخی روایات هم داریم که هنگام ظهور منجی عالم فوج فوج و بدون الزام مردم به اسلام روی می‌آورند.

آیا حضرت مسیح (علیه السلام) هم در زمان ظهور به دین اسلام روی می‌آورند؟

دین حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) یا همان مسیحیت موقتی بوده و دین اسلام؛ دین جاودان است لذا حضرت عیسی (علیه السلام) بعد از اینکه به آسمان عروج کرده است بعد از ظهور اسلام توسط حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) به دین پیغمبر خاتم روی آورده است و از این رو ایشان تا به این هنگام به دین مسیحیت خود نبوده است بلکه با آمدن آخرین منجی عالم مسلمان است و از این حیث همراه با امام زمان (عج) می‌آید.

منبع:

آل‌عمران/سوره۳، آیه۴۵.

آل‌عمران/سوره۳، آیه۴۶.

آل‌عمران/سوره۳، آیه۴۸.

آل‌عمران/سوره۳، آیه۴۹.

آل‌عمران/سوره۳، آیه۵۱.

صافی گلپایگانی، لطف‌الله، منتخب الاثر، ص۶۰۰.

صافی گلپایگانی، لطف‌الله، منتخب الاثر، ج۳، ص۱۵۸.

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۵.

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۸.

صافی گلپایگانی، لطف‌الله، منتخب الاثر، ج۳، ص۱۵۹.

صافی گلپایگانی، لطف‌الله، منتخب الاثر، ص۶۰۰.

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۴، ص۳۴۹

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار