مدیرکل اوقاف و امورخیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درآمد موقوفات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در سال ۱۳۹۷ درآمد حاصل از موقوفات استان ۲ میلیارد تومان بوده که این میزان امروز به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 03 October 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام حسن امیری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به مناسب هفته وقف ضمن گرامیداشت یاد و خاطره واقفین خیراندیش، گفت: حس مردم‌دوستی مقدمه‌ای برای خوب شدن است، بی‌بی ماه بیگم صمصامی بختیاری از جمله افرادی است که حس مردم‌دوستی را معنا بخشید و تمام زندگی خود را وقف ایتام کرد و در نهایت در کنار آن‌ها جان داد.

کنگره بزرگ داشت بی‌بی ماه بیگم در استان برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصمامی بختیاری از جمله موقوفات به‌نام استان است و همسر و فرزند او نیز از جمله واقفین هستند، ادامه داد: در نظر داریم امسال کنگره بزرگداشت بی‌بی ماه بیگم بختیاری را در استان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت موقوفات چهارمحال و بختیاری نسبت به کشور جایگاه مطلوبی ندارد و جز استان‌های ضعیف در تعداد موقوفات هستیم، بیان کرد: بیشترین موقوفات استان در حوزه کشاورزی است.

ثبت ۱۸۰۰ موقوفه در چهارمحال و بختیاری

امیری با اشاره به اینکه یک هزار و ۸۰۰ موقوفه در چهارمحال و بختیاری ثبت شده است، گفت: نزدیک به ۷۰۰ رقبه کشاورزی و ۶۵۰ رقبه تجاری در استان وجود دارد، همچنین ۳۰۰ موقوفه منفعتی و یک هزار و ۵۰۰ موقوفه انتفاعی در استان به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: زمین ۲۵۰ واحد مسکونی در استان وقف شده است، همچنین ۲۶ اداره، ۳۱ مدرسه و ۷۰ موقوفه زمین وقفی دارند و تنها ۳ واحد مسکونی وقفی ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد موقوفات استان مساجد و حسینه‌ها هستند، اضافه کرد: ۵۹ درصد موقوفات مسجد و ۱۸ درصد حسینه‌ها است، ۲۱ درصد باقی مانده نیز شامل سایر موقوفات اعم از حوزه‌های علمیه و مهدیه‌ها است.

وی با بیان اینکه موقوفات استان متصرفی و غیرمتصرفی هستند، یادآور شد: متولی ۹۵ درصد موقوفات استان اداره کل اوقاف و امور خیریه است و پنج درصد موقوفات متولی‌های خاص خود را دارند.

امیری ادامه داد: در موقوفات غیرمتصرفی اداره اوقاف ناظر است و در صورت نیاز اگر فرد خلاف وقف‌نامه عمل کند بعد از انجام مراحل قانونی از مسئولیت خلع می‌شود، طی ۶ سال گذشته بیش از ۵۰۰ پرونده قضایی تشکیل و به نفع اوقاف خاتمه یافته است.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی درآمد موقوفات چهارمحال و بختیاری

وی گفت: چهارمحال و بختیاری جز استان‌های پیشران کشور در افزایش درآمد از موقوفات است، به گونه‌ای که درآمد موقوفات امسال ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: در سال ۱۳۹۷ درآمد حاصل از موقوفات استان ۲ میلیارد تومان بوده است که امروز این میزان به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال درآمد حاصل از موقوفات به ۱۵ میلیارد تومان هم برسد.

بیش از ۳۰هزار هکتار از موقوفات استان در تصرف سودجویان است

وی با اشاره به اینکه جراجی جدی در احیای موقوفات استان آغاز شده است و دریافتی برخی موقوفات ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ تا کنون ۱۵۰ هکتار از موقوفات آزاد شده است و هم‌اکنون بیش از ۳۰هزار هکتار از موقوفات استان در تصرف سودجویان است.

امیری با بیان اینکه در حوزه اوقاف سرمایه‌گذاری خوبی شروع شده است و در هفته وقف برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: در راستای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از موقوفات دومین فاز شیلات استان خریداری شده است.

امیری اضافه کرد: موقوفه حاج عبدالله موسوی نافچی کاملا مرمت شده و درآمد آن ۱۰ درصد افزایش یافته است، همچنین در هفته وقف مجموعه پیشرفته پزشکی، رادیولوژی و دندان با بهترین دستگاه‌ها با اعتبار ۵ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار