مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان گفت: واردات بی‌موقع ذرت دانه‌ای هنگام برداشت محصول در استان، زیان بسیاری به کشاورزان ذرت کار تحمیل کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱ 06 December 2023

تابناک خوزستان: محمد قاسمی نژاد بیان کرد: متاسفانه واردات بی رویه ذرت دانه‌ای بازار استان را اشباع کرده و تداوم این امر باعث می‌شود تولید داخلی به تدریج برچیده شود.

وی ضمن انتقاد از این موضوع گفت: با آغاز برداشت ذرت دانه‌ای در استان، ذرت وارداتی نیز از طریق بندر امام خمینی (ره) ترخیص و وارد بازار می‌شود این در حالی است که با وجود آب و خاک حاصلخیز، امکان تامین حدود یک میلیون تن از نیاز ذرت با تولید داخلی وجود دارد.

قاسمی نژاد با بیان اینکه واردات محصول توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود اظهارکرد: می توان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی این موضوع را مدیریت کرد تا هنگام برداشت محصول داخلی، ذرت وارداتی ترخیص نشود.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان از ذرت به عنوان یک محصول استراتژیک یاد کرد و افزود: نیاز به آب فراوان برای توسعه ذرت، بهانه است درحالی که با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، برای تولید هر هکتار ذرت دانه ای کمتر از هفت هزار مترمکعب آب لازم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با واردات مخالفت نداریم تاکید کرد: انتظار می رود با جلوگیری از ترخیص ذرت وارداتی از بندر امام هنگام برداشت محصول استان در بازه زمانی( اواسط آذر تا دیماه) بازار اشباع نشود و یا ترخیص به صورت مرحله‌ای انجام شده تا تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند.

قاسمی نژاد ادامه داد: برای تولید هرکیلوگرم برنج، ۲۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و آب بر بودن ذرت با وجود تولید رقم خوب، تغذیه متعادل و روش آبیاری نوین بهانه خوبی برای واردات بی‌رویه و بی‌موقع نیست.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان گفت: در افق برنامه توسعه، باید کشت ذرت در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی استان برسد ولی با وجود واردات بی‌موقع، این روند سیر نزولی داشته و کشاورزان تمایلی به کشت این محصول استراتژیک ندارند به گونه‌ای که در حال حاضر سالانه بین ۷۰ تا ۷۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر کشت ذرت می‌رود.

وی ادامه داد: بارها این موضوع با سازمان‌های مختلف مطرح شده ولی هنوز شاهد واردات بی رویه ذرت هنگام برداشت محصول هستیم.

قاسمی نژاد اضافه کرد: این در حالی است که در استان کرمانشاه این موضوع با مدیریت مسئولان و سازمان‌های مربوطه ساماندهی شده و اجازه ترخیص واردات هنگام برداشت محصول داخلی داده نمی‌شود و محصول تولید داخل با نرخ بهتری از کشاورز خریداری می‌شود.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار