مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت خالص‌فروشی در قنادی‌ها و مراکز عرضه مرغ، گفت: در قنادی‌های استان وزن جعبه و شیرینی به صورت جداگانه محاسبه نمی‌شود و همچنین در مرغ‌فروشی‌ها وجود حجمی از آب و خون درون بسته مانع از خالص‌فروشی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷ 10 October 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مهدی پژوهش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت هفته استاندارد برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد صنعت استان در شهرستان بروجن قرار دارد، گفت: رفت و آمد صاحبان واحد‌های تولیدی شهرستان لردگان به مرکز استان نیز مشکلاتی برای آن‌ها به همراه داشت بنابراین با توجه به نزدیکی شهرستان‌های لردگان و بروجن طی یک سال گذشته افتتاح نمایندگی اداره‌کل استاندارد در بروجن با جدیت پیگیری و مقرر شد این مرکز در روز پنج‌شنبه هفته جاری افتتاح شود.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیارد تومان اعتبار جهت تجهیز آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد جذب شد، افزود: تولیدات استان در آزمایشگاه‌های همکار رصد می‌شود و این آزمایشگاه‌های نیز توسط مراکز این اداره‌کل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معرفی همیاران استاندارد در مدارس

وی عنوان کرد: طی یک سال گذشته اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری اقدام به شناسایی دانش‌آموزان برتر در مدارس و معرفی ۱۰ نفر از آن‌ها به عنوان همیاران استاندارد کرد و مقرر است در سال جاری از این دانش‌آموزان تقدیر شود، در روز شنبه نیز زنگ استاندارد در تعدادی از مدارس استان به صدا درآمد که هدف از این اقدامات فرهنگ‌سازی در حوزه استاندارد است.

پژوهش با اشاره به وجود بوی نامطبوع در برخی نقاط شهرکرد، اضافه کرد: برطرف کردن این مشکل از وظایف نهاد استاندارد نیست، اما با این وجود به دلیل مطالبات مردمی از این اداره‌کل نامه‌نگاری‌هایی با اداره‌کل محیط زیست و دادستان در استان صورت گرفت که در این زمینه بازدید‌هایی نیز از مراکز تولید خوراک آبزیان انجام شد.

برخورد با کم‌فروشی در مراکز عرضه کالا

وی تصریح کرد: اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری در سال گذشته اقدامات جدی در حوزه مبارزه با کم‌فروشی داشت و این موضوع در تمامی مراکز تولید و عرضه استان بررسی شد به این صورت که به صورت کاملا تصادفی نمونه‌هایی از واحد‌های تولیدی دریافت و مورد بررسی قرار می‌گرفت و درصورت مشاهده کم‌فروشی موضوع به اداره‌کل تعزیرات حکومتی اطلاع داده می‌شد.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت خالص‌فروشی در قنادی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها، یادآور شد: در مراکز فروش شیرینی وزن جعبه و شیرینی به صورت جداگانه محاسبه نمی‌شود و تا کنون صمت و اصناف در این زمینه همکاری مناسبی با اداره‌کل استاندارد نداشتند.

وی گفت: درخصوص مرغ‌فروشی‌ها نیز وجود حجمی از آب و خون درون کیسه مرغ مانع از خالص‌فروشی می‌شود بنابراین ورود به موضوع خالص‌فروشی مرغ نیز در دستور کار اداره‌کل استاندارد قرار دارد.

پژوهش بیان کرد: تمامی دستگاه‌های استان موظف هستند آسانسور خود را توسط این اداره‌کل مورد بررسی قرار دهند و در صورتی که ایمنی آسانسوری مورد تایید نباشد نسبت به پلمپ آسانسور اقدام خواهد شد بنابراین دستگاه‌های اجرایی باید پیش از بازدید اداره‌کل استاندارد اقدامات لازم جهت تامین ایمنی انجام دهند.

وی درخصوص طرح عیدانه اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری در ایام عید نوروز، افزود: در این طرح ۳۰۰ بازرسی از واحد‌های خدماتی مانند قالیشویی، هتل، مهمانسرا، بوم‌گردی، میادین میوه و تره بار، مراکز اقامتی و ... انجام شد و خدمت‌رسانی به مردم مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال گذشته شرایط نگهداری کالا در انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان نیز مورد بازرسی قرار گرفت همچنین طی بازدید از مدارس مواردی مانند ارتفاع سقف، فاصله نیمکت‌ها از تابلو، وجود روشنایی و ... رصد شد.

صدور ۲۹ پروانه حلال در استان

وی با بیان اینکه کشور چین در حوزه تولید محصولات حلال پیشتاز است، افزود: صدور پروانه حلال و بررسی مواد‌غذایی از نظر حلال بودن موجب پیشرفت کشور خواهد شد در همین راستا در استان تاکنون ۲۹ پروانه حلال صادر شده و چهارمحال و بختیاری در این حوزه حائز رتبه برتر کشوری شده این درحالی است که تعداد پروانه‌های حلال استان طی سال‌های گذشته تنها سه مورد بود.

پژوهش با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی بودجه جاری اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته، اضافه کرد: در سال جدید برنامه‌های مهمی در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: رشد تنها در حوزه تولید مهم نیست بلکه باید کیفیت نیز مورد توجه قرار گیرد در حال حاضر رشد تولید باید همراه با کیفیت باشد و در صورتی که واحد‌های تولیدی کیفیت خود را کاهش دهند با آن‌ها برخورد می‌شود.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تولیدکننده و مصرف‌کنندگان در موضوع استاندارد ذی‌نفع هستند، یادآور شد: تولیدکنندگان با دریافت نشان استاندارد می‌توانند محصولات خود را صادرات کنند و مصرف‌کنندگان نیز با استفاده از نشان استاندارد از کیفیت محصولات اطمینان خاطر کسب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهدافی که باید دنبال شود این است که ایران در خاورمیانه مرجعیت فنی را در دست داشته باشد همچنین لازم است جایگاه تولیدات ملی در جامعه افزایش پیدا کند و مردم بدانند محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگزین محصولات خارجی باشد و این موضوع می‌تواند از قاچاق کالا جلوگیری کند.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار