هفته نیکوکاری
دین اسلام بی اعتنایی به جامعه را روا نمی دارد؛خداوند عزّوجل فرموده است: تمام مردم، خانواده من هستند و محبوب ترین آنان نزد من کسانی هستند که نسبت به مردم مهربان و در [بر طرف ساختن] نیازهای مردم کوشاتر باشند.
کد خبر: ۱۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰ 07 March 2015

واژه «احسان» به معنای انجام دادن كار نیك است كه خداوند متعال مردم را به انجام دادن آن تشویق و ترغیب می‌كند و به طور عمده در آیاتی غالبا از نیكوكاران با واژه «محسنین» یاد می‌كند و آنان را به خوبی می‌ستاید.

به گزارش تابناک ارومیه ،بدیهی است دین اسلام بی اعتنایی به جامعه را روا نمی دارد؛ چنان که در بسیاری از آموزه های دینی از افراد خواسته شده نسبت به سرنوشت افراد جامعه احساس مسئولیت کنند و در بر طرف نمودن گرفتاری و مشکلات افراد همواره بکوشند:

هر کس در حالی شب را به صبح رساند که نسبت به امور مربوط به مسلمانان اهتمام نورزد [و بی اعتنا باشد] مسلمان نیست. (کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 163، ح 1 از پیامبر اکرم(ص).)

خداوند عزّوجل فرموده است: تمام مردم، خانواده من هستند و محبوب ترین آنان نزد من کسانی هستند که نسبت به مردم مهربان و در [بر طرف ساختن] نیازهای مردم نیز کوشاتر باشند. (کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 199، ح 10 از امام صادق(ع))

از بعد جامعه شناختی و روان شناسی نیز اجتماعی بودن و با سایر افراد جامعه ارتباط داشتن از اهمیت فراوانی برخوردار میباشد. رشد ، کمال و شکوفایی ابعاد وجودی انسان نیز تنها در پرتو زندگی اجتماعی و پذیرش مسئولیت های اجتماعی امکان پذیر است. با توجه به سودمندی زندگی اجتماعی و این که در بسیاری از موارد، مسیر سعادت فرد از اجتماع می گذرد، ضرورت زندگی اجتماعی آشکار می گردد.

در روان شناسی، جنبه اجتماعی هر فرد، اساس زندگی وی را تشکیل می دهد. به همین جهت از نگاه این دانش، مهم ترین بعد شخصیت آدمی، بعد اجتماعی اوست.

بنایراین اهمیت دادن به نیاز دیگران وتلاش برای رفع آن هم از بعد معنوی و هم از بعد اجتماعی دارای جایگاه خاصی است.

کسانیکه در اجتماع فردگرایانه می اندیشند و نیازهای خود را بر نیازهای دیگران ارجحیت داده و نسبت به دیگران بی تفاوت هستند در دو بعد معنوی و اجتماعی با مشکل روبرو میباشند.

تلاش برای رفع نیاز افراد جامعه بویژه مستمندان ،مختص زمان و مکان خاصی نیست .افراد جامعه که در بعد اجتماعی و دینی به بلوغ لازم رسیده اند در هر زمان و مکانی و در هر شرایطی آماده کمکرسانی و دستگیری هستند.

مشارکت آحاد جامعه در مراسماتی چون هفته نیکوکاری ،کاری بسیار ارزشمند و قابل تحسین است،چرا که شرکت در چنین مراسماتی ،روح جامعه را تلطیف کرده و دلها را به هم نزدیکتر میکند.احساس صمیمیت و وحدت ونزدیکی بین افراد جامعه منتشر شده و جامعه با موجی از امنیت و وحدت مواجه میشود.

در همینن راستا جلال حسین زاده مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی میگوید : خیران بازوی اصلی کمیته امداد در دستگیری از نیازمندان و کمک به محرومان هستند و امیدواریم روز به روز کمک های خیران به این نهاد ادامه یابد.

وی در ادامه با اشاره به کمک قابل توجه یکی از شهروندان، گفت : فرد نیکوکار گمنام اهل ارومیه،دو میلیارد و 200 میلیون ریال در قالب جشن نیکوکاری به نیازمندان استان اهدا کرد.ایشان همواره در کنار کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی قرار داشته و همیشه در دستگیری از نیازمندان پیشقدم بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی اظهار کرد: در سال جاری مردم نیکوکار استان 450 میلیارد ریال برای رسیدگی به نیازمندان در اختیار این نهاد حمایتی قرار دادند.

حسین زاده گفت: این میزان مشارکت مردمی نسبت به سال گذشته از 46 درصد رشد برخوردار است.

مراسم شور نیکوکاری امسال، در یک هزار و 300 مدرسه آذربایجان غربی، 200 پایگاه جذب کمک های مردمی و میعادگاههای نماز جمعه در شهرستانهای مختلف استان با شعار 'شور نیکوکاری، اکرام فاطمی' برگزار شد و مردم استان نیز جلوه های زیبایی از کمک به همنوع آفریدند.

جشن نیکوکاری همه ساله در ماه اسفند و پیش از فرارسیدن عید نوروز در سراسر کشور برگزار و هدایا و کمک های جمع آوری شده در این جشن ملی در بین نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع می شود.

کیوان زاده پژوهشگر و روان شناس،معتقد است در حمایت های کلان نسبت به افراد محتاج ، می بایست چند فاکتور مدنظر باشد: چگونگی تبلیغات، اعلام نتیجه برگزاری مراسم و توزیع هدایای مردم .

به نظر می رسد ضرورت دارد در سال های آتی، زمان بیشتر برای توزیع کمک های این امر خیر اعمال شود؛ حداقل دهه اول اسفندماه شود.

این پژوهشگر، در ادامه می افزاید: معطوف به ضلع دیگر ساماندهی کمک های مردمی یعنی اعلام عمومی نتایج میزان و کم و کیف کمک های مردمی به نیازمندان است. وی در این خصوص می گوید: «انتظار است همان طور که در رسانه ها درباره موضوعات و موارد از پیش اعلام شده، اطلاع رسانی ماحصل عملیات صورت داده می شود، درباره رسم کمک های مردمی هم عمل شود یعنی باز خورد نتایج کمک ها برای آگاهی همه مردم به ویژه کسانی که در هر جای جامعه و کشور در این امر خیر شرکت کرده اند، اطلاع رسانی شود. مثلا فلان میزان هدایا و به همان مقدار کمک به دست خانواده های محتاج و ایتام داده شده است. این روش به نوعی توجه به همت، کمک و یاری همه کسانی است که از نحوه توزیع کمک ها با خبر می شوند ضمن آن از نظر روحی و مفید واقع شدن هدایای شان، خرسند خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار