سکونت ۴۵۰ هزار نفر از مردم استان کرمانشاه در ۲ هزار هکتار بافت شهری فرسوده و حاشیه‌نشین همواره از دغدغه مسؤولان و ساکنان این مناطق بوده که در جلسه‌ای؛ این موضوع بررسی و تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای برای مرمت و بازسازی این محله‌ها در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲ 14 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور با مساله‌ای به‌نام بافت‌های فرسوده مواجه هستند.

این بافت‌ها یا هسته‌های قدیمی شهرها، اکثرا دارای میراث فرهنگی هستند که به آگاهی جوامع از ارزش‌های فرهنگی و گذشته خود کمک کرده و به ثبت آثار ملی رسیده و در لیست میراث‌های باارزش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته‌اند، البته بافت‌های فرسود شهری فاقد میراث فرهنگی هم در کشور کم نداریم.

علاوه بر این نوع بافت‌های فرسوده‌، در حاشیه شهرها و کلان شهرهای کشور نیز بافت‌های فرسوده‌ای وجود دارد که خارج از برنامه رسمی توسعه شهر یا کشور شکل گرفته‌اند. به طورکلی ساکنین این بافت‌ها را گروه‌های کم درآمد و مهاجران روستایی و تهیدست شهری تشکیل می‌دهند.

به طورکلی ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در ۱۶۹ هزار هکتار بافت فرسوده، تاریخی و حاشیه‌نشین در شهرهای کشور ساکن هستند که ۴۵۰ هزار نفر از این تعداد مربوط به استان کرمانشاه هستند که در ۲ هزار هکتار بافت شهری فرسوده و حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند.

از ۱۰ هزار هکتار محدوده قانونی شهر کرمانشاه، یک‌هزار و ۲۲۸ هکتار آن بافت فرسوده است که ۳۴۰ هکتار از آن در بافت تاریخی این کلانشهر واقع شده است. به گونه‌ای که ۲۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون نفری شهر کرمانشاه در این بافت‌ها اسکان دارند.

در وسط شهر کرمانشاه، بافت فرسوده بزرگی وجود دارد که منازل آن از آن‌چنان استحکامی در برابر حوادث غیرمترقبه برخوردار نیستند، لذا به شدت نیازمند نوسازی و بهسازی است. البته این بافت فرسوده شهر کرمانشاه در جای خود یک ظرفیت بزرگ هم محسوب می‌شود که بازسازی آن بهبود زیست شهری را به دنبال خواهد داشت.

وجود این بافت فرسوده در کلانشهر کرمانشاه همواره از دغدغه مسؤولان و ساکنان این مناطق بوده که در جلسه‌ای با حضور عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه این موضوع بررسی و تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای برای مرمت و بازسازی این محله‌ها در نظر گرفته شده است.

مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح تدابیر اندیشیده شده برای حل این مشکل، اظهار کرد: بافت فرسوده زیادی در استان داریم که در برابر حوادث مقاومتی ندارند.

وی از نگرانی مسؤولان استان بابت بافت فرسوده سخن گفت و افزود: اهالی ساکن در بافت فرسوده از چنان توان اقتصادی برخوردار نیستند که بتوانند بازسازی انجام دهند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته ۱۹بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: در این جلسه اختیارات وسیع و گسترده‌ای در ارتباط با تجمیع پلاک‌های مختلف داده شد که با واقع شدن در یک بلوک از تسهیلات بسیار خوبی بهره‌مند شوند. حتی برای کمتر شدن هزینه می‌توانند طبقات پایین‌تر را تجاری تعریف کردن و طبقات بالاتر مسکونی شوند.

وی یادآور شد: در مرحله اول تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی در اختیار پروژه‌ها قرار خواهد گرفت تا ان‌شاءالله به زودی شاهد تغییر شکل بافت فرسوده در کرمانشاه باشیم.

مصری همچنین از تأمین قیر مورد نیاز برای حل این مشکل خبر داد و افزود: یکی از اقلام اصلی در این رابطه تأمین قیر است که وزارت راه‌ و شهرسازی قرار شده ۲ هزار و ۵۰۰ تن قیر در اختیار استان قرار دهد که ۲ هزار تن برای پروژه‌های کرمانشاه و ۵۰۰ تن هم برای سایر پروژه‌های شهرستان‌های استان اختصاص یابد.

استاندار کرمانشاه از وجود بافت فرسوده به‌عنوان تهدیدی برای استان یاد کرد و گفت: این تهدید برای استان تبدیل به فرصت خواهد شد.

صحرایی گفت: ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند از تسهیلات یک بسته ۱۹بندی تشویقی برای ساخت و ساز برخوردار شوند. 

بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹بندی نسبت به شرایط ویژه هر شهر، رویکرد نوسازی محله‌ای، فرصت ویژه برای سازندگان و مالکان، توانمندسازی اقتصادی ساکنان بافت فرسوده از طریق انعطاف‌پذیری در ضوابط استقرار کاربری‌ها و با رویکرد درهم‌تنیدگی مسکن و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روی دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت است که در صدور پروانه برای پلاک‌های مسکونی زیر حد نصاب تفکیک و ساخت این واحدها، افزایش نفوذپذیری (قابلیت دسترسی) محله و مشارکت شهرداری‌ها، مشوق‌هایی دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار