نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه خوزستان در بخش کشاورزی قطب کشور محسوب می شود اما میزان صادرات محصولات این حوزه مطلوب و راضی کننده نیست گفت: رونق تجارت خارجی بخش کشاوزی استان نیازمند جلوگیری از صدور بخشنامه‌های خلق الساعه و محدود کننده صادراتی است.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 21 October 2023

شهلا عموری روز شنبه در کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: خوزستان در بخش کشاورزی قطب کشور محسوب می شود اما با این وجود بیشترین میزان صادرات کشاورزی در پنج ماه امسال مربوط به استان خراسان رضوی بوده و خوزستان در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد.

به گفته وی میزان کل صادرات غیر نفتی استان در ۶ ماهه نخست امسال ۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۷۲ دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بیش از سه میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار بوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: همچنین ممنوعیت گاه و بی‌گاه ستاد تنظیم بازار باعث شده که نتوانیم به صورت ادامه دار در بازار هدف حضور داشته باشیم.

رییس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز تشخیص غیرکارشناسی برخی از کالاها به عنوان قاچاق، نداشتن بسته بندی مناسب و تولید کالای نامطلوب را از دلایل کاهش صادرات محصولات بخش کشاورزی خوزستان دانست.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز تغییر بسیاری از کارت ها به دلیل بازگشت ارز، تامین بازگشت ارز از طریق سامانه نیما و عدم استفاده از پروانه‌های صادراتی را از دیگر دلایل کاهش صادرات غیرنفتی استان برشمرد.

وی با اشاره به بالا بودن کرایه حمل و نقل و نبود کانتینر مناسب برای برخی از کالاها بیان کرد: عدم وجود زیرساخت مناسب در مرزهای استان، باعث شده تا نتوانیم میزان کالای قابل توجهی صادر کنیم.

عموری گفت: تعرفه ها و تخفیف های تجاری بنادر استان نسبت به بنادر دیگر استان ها متفاوت بوده به همین دلیل صادرکننده ترجیح می دهد بار خود را از خارج استان انتقال دهد.

رییس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به تشکیل میز فولاد کشور در خوزستان گفت: این نشست ماه آینده با حضور انجمن های ملی در اهواز برگزار خواهد شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: ما باید از ظرفیت عراق و به ویژه ترانزیت این کشور به خوبی استفاده کنیم و ارتباط خود را با بازار بین المللی برقرار کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از تعرفه های محصولات ما دور از حد انتظار است و این موضوع به صادرات آسیب وارد می کند.

عموری گفت: متاسفانه مرز به آدم های ناکارامد واگذار شده و این موضوع در کار اتاق خلل ایجاد کرده است در استان جزیره‌ای کار می‌شود و تا این شرایط حاکم باشد راه به جایی نمی‌بریم.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز احداث خط آهن در مرز، نصب دستگاه ایکس ری مرز شلمچه، کاهش محدودیت های گمرکی را از عوامل موثر در افزایش صادرات عنوان کرد.

بر اساس این گزارش،میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از مرزهای استان در ۶ ماهه نخست امسال ۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۷۲ دلار اعلام شده که معادل ۱۰ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۵۱۳ تن است.

عمده کالاهای صادر شده از مرزهای استان شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، میعانات گازی، کلراید، بنزن، محصولات کشاورزی، صنایع فلزی، صنایع معدنی، سنگ‌های ساختمانی، صنایع دستی و لوازم خانگی هستند که بیشتر به کشورهای ترکیه، کویت، امارات، عراق، قطر و هند صادر شده‌اند.

استان خوزستان با داشتن ۲ مرز خاکی و هفت بندر تجاری یکی از مناطق راهبردی کشور در امر صادرات و واردات است.

نبود زیرساخت‌های مناسب و کافی در مرزهای آبی و خاکی استان یکی از مهمترین دغدغه‌های بازرگانان در امر صادرات است.

منبع/ایرنا

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار