قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عبور جوجه ریزی از مرز ۱۳۰ میلیون قطعه در تیر و مرداد گفت: با این میزان تولید، نیاز بازار با قیمت مصوب، بطور کامل تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵ 19 August 2023

  به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه در تولیدمرغ با مازاد مواجه خواهیم شد افزود: برای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان و افزایش ذخایر راهبردی آمادگی کامل داریم.

متن کامل برنامه میز اقتصاد به این شرح است:

مجری: در خبر‌ها داشتیم که واردات روزانه گوشت قرمز گرم از مرز ۱۲۰ تن عبور کرده، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفته با تسهیل واردات و تامین بهتر نهاده‌های دامی، قیمت گوشت قرمز گرم کاهشی می‌شود و این اتفاق تا ۳۰ روز آینده می‌افتد.. آقای پیمان پاک همچنین گفته جوجه ریزی در تیر و مردادماه از مرز ۱۳۰ میلیون قطعه عبور کرده و به این ترتیب نیاز بازار به مرغ گرم به طور کامل تامین شده است.

 

در میز اقتصاد امروز بازار گوشت قرمز و مرغ گرم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سوال: آقای علیرضا پیمان پاک خدا قوت بازار مرغ گرم تا حدودی به ثبات رسیده، اما همچنان از استان‌های مختلف خبر‌ها و گزارش‌هایی مبنی بر نوسانات قیمتی داریم؟

پیمان پاک: همانطور که ما یکی دو برنامه قبل خدمت شما بودیم اشاره کردم با توجه به یکسری مشکلاتی که سال گذشته پیش روی زنجیره دام و طیور بود این زنجیره یک مقداری آسیب دید، از ابتدای سال برنامه ریزی گسترده‌ای را ما در دو بعد دنبال کردیم، یکی بحث ترمیم این زنجیره‌های تولید در حوزه مرغ با افزایش جوجه ریزی، با تلاش برای تامین و آن کمبود عرضه برای جبران کمبود عرضه نهاده‌ها و همچنین افزایش تولید گوشت سفید که حالا این به نتیجه رسید و همچنین بحث واردات. واردات در دو سطح دنبال شد یکی مرغ منجمد برای تکمیل ذخایر استراتژیک کشور که طی آن مشکلات گسترده‌ای که ما فروردین ماه و اردیبهشت ماه داشتیم مرغ منجمد را عرضه کردیم، ذخایر کاهش پیدا کرده بود الحمدالله الان حجم ذخایر به حد قابل قبولی رسیده و یکی هم بحث تامین مرغ گرم برای بحث استمرار آن رفع مشکلات روانی که وجود داشت و واقعا حجم قابل توجهی هم نبود، اما اثر روانی داشت برای تنظیم بازار که در حوزه قطعه بندی‌ها و در حوزه به عبارتی مجموعه‌های فرآوری این استفاده شد و مجموعه این عوامل منجر به این شد که قیمت مرغ کاهش قابل توجهی داشت. انشاالله با استمرار این بحث عرضه و با افزایشی که ما پیش بینی می‌کنیم طی هفته‌های آتی خواهد داشت در برخی از استان‌هایی که هنوز یک مقداری قیمت بالاتر از ۸۰ تومان هست این هم تنظیم می‌شود و کاهش پیدا خواهد کرد و حتی بعضا پیش بینی می‌شود که ما مازاد بر تقاضا عرضه مرغ داریم و با اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تامین داریم برنامه ریزی می‌کنیم برای این که از آن مازاد عرضه شان بتوانیم استفاده کنیم برای تکمیل ذخایراستراتژیک و یا این که ما فرآیند صادرات مرغ را بتوانیم دنبال کنیم.

سوال: جوجه ریزی الان به چه سطحی رسیده است؟

پیمان پاک: الان اعدادی که هست بالای ۱۳۰ میلیون ما جوجه ریزی داشتیم و این فرآیند دارد دنبال می‌شود.

سوال: هم ماه گذشته هم همین ماه؟

پیمان پاک: بله هم تیرماه و هم مردادماه و این مسیر دارد دنبال می‌شود و برنامه ریزی برای بیش از ۱۴۰ میلیون است، ولی بتوانیم ۱۳۰ میلیون را هم محقق بکنیم عدد خوبی است این هم نسبت به ماه‌های قبل رشد بسیار بالایی داشته هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک رشد بیش از ۳۰ درصدی را ما در جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ داریم.

سوال: نیاز داخلی را برآورده می‌کند؟

پیمان پاک: نیاز داخلی را قطعا برآورده می‌کند، من در برنامه قبلی اشاره کردم اگر شما حتی ده درصد ۱۵ درصد، کاهش داشته باشید در عرضه، این اثرش به اندازه ۱۰-۱۵ درصد نیست، من شما همه افراد، همه آن صد در صدی که دارند مرغ را خرید می‌کنند یک نگرانی دارند، این نگرانی و آن بحث‌های تقاضای احتیاطی که ایجاد می‌شود یک بهم ریختگی بیش از ۱۰-۱۵ درصد ایجاد می‌کند و شاید صد در صد در بازار مرغ واقعا دچار مشکل بکند این که ما بتوانیم یک مدتی عرضه را بیش از تقاضا انجام بدهیم و آن را هم به نحوی مدیریت کنیم که تولید کننده هم آسیب نبیند بتواند مازاد تقاضایش را یا صادر کند یا ما توسط پشتیبانی خرید و ذخیره سازی بکنیم این بازار را به ثبات می‌رساند و این در برنامه‌ای است که وزیر محترم جهاد کشاورزی و وزارت کشاورزی دارد دنبال می‌کند.

سوال: الان صحبت از ۸۰ هزار تومان کردید در برخی استان‌ها، قیمت مصوب که ۷۳ هزار تومان بود بعد گفتند ۷۸ هزار تومان الان بالاخره این قیمت مصوب چند است؟

پیمان پاک: قیمتی که مصوب بود روی ۷۳ تومان با یک نوسانی تعریف شد و تقریبا حدود ۷ درصد با توجه به اینکه قیمت نهاده‌ها نوسان دارد، ببینید شما طی همین یک ماه، ما واقعا در بعضی از نهاده‌ها مثل کنجاله افزایش جدی داشتیم، ذرت افزایش پیدا کرد دوباره سر بحث کوریدور غلات روسیه و بعد دوباره کاهش پیدا کرد این نوسان را باید دید نمی‌شود قیمت‌ها را خیلی دیگر سفت و سخت و دستوری قرار داد.

سوال: در نهایت الان چند؟

پیمان پاک: الان آن قیمت ۷۸ تومان نهایی است، با توجه به افزایش عرضه این قیمت کاهش پیدا خواهد کرد، قطعا زیر قیمت می‌آید ما تلاش هم داریم می‌کنیم نهاده‌ها را هم به نحوی تامین بکنیم با توجه به الحمدالله به گشایش‌های ارزی که بوجود آمده وفور نهاده و در اختیار قرار دادن نهاده با قیمت مصوب و در برخی موارد حتی زیر قیمت مصوب که ما طی یکی دوماه قبل در حوزه ذرت هم این موضوع را داشتیم که واقعا قیمتش پایین‌تر از قیمت مصوب بود قطعا فضا را به نحوی می‌بریم که هزینه تمام شده تولید کاهش پیدا بکند و همین خود به خود منجر به این می‌شود که قیمت حتی بعضا زیر قیمت مصوب هم بیاید.

سوال: تا کی این اتفاق می‌افتد؟

پیمان پاک: عرض کردم آن برآوردی که ما داریم با توجه به این جوجه ریزی‌ها و افزایش عرضه نسبت به تقاضا قطعا در یکی دو هفته آینده این اتفاق خواهد افتاد.

سوال: دیگر برنامه ریزی شده است؟

پیمان پاک: بله ما جلساتمان را با زنجیره‌ها داریم با اتحادیه‌ها داریم برای این که بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم برای جبران این بحث مازاد، همین فرآیند در چند ماه گذشته د رحوزه تخم مرغ اتفاق افتاده بود جلسات متعددی را ما داشتیم بسترسازی کردیم برای صادرات تخم مرغ، ما تقریبا در ۴ ماه گذشته بیش از ۷۰ هزار تن تخم مرغ را تولید کنندگان ما مجوز داده شد صادرات کردند.

سوال: آخر در صادرات مرغ ما مشکل داریم بحث مان این است ؟

پیمان پاک: در تخم مرغ هم این مشکلات بود این که ما از ظرفیت‌های اطرافمان استفاده بکنیم یک ویژگی که وزارت جهاد در این چند ماه داشته تعامل گسترده و دقیقش با بانک مرکزی، با سازمان توسعه تجارت، با شبکه رایزنان، استفاده کردن از ظرفیت وزارت امور خارجه، استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها و الحمدالله توانسته تا حدی در این حوزه‌ها موفق باشد این یک پروسه‌ای است که من توضیح می‌دهم انشاالله ما بتوانیم یکسری تحول‌های زیرساختی و نظام‌مند در حوزه بازرگانی جهاد ایجاد کنیم قطعا به راحتی کلیه مشکلات حداقل در این چند حوزه کالای اساسی حل خواهد شد.

*** ارتباط ما با اقای علی ابراهیمی سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی برقرار هست.

سوال: تولید افزایش پیدا کرده الان ۱۳۰ میلیون قطعه به صورت ماهانه از آن دارد صحبت می‌شود و حتی فراتر از این، شرایط را چطور می‌بینید؟

ابراهیمی: همانطور که جناب اقای دکتر پیمان پاک فرمودند ما از خردادماه روند افزایشی شروع شد در تیرماه بیش از ۱۳۲ میلیون جوجه ریزی توسط واحد‌های پرورشی انجام شد و مردادماه هم پیش بینی مان این است که از تیرماه بیشتر جوجه ریزی صورت بگیرد و این موضوع نشان دهنده این است که ما شاهد افزایش تولید و عرضه مرغ در شهریور و مهرماه خواهیم بود.

سوال: چقدر پیش بینی می‌کنید عدد و رقمش چی هست؟

ابراهیمی: تقریبا می‌شود گفت که با این مقدار جوجه ریزی که صورت گرفته ما در هر ماه بیش از ۲۵۰ هزار تن مرغ تولید خواهد شد اگر نهاده هایشان به موقع برسد و وزن گیری مورد انتظار البته با توجه به این که در فصل تابستان هستیم یک مقدار وزن گیری‌ها نسبت به فصل سرما کمتر است، ولی بین ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن اگر چنانچه نهاده‌های به موقع تحویل بگیرند پیش بینی ما برای تولید هر ماه خواهد بود.

سوال: مصرف داخلی چقدر هست؟

ابراهیمی: البته در مورد مصرف داخلی من نمی‌توانم به یک عدد خاص اشاره کنم.

سوال: حدودی بفرمایید؟

ابراهیمی: به صورت رسمی هم اعلام نشده، ولی معمولا دور و بر ۲۰۰ هزار تن بوده تا جایی که من اطلاع دارم.

سوال: یعنی فراتر از نیاز بازار تولید خواهد شد؟

ابراهیمی: فعلا ما فراتر از نیاز بازار داریم تولید می‌کنیم و یکی از نگرانی‌های ما این است که اگر چنانچه افزایش تولید به همین شکلی که خوشبختانه با تلاش همکاران ما دارد صورت می‌گیرد بازار کشش نداشته باشد و قیمت مرغ زنده از قیمت تمام شده بیاید پایین دچار ضرر و زیان می‌شوند مرغداران ما و امکان دارد که برای جوجه ریزی‌های بعدی تاثیر منفی داشته باشد. من همانطور که آقای دکتر فرمودند در جریان هستند انشاالله برنامه ریزی بر این است که مرغ مازاد جمع بشود و ما به سمتی برویم که تولیدکنندگان مان بتوانند به تولید شان ادامه بدهند و نکته‌ای که الان خیلی مهم است وقتی که برای یک سالن مرغداری برنامه ریزی می‌شود که پرورش بدهد بعد از جوجه باید حتما ذرت و سویا و مکمل‌ها به موقع برسد.

سوال: مشکلی در این باره هست؟

ابراهیمی: فعلا در مورد سویا مشکل هنوز کامل مرتفع نشده است.

سوال: مشکل چیست؟

ابراهیمی: واردکنندگان ما بعضی‌ها علیرغم این که بیش از دو ماه از واحد‌های پرورشی گرفتند در تحویل تاخیر داشتند و حالا یک بخشی شاید مشکل اداری و ارزی ما بود، ولی وقتی که در یک سامانه بازارگاه نهاده بارگذاری می‌شود معنی آن این است که این کار گمرکی اش انجام شده است و آن اجازه داشتند که فروش را انجام بدهند. واردکنندگان نهاده‌ها باید همکاری بیشتری برای واحد‌های پرورشی داشته باشند.

سوال: این مورد را بپرسیم از اقای پیمان پاک که مشکل چیست؟

پیمان پاک: اول من توضیح بدهم راجع به آن موضوع نگرانی که راجع به مازاد داشتند، ببینید ما برآوردمان این است که بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تن مصرف ماهانه مرغ در کشور هست با توجه به این که افزایش قیمت گوشت را ما داشتیم، تمایل به استفاده از مرغ بیشتر شده، اما نکته‌ای که وجود دارد با مصوبه‌ای که ستاد تنظیم بازار داده و سقف ذخایر استراتژی کشور را دو برابر کرده و پشتیبان امور دام مکلف است به افزایش این سقف، قطعا ما حداقل بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تن مرغ را باید ذخیره سازی بکنیم. ما برنامه ریزی مان را بر این اساس قرار دادیم که بیشترین سهم را از سهم داخل جمع آوری بکنیم و ذخیره بکنیم. پس بنابراین برای دو ماه آینده نگرانی خاصی نداریم. به موازات آن هم برنامه ریزی داریم می‌کنیم برای صادرات، اگر تولید واقعا یک تولید بابرنامه باشد و ما بتوانیم مطمئن باشیم از تنظیم بازار داخل مان، می‌توانیم یک سهمیه‌ای را اختصاص بدهیم خصوصا با تاکید بر زنجیره‌های تامین یا زنجیره‌های تامین بتوانند به طور مستمر صادرات بکنند، طبیعی است وقتی که این‌ها می‌روند مذاکره می‌کنند پارت‌های متعدد و محدود نمی‌تواند برایشان کسب بازار کند، ما داریم با دوستان تعامل می‌کنیم یک برنامه ریزی بلندمدت را داشته باشیم به ازای تامین بخشی از بازار داخل بتوانند یک صادرات مستمر را داشته باشند که همین فرآیند تولید و جوجه ریزی به حد کافی انشاالله انجام بشود. در حوزه تامین نهاده‌ها، در خصوص بحث سویا، چون ما کنجاله سویا را به نوعی در دو قالب تامین می‌کنیم یکی کنجاله خشک هست، یکی هم دانه‌های روغنی که تاکید بر دانه‌های روغنی بوده در کشور، چرا؟ چون واحد‌های تولیدی فعال می‌شوند کارخانجات روغن کشی در کنار آن هم روغن تامین می‌شود هم کنجاله سویا، بر این اساس بخش قابل توجهی از تامین کنجاله سویا بر مبنای کنجاله داخلی صورت گرفته بوده، یک مسئله‌ای که وجود داشت بحث اصلاح قیمت کنجاله سویا بود که یک مقداری تاخیر خورد ما در برنامه ریزی که ابتدای سال یعنی قبل از تیم جدید وزارت کشاورزی تعریف شده بود، برنامه این بود که مابه ازای مثلا دو هزار و ۷۰۰ تومانی از طریق سازمان برنامه به صورت یارانه پرداخت شود، ما بحث داشتیم که آقا اگر این افزایش قیمت صورت بگیرد و آن یارانه‌ای که ما معمولا نسیه می‌دهیم و اوراق می‌دهیم و ... و ذلک، اصلاح بشود خودش باعث افزایش واردات می‌شود و این افزایش واردات خودش تنظیم می‌کند با قیمت کنجاله سویا را که الحمدالله هفته پیش در ستاد تنظیم بازار مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد و این تصویب باعث شد که حداقل ما امروز که خدمت شما هستیم ده کشتی کنجاله را در مسیر داریم که به سمت ایران حرکت کردند. کنار این یکی دو نفر از تجار ما بواسطه مشکلی که برای یکی از بانک‌های ما طی دو ماه گذشته بوجود آمده بود، ما مشکل ارزی نداشتیم ارز هم پرداخت شده بود، اما آن بانک درگاه پرداخت ارزی مابه ساپلایر‌ها وتامین کننده‌های غربی بود. این فرآیند توسط بانک مرکزی و مجموعه وزارت کشاورزی پیگیری شد ما چندین راه جایگزین را تعریف کردیم این البته بر می‌گردد به مسئله مهمی که ما سالهاست داریم تاکید می‌کنیم تنوع مبادی واردات باید داشته باشیم خدا را شکر این اتفاقی که افتاد همه کشور را بسیج کرد که ما آن تنوع مبادی را واقعا جدی بگیریم و همه بیایند پای کار. ما غیر از این که مسیر‌های پرداخت پول را اصلاح کردیم، در کنار آن وارد فرآیند تنوع مبادی هم شدیم که من خدمت شما توضیح می‌دهم این مشکل حل شده یعنی خو دآقای ابراهیمی می‌دانند الان مشکل تامین کنجاله حل شده، ولی آن گپ یک ماهه ۴۰ روزه بوجود آمد یک مقداری این فضا را فراهم کرده که مرغداران نگران هستند بارگیری‌ها دارد صورت می‌گیرد دارد تامین میشود آن تاخیری که اشاره کردند بخاطر همان مشکلی است که یکی از بانک‌های اروپایی برای ما بوجود آورد.

سوال: آقای ابراهیمی الان قیمت روز مرغ زنده چند هست؟

ابراهیمی: استان‌های مختلف متفاوت است، ما از ۵۲ تومان تا ۵۸ تومان در استان‌ها گزارش داریم، قیمت مرغ زنده، البته مرغ زنده هم دفاتر خرید پیشنهاد می‌دهند ما اگر وزن بالاتری داشته باشد قیمت بالاتری می‌خرند و اگر وزنش کمتر باشد قیمت پایین تر.

سوال: یعنی همین ۷۸ هزار تومان که الان گفته شده به نظر می‌آید قیمت مناسبی باشد؟

 ابراهیمی: برای مرغ زنده من تصورم این است که هم قیمت نهاده‌ها داشته و چیزی که هست ...

سوال: نه، مرغ گرم برای مشتری که در بازار عرضه می‌شود؟

ابراهیمی: من در مورد آن قضیه واقعا اطلاع دقیقی ندارم یعنی از مرغ زنده به بعد یک تغییراتی دارد که باید در واقع از کسانی که در این قضیه دست اندرکارند سوال بفرمایید.

سوال: با توجه به این قیمت مرغ زنده ۷۸ هزار تومان معقول و منطقی به نظر می‌رسد؟

پیمان پاک: این قیمت بله قیمت منطقی است اگر قیمت کلا به ۵۲ و زیر ۵۲ برسد به همان ۷۳ تومانی که مصوب کردیم خواهد رسید، اما نکته‌ای که بود که این افزایش قیمت نهاده‌ها که الان ما فقط این مشکل را در کنجاله سویا داریم عرض کردم در ذرت الان ما شاید هزار، ۱۵۰۰ تومان هم زیر قیمت مصوب مرغداران ما دارند تامین نهاده می‌کنند.

سوال: تا یک هفته آینده بالای ۷۸ تومان دیگر در بازار نیست درست است؟

پیمان پاک: ما روزانه سه کشتی دانه و کنجاله را داریم تخلیه می‌کنیم این واقعا کار مهمی است اتفاقی که در دو هفته گذشته افتاد و خبرهایش را شما شنیدید که از منابع عراق پرداخت‌های خوبی صورت گرفت فقط طی دو هفته گذشته بیش از ۱۵ کشتی ما تامین مالی شد و ترخیص شد، بعضی از این‌ها با توجه به این که سبقه قبلی داشتند در حوزه روغن بود، در حوزه جو بود، اما بخش قابل توجهی ذرت ترخیص شد یکی دو کشتی کنجاله هم از آن منابع تامین شد پشتیبانی امور دام بیش از ۱۰ کشتی خرید کرده که انشاالله از همین منابع آزاد شده تامین مالی می‌شود، و برآورد ما این است که واقعا ماه‌های آتی ماه‌های بسیار خوبی است ما واقعا این را باید تاکید کنیم دیگر ما الحمدالله نگرانی ارزی نخواهیم داشت با توجه به تلاش‌هایی که بانک مرکزی کرده و این توافقاتی که صورت گرفته واقعا یک اتفاق مثبتی است. یک نکته هم من این جا تاکید کنم متاسفانه هر موفقیت و هر دستاوردی را ما عادت داریم تخریب کنیم این اصلا نفت در برابر غذا نیست یکسری منابع بلوکه شده بود، ببینید ما وزارت جهاد پارسال ۲۰ میلیارد دلار، امسال برنامه ریزی کردیم با مدیریت منابع ارزی ۱۵ میلیارد دلار باید بانک مرکزی به ما بدهد که ما بتوانیم نهاده‌ها را اعم از نهاده‌های به عبارتی خوراک دام و یا روغن، برنج و محصولات دیگر را وارد بکنیم. این منابع از این منابع بلوکه شده دارد استفاده می‌شود این موضوع نفت در برابر غذا نیست اتفاقا دولت از سمت این که نفت بفروشد، منابعش را بیاورد برای واردات غذا دارد شیفت می‌دهد سمت سایر منابع و آن منابع نفتی کشور آزاد میشود و در حوزه زیرساخت، در حوزه تولید و در حوزه سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوال: مرغ گرم را بخواهیم جمع بندی کنیم می‌گویم ما از چه زمانی دیگر بالاتر از ۷۸ تومان در بازار نمی‌بینیم؟

پیمان پاک: انشاالله طی یکی دو هفته آینده طی همین برآوردی که بود انشاالله ما دیگر در استان‌های مختلف هم این افزایش را نخواهیم داشت ما امروز در سطح تهران واقعا مرغ عملا بالاتر از ۷۸ تومان ۷۹ تومان نداریم.

سوال: هستند بعضی از فروشگاه‌ها؟

پیمان پاک: بله بعضی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها خیلی شفاف عرض می‌کنم مثلا مغازه بالای شهر که دارد یک میلیارد اجاره مغازه می‌دهد خب این را روی محصولاتش می‌بیند.

سوال: وقتی یک نرخ مصوب باشد دیگر انتظار این است که دیگر بالای شهر پایین شهر نداشته باشد؟

پیمان پاک: بله آن نظارت را دوستان ما دارند می‌کنند در این مدت خیلی سختگیری نکردند با توجه به این که بالاخره قیمت مرغ و کمبود بود از این به بعد دیگر انشاالله نظارت‌ها هم دیگر یک مقداری سفت و سخت خواهد شد و به یک ثباتی در قیمت انشاالله خواهد رسید.

سوال: برویم سراغ گوشت قرمز بعد از یک افزایش قیمتی که داشت مدتی هست که تقریبا قیمت ثابت مانده است امروز در میدان بهمن شقه گوسفندی قیمت گرفتیم، بره نر ۴۱۵ هزار تومان گفتند. در این خصوص هم توضیح بفرمایید؟

پیمان پاک: این هم دقیقا مثل همان فرآیند مرغ بود که واقعا سال گذشته آسیب حوزه گوشت قرمز بیشتر از گوشت مرغ بود، چون گوشت مرغ را شما مستحضرید طی مثلا دو سه دوره که بازه آن ۴۵ تا ۵۰- تا ۶۰ روز حداکثر است این قابل ترمیم است، اما در حوزه دام زنده نیازمند یکسری اقدامات گسترده‌تر هستیم. شرکت پشتیبانی امور دام، معاونت امور دام وزارت جهاد با پیگیری‌هایی که وزیر محترم دارد، برنامه گسترده‌ای را برای تولید قراردادی تعریف کرده، برنامه‌ای را تعریف کرده برای واردات دام پایه پرواری و انشاالله که ما بتوانیم ذخایردامی که ما پارسال بخاطر همان مشکلات حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش شدید قیمت نهاده‌ها به واسطه جنگ روسیه و اوکراین واقعا ما از دست دادیم این جا بتوانیم جبران کنیم.

سوال: جمعیت دامی کاهش پیدا کرده؟ چقدر؟

پیمان پاک: بله، برآورد این است که ما تقریبا سالانه اگر یک میلیون تن گوشت مصرفی بوده ما صد هزار تن وارد می‌کردیم امسال حداقل ۲۵۰ هزار تن نیاز داریم برای واردات یعنی ۱۵۰ هزار تن دیگر خلا داریم یک ۱۵۰ هزار تنی برآورد. البته یکی از مشکلات ما در حوزه کشاورزی آمار است، حضرت آقا هم اشاره کردند ما مسئله آمار را باید واقعا جدی بگیریم توجه ویژه‌ای شده الان وزیر محترم جهاد به بحث رصدخانه، بحث سامانه‌ها، تجمیع سامانه‌ها، آمار دقیق که این خیلی مهم است. ما در حوزه آمار اگر آمار دقیق تولید داشته باشیم می‌توانیم مدیریت خوبی را روی بازرگانی و منابع ارزی و وارداتمان داشته باشیم انشاالله این بزودی درست خواهد شد، اما مسئله برآورد تخمینی که ما داریم ما حداقل ۱۵۰ هزار تن اضافه باید به عبارتی گوشت و دام وارد بکنیم. برنامه ریزی داریم تا اردیبهشت سال آینده این فرآیند واردات را ادامه بدهیم.

سوال: همین ۱۵۰ هزار تن که می‌گویید تا آن موقع هست دیگر؟

پیمان پاک: بله، علاوه بر آن صد هزار تنی که گوشت منجمد برزیلی و صنعتی وارد می‌شده است، ما کاری که در این فرآیند انجام دادیم تقریبا آن سه چهار هفته‌ای که جلوی رشد قیمت را گرفت یک مقدار کمی هم روی بحث کاهش قیمت گوشت سبک اثرگذار بود این بود که ما منابع به عبارتی وارداتی مان را مشخص کردیم کشور‌های حوزه اوراسیا، سفری که آقای رئیس جمهور داشتند حوزه افریقا که انشاالله از دو هفته آینده دام آنجا هم وارد می‌شود با مدیریت ویژه‌ای که حوزه دامپزشکی و مجموعه‌های بهداشتی داشتند، بحث مغولستان هست بعضی از کشور‌های شرق اروپا هستند در حوزه استرالیا فعالیت‌هایی صورت گرفت این فرآیند الان تقریبا ما روزانه ۶۰ تن گوشت گرم گوسفندی داریم وارد می‌کنیم و روزانه ۵۰ تن تا ۷۰ تن گوشت گرم گوساله که از پاکستان دارد وارد می‌شود این موضوع باعث کنترل و به عبارتی عدم افزایش قیمت شد برنامه ریزی ما این است که حداقل در حوزه دام سبک این را به ۱۲۰ تن برسانیم و مشابه این هم بتوانیم ۱۰۰ الی ۱۲۰ تن گوشت گرم گوساله را وارد بکنیم.

سوال: تا کی؟

پیمان پاک: این طی دو سه هفته آینده اتفاق خواهد افتاد باز با همکاری خوبی که بانک مرکزی داشته منابع ارزی خوبی را در اختیار قرار داده حتی جناب آقای مخبر دستور دادند که یک تنخواه ارزی برای واردات گوشت صورت بگیرد، چون قطع واردات واقعا به ما آسیب می‌زند در زنجیره گرم، این فرآیند دارد دنبال می‌شود.

سوال: چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

پیمان پاک: الان تقریبا ثابت شده، یعنی جلوی روند افزایشی گرفته شده طی یک ماه آینده ما با کاهش خوبی مواجه خواهیم بود برنامه ما این است که انشاالله کاری بکنیم که زمستان امسال، چون واقعا بحث فصل سرد ما فصل مهمی است، این زمستان افزایش نداشته باشیم و بتوانیم گوشت را به سطح قیمت سال گذشته برسانیم.

سوال: ثبات قیمتی که میگویید یعنی چقدر؟

پیمان پاک: تقریبا ببینید ما سال گذشته آن گوشت لاشه بین مثلا ۳۲۰ تا ۳۳۰ بود اگر ما بتوانیم انشاالله این را کاهش بدهیم الان شقه لاشه وارداتی تقریبا روی ۲۶۰ هزار تومان است یعنی بر مبنای ۲۶۰ هزار تومان است الان در تمامی میادین میوه و تره بار ما روزانه با این قیمت عرضه می‌شود هیچ کمبودی نداریم.

سوال: نه آن که تنظیم بازاری است؟

پیمان پاک: خب دیگر این وقتی اثر بگذارد.  ما روزانه ده هزار گوسفند در تهران فقط کشتارداریم وقتی این گوشت بیاید جایگزین بشود با توجه به آن کمبود ذخایری که عرض کردم این خودش باعث یک ذخیره‌ای می‌شود و این آثار و آن بحث عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و آن کاهش قیمت را ما شاهد هستیم.

سوال: قیمت ثبات دقیقا بگویید چند است برای شقه گوسفندی؟

پیمان پاک: ما سال گذشته بین ۳۲۰ تا ۳۳۰-۳۴۰ بود انشاالله ما سعی می‌کنیم به آن برسانیم.

سوال:، ولی واردات که با ارز نیمایی انجام می شود؟

پیمان پاک: بله واردات گوشت گرم کلا با ارز نیمایی انجام میشود نکته‌ای که بود در بحث گوشت منجمد حالا یک خبر اشتباهی هم هفته گذشته منتشر شد، یکی از مسائلی که بود این بود که گوشت قرمز کلا ارز نیمایی بگیرد، ما یک مصرف گسترده گوشت منجمدی داریم که در صنایع مصرف می‌شود در حوزه صنف و صنعت و در بحث اصناف و رستوران‌ها و ... مصرف می‌شود، این گوشت معطل مانده بود با توجه به محدودیت منابع ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ ارز درستی به آن تخصیص داده نمی‌شد همین کمبود تخصیص ارز که اولویت گوشت گرم داشت باعث شده بود عرضه گوشت منجمد کاهش پیدا کند و یک قیمت کاذبی بوجود بیاید با برنامه ریزی و باهمفکری اتحادیه وارد کنندگان گوشت ما داشتیم. ما گوشت منجمد و گوشت صنعتی را به تالار دوم منتقل کردیم و یک میلیارد دلار برایش منابع ارزی دیدیم، سقف ارزی که بتواند وارداتش را انجام بدهد در آن راستا تقریبا با این انتقال گروه کالایی که اتفاق افتاده افزایش عرضه را ما شاهد بودیم ما برآورد و آن اطلاعاتی که خود دوستان اتحادیه دارند گوشت منجمد گوساله از ۳۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان و حالا انشاالله طی روز‌های آتی به پایین‌تر از آن هم کاهش پیدا می‌کند.

سوال: آقای سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران هم روی خط ما هستند. آقای مقدسی شرایط تامین نهاده و تولید در حوزه گوشت گاو به چه ترتیب هست؟

مقدسی: ما در چند ماه گذشته واقعا برای تامین کنجاله سویا دچار مشکل شدیدی بودیم، هنوز هم این مشکل را داریم و حالا قول دادند که انشاالله از هفته آینده بارگیری‌ها شدت پیدا کند که یک کم بتواند بازار را تعادل ببخشد. ما به بخش پروار بندی اصلا کنجاله سویا یا نهاده‌هایی را نمی‌دهند، چون همکاران ما همه را دارند از منابع داخل تهیه می‌کنند با ارز آزاد و از تولید داخل انشاالله امیدواریم که از هفته آینده این کنجاله سویا بتواند در بازار اثر بگذارد و سایر کنجاله‌ها مثل کنجاله آفتابگردان و کلزا و آن‌ها را هم قیمتش را کاهشی کند امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

سوال: با این شرایطی که دارد پیش می‌آید بحث تولید داخل که آسیب نمی‌بیند؟

مقدسی: قطعا می‌بیند، من بار‌ها در جلسات مختلف هم گفتم، ما اگر در دام سنگین امروز یک تصمیمی را بگیریم به غلط یا دیر تصمیم بگیریم اثرات این بسیار ماندگار است حداقل دو سه سال می‌کشد تا جبران این تصمیم گیری‌ها یا این صدماتی که به تولید خورده بشود، مثل این نیست که ظرف ۴۵-۵۰ روز به سر جایش برگردد متاسفانه ما دو سال است که میگوییم به داد برسید نرسیدند که باعث این شد که تولید کننده آسیب سنگینی ببیند.

سوال: بزرگترین مشکل چه بوده در این مدت که می‌فرمایید؟

مقدسی: وقتی که ارز ۴۲۰۰ ترجیحی سال گذشته قطع شد تقریبا نقدینگی تولید کننده را به ۶ برابر افزایش می‌داد، دولت نتوانست به تعهدش عمل کند، نقدینگی را تامین کند و یک مشکل دیگر که بوجود آمد سریع جلوی صادرات را گرفتند دام مانده بود روی دست دامدار، از بین رفت تولید کننده و دیگر رغبت برای سرمایه گذاری بوجود نیامد و یک واقعیت این است این را آقای پیمان پاک بداند ما اگر شیر را اقتصادی نکنیم مطلقا بتوانیم مشکلات  را در کشور حل کنیم.

سوال: آقای پیمان پاک بفرمایید:

پیمان پاک: نکته‌ای که آقای مقدسی دارند مصرف کنجاله سویا در حوزه دام فقط مربوط به دام شیری است نه دام گوشتی. حتی ایشان هم بعنوان مسئول صنف دام شیری همواره پیگیری دارند می‌کنند.

سوال: البته هر دو تا را دارند؟

پیمان پاک: بله، یک نکته‌ای هم که ما تاکید ویژه به دوستان کردیم و واقعا معاونت دام ما باید فعالانه عمل کند بحث اصلاح جیره دام است، این که ما همواره متوسل و وابسته به کنجاله سویا باشیم همین آسیب‌ها را برای ما بوجود می‌آورد در صورتی که ما منابعی می‌توانیم استفاده کنیم مثل کلزا، مثل منابع دیگر که واقعا بتواند ما را از وابستگی کاهش بدهد این هم جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.  

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار