جغرافیای شیرین خوزستان در قاب شکرستان نقش بست؛
بخش نمایشگاهی سومین جشنواره ملی شکرستان امروز جمعه (سوم آذرماه) پس از سه روز فعالیت، با طعم شیرین استقبال مردم در هوای دلربای پاییزی و در طبیعتِ بازِ مزارع شکرشکن نیشکر دهخدا، به کار خود پایان داد.‌
کد خبر: ۱۱۳۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 25 November 2023

تابناک خوزستان: به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در این رویداد سه روزه، همه آمده بودند تا بزرگترین رویداد فرهنگی و گردشگری کشاورزی استان را به نظاره بنشینند؛ رویدادی که دو سال پیش با ثبت ملی برداشت نیشکر رقم خورد و اکنون در سومین سال برگزاری، رونق بخش گردشگری خوزستان و توانمندی مناطق پیرامون صنعت نیشکر شده است.

روی موج مثبت؛ از موسیقی دلنشین تا طعم نان‌های محلّی

روی موجِ مثبت؛ شاید بهترین توصیف آدینه پاییزی آذرماه خوزستان در جشنواره شکرستان باشد؛ روزی که نوای دلنشین موسیقی اقوام در مزارع نیشکر پیچید و هیاهوی کودکانِ شیرین در غرفه نقاشی، شکرستان ایران را روی موج شادی و نشاط تنظیم کرد. در این روز، طعم نان‌های محلّی برکت سفره‌های شکرستان شد و بوی عطر قهوه‌ عربی، نگاه هر جستجوگری را به سیاه‌چادری می‌کشاند که دله‌های طلایی‌رنگ، بر کرانه آن چیده شده بود.

حضور شاعران و نویسندگان و همچنین استقبال اهالی رسانه نیز رونق‌بخش این محفل شده بود. در این جشنواره، ابوعلی، مردی از دیار چای قرمز، همنشین نخلستان‌های کارون، با حضورش حال و هوای سومین شکرستان را رنگی تازه بخشید؛ ابن روزها، حکایت ابوعلی در «علوه» عالم‌گیر شده و طعم چایش به مذاق مردمان آن سوی مرزها هم خوش آمده‌است.

جاذبه‌های بی‌شمار یک جشنواره

عرق طارونه، شربت شیرین نیشکر با طعم لیمو، مجسمه‌های ساخته شده از باگاس نیشکر، شیرینی‌های محلی، کیف‌های چرمی دست سازِ، حصیرها و گلیم‌های رنگارنگ، دهکده نان سنتی عشایر عرب، سفال‌های میناکاری شده، ظرف‌های چوبی دست‌ساز و… از دیگر جاذبه‌های این جشنواره بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

تنوع در بخش‌های مختلف، ویژگی بارز سومین جشنواره بود؛ جشنواره‌ای که در کنار نمایش دستاوردهای صنعت نیشکر، نمایشگاه عکس، نمایشگاه نقاشی، غرفه ورزشی با مسابقه‌های مهیج طناب‌کشی، نمایشگاه کالای خانگی و غرفه‌های گردشگری مناطق پیرامونی جذابیتش را دوچندان کرده بود.

از نقاشی‌های بدیع تا شترسواری

در این جشنواره، نقاشی‌های بدیع از بخش‌های مختلف نیشکر در سرسرای آن قرار گرفته بود؛ ثبت لحظاتی زیبا که خالقانش شکرستان ایران را چون تابلویی بدیع، نگاشته و هیاهوی دلکش باد در مسیر سبز نیشکر و آسمان و دشت شیرین‌اش را چونان چکامه‌ای گوارا به تصویر کشیده‌اند.

اسب سواری و شترسواری از دیگر بخش‌های جذّاب جشنواره بود که خاطره‌ای دل‌انگیز برای مردم رقم زد؛ هر کدام از این شترها و اسب‌ها با اسمی زیبا. نام‌هایی همچون «ازحما»، «مجاهیم» و «مغاتیر» که بر اساس رنگ شترها، انتخاب شده است. یکه‌تاز میدان اسب‌ها هم «گراتیسا» از شوش بود که با شیهه کشیدن و چهارنعل تاختن، جلب توجه می‌کرد.

نیشکر در کانون توجه مردم

در جشنواره سوم شکرستان، غرفه توسعه نیشکر هم با نمایش محصولات متنوع، توانست در کانون توجه مردم قرار گیرد و بازدیدگنندگان با حضور در این غرفه، با فرآیند تولیدات این صنعت سبز آشنا شدند. تولیدات متنوع صنعت نیشکر که اکنون هر کدام تبدیل به یک برندِ معروف شده، در کنار استقبال متخصصان، نگاه مردم در هر سن و سالی را هم به خود جلب کرده بود.

قدردانی دکتر ناصری از غرفه‌داران

در آخرین روز برگزاری، دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، معاونین و مدیران عامل کشت‌و‌صنعت‌ها حضور یافتند و از بخش‌های مختلف جشنواره دیدن کردند.

دکتر عبدعلی ناصری، در این بازدید، ضمن قدردانی از غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، خواستار انعکاس رسانه‌ای ظرفیت‌های مناطق پیرامونی نیشکر در حوزه گردشگری و صنایع دستی در راستای رونق بیشتر این مناطق شد.

وی همچنین بیان کرد که صنعت نیشکر با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی و سایر ارگان‌های متولی، با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به دنبال توانمندسازی و رونق روستاهای پیرامون است.

امروز، در آدینه سومین روز آذرماه، بخش نمایشگاهی سومین جشنواره ملی نیشکر به کار خود پایان داد؛ این جشنواره با استقبال بی‌نظیر مردم، یکی از برترین جشنواره‌های ملی ایران است. این جشنواره در روزهای آینده با برگزاری بخش رقابتی ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار