نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه مکتب فاطمی گنجینه‌ای غنی از ارزش‌های اسلامی است، گفت: این مکتب از وجوه مختلف قابل الگوبرداری برای جامعه اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱ 29 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان عصر امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) در مهدیه سرخه با اشاره به ابعاد مختلف سیره بی‌بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: مکتب فاطمی از وجوه مختلف قابل الگوبرداری برای جامعه اسلامی است.

امام جمعه سمنان تأمل و تفکر در زندگی حضرت زهرا (س) را زمینه‌ساز درک مکتب فاطمی و گام برداشتن در مسیر آن حضرت دانست و افزود: خانواده حضرت فاطمه‌زهرا (س) و نیز همسرداری ایشان یکی از ابعاد بی‌نظیر مکتب فاطمی است.

مطیعی با اشاره به تربیت مادی و معنوی فرزندان توسط حضرت زهرا (س) گفت: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت زینب‌کبری (س) در این خانه نورانی تربیت شدند و آن مسیر تاریخ‌ساز را در پیش گرفتند.

وی با یادآوری همسرداری حضرت فاطمه‌زهرا (س) بیان کرد: این بانوی بزرگوار همراهی بی‌نظیر در تمام دوران برای امیرالمؤمنین علی (ع) بودند.

امام جمعه سمنان با طرح این سؤال که جامعه ما تا چه اندازه حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار داده است، گفت: وقتی امام عصر (عج) می‌فرمایند «فاطمه الگو و اسوه من است» ما نیز باید آن حضرت را الگوی تمام زندگی خود قرار دهیم.

مطیعی با انتقاد از سخت‌گیری خانواده‌ها در امر ازدواج جوانان گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی جامعه ما به دلیل فاصله گرفتن از مکتب اصیل دینی و فاطمی است.



حضرت زهرا (س) الگوی بی‌نظیر معنویت و دفاع از ولایت است

وی سیره سیاسی حضرت زهرا (س) را یکی دیگر از وجوه مکتب فاطمی عنوان کرد و گفت: همراهی با ولایت و امیرالمؤمنین علی (ع) در مسیر جهاد با خدا از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زهرا (س) بود که باید از آن الگو گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با یادآوری خطبه تاریخی امام حسین (ع) گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به تربیت در دامان حضرت زهرا (س) افتخار می‌کنند و می‌فرمایند «یزید مرا بین ذلت و سعادت مخیّر کرده است و هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة! خدا، پیامبر (ص) و دامن‌های پاکیزه‌ای که ما در آنها تربیت شده‌ایم، اجتناب دارند که برابر ظالم سر فرود آوریم!»

مطیعی ایستادگی رزمندگان اسلام در دوران مختلف را مُنبعث از مکتب فاطمی دانست و افزود: امروز مردم غزه و رزمندگان جبهه مقاومت از سیره حضرت سیدالشهدا (ع) الگوبرداری می‌کنند و می‌توان گفت این ایستادگی ریشه در مکتب فاطمی دارد.

وی با اشاره به اذعان تاریخ طبری به جهاد سیاسی حضرت زهرا (س) همراه با حَسنین در دفاع از حق علی (ع) گفت: دفاع از ولایت و حرکت در این مسیر نورانی وظیفه‌ای همگانی و عمومی است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با یادآوری نقش مردم و رزمندگان سرخه در ادوار مختلف انقلاب اسلامی اظهار کرد: اهالی سرخه در مقاطع گوناگون یار و یاور ولایت و امام جامعه مسلمین بوده‌اند.



اطاعت و عبادت در سیره حضرت زهرا (س)

مطیعی «اطاعت» و «عبادت» را بعد دیگری از سیره حضرت فاطمه‌زهرا (س) خواند و افزود: وقتی پیامبر اکرم (ص) از امام علی (ع) در خصوص ویژگی‌های حضرت زهرا (س) سؤال کردند؛ امام پاسخ دادند «زهرا بهترین یاور در اطاعت و بندگی خداوند است».

وی با اشاره به آیه ۶۳ سوره مبارکه نور ادامه داد: خداوند در این آیه از مردم خواست، پیامبر (ص) را با احترام خطاب قرار دهند و پس از نزول این آیه حضرت زهرا (س) نیز پیامبر (ص) را رسول‌الله خطاب می‌کردند تا جایی که پیامبر (ص) به ایشان فرمودند، دخترم! مخاطب این آیه شما نیستی!

امام جمعه سمنان با نقل این روایت مشهور پیامبر (ص) که فرمودند «و أمّا ابنَتی فاطمةُ فإنّها سیدةُ نِساءِ العالَمینَ مِن الأوّلِینَ و الآخِرِینَ» گفت: پیامبر اکرم (ص) حضرت فاطمه (س) را سرور زنان عالم از اول تا آخر خلقت نامیدند.

مطیعی افزود: زنان بهشتی چهار تن هستند که شامل حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت مریم و آسیه می‌شود؛ اما در بین این بزرگواران حضرت فاطمه زهرا (س) جایگاه ویژه‌ای دارند؛ چراکه فقط ایشان از ویژگی عصمت و طهارت بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به آیه تطهیر گفت: آیه شریفه «... إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا» فقط در شأن حضرت فاطمه‌زهرا (س) نازل شده است.

امام جمعه سمنان با تبیین وجه تسمیه حضرت فاطمه (س) به «فاطمه» اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند «إنّما سُمِّیتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخلْقَ فطِمُوا عَنْ معرفت‌ها» همانا فاطمه، فاطمه نامیده شد؛ چراکه خلق از شناخت و معرفت او بازداشته و منع شده‌اند.

مطیعی ادامه داد: امام جعفرصادق (ع) نیز در این خصوص می‌فرمایند «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ» همانا قرآن را در شب قدر نازل کردیم، شب [همان] فاطمه و قدر [همان] خداوند است.

وی با ذکر تفسیری از علامه حسن‌زاده آملی (ره) گفت: این علامه بزرگوار ‌فرمودند، حضرت فاطمه (س) شب قدری هستند که ۱۱ قرآن ناطق یعنی همان ائمه معصومین (ع) بر ایشان نازل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان روایتی از نبی اکرم (ص) در وصف نورانیت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمود «أمّا ابنَتی فاطمةُ فإنّها سَیدَةُ نِساءِ العالَمینَ مِن الأوَّلِینَ و الآخِرِینَ... متی قامَت فی مِحرابِها بینَ یدَی رَبِّها جَلَّ جلالُهُ زَهَرَ نورُها لِملائکةِ السَّماءِ کما یزهَرُ نورُ الکواکبِ لأهلِ الأرضِ» امّا دخترم فاطمه، او بانوی زنان جهان است؛ هرگاه در محراب خود برابر پروردگارش بایستد، نورش برای فرشتگان آسمان می‌درخشد، همچنان که نور ستارگان برای زمینیان می‌درخشد.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار