سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: بیش از هزار مهر دوره آغاز ایلامی در کاوش‌های تپه تیلینه کرمانشاه کشف شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 26 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی سرپرست هیأت باستان‌شناسی، اظهار کرد: با توجه به تخریب‌های گسترده صورت گرفته در تپه تیلینه کرمانشاه و خاکبرداری‌های انجام شده طی سالیان طولانی در این مکان و به ویژه اهمیت یافته‌های سطحی آن برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزاره چهارم پ. م، کاوش اضطراری محوطه آغاز شده است. 

وی افزود: در این کاوش‌ها علاوه بر قطعات سفال، تاکنون شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیاء شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مهرهای گلی کشف شده که به فرهنگ آغاز ایلامی تعلق دارد.

دانش‌آموخته دکتری باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه این یافته‌ها نخستین مواد باستان‌شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما در خصوص وضعیت غرب ایران در هزارۀ چهارم پ. م به وجود خواهند آورد، اظهار کرد: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوانه‌ای نیز به دست آمد که نشان می‌دهد تپه تیلینه در دوره آغاز ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است. 

وی با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد اظهار امیدواری کرد: با ادامه کاوش‌ها، اطلاعات بیشتری در خصوص ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه به دست آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار