بدن کودکان بسیار سریعتر از بدن بزرگسالان گرم می‌شود. به همین دلیل است که کودکان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند. اگر کودک شما دچار گرمازدگی شده است، باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰ 03 August 2023

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ️ ️قبل از اینکه علائم گرمازدگی ظاهر شوند، بچه‌ها اغلب علائم و نشانه‌های بیماری‌های گرمایی خفیف مانند گرفتگی گرما و گرمازدگی را نشان می‌دهند. این اغلب پس از ورزش یا بازی در گرما رخ می‌دهد و به دلیل از دست دادن مایعات و نمک بیش از حد در اثر تعریق دچار کم آبی می‌شود.
علائم گرمازدگی در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش دمای بدن، معمولا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی گراد
پوست خنک و لطیف با وجود گرما
مور مور شدن
غش، سرگیجه یا ضعف
سردرد
افزایش تعریق
افزایش تشنگی
تحریک پذیری
گرفتگی عضلات
حالت تهوع یا استفراغ
در موارد زیر درمان گرمازدگی کودکان مهم است و باید هرچه سریعتر نسبت به آن اقدام کرد؛ زیرا ممکن است گرمازدگی به سکته مغزی تبدیل شود:

اضافه وزن دارند یا چاق هستند
دارو‌های خاصی مصرف می‌کنند
آفتاب سوختگی دارند
مریض هستند
درمان فوری گرمازدگی کودکان
اگر کودک شما علائم گرمازدگی را نشان می‌دهد، باید:

فرزندتان را به مکانی خنک و سایه – ترجیحاً در یک ساختمان یا وسیله نقلیه مجهز به تهویه مطبوع ببرید.

لباس‌های او را کم کنید
او را به نوشیدن مایعات خنک حاوی نمک (مانند نوشیدنی‌های ورزشی) تشویق کنید.

مایعات کافی بنوشید در طول هوای گرم، مهم است که کودک شما مایعات کافی داشته باشد.

بررسی کنید که کودکتان به اندازه کافی مایعات دریافت می‌کند، یک نشانه خوب این است که در ۲۴ ساعت گذشته ۶ تا ۸ پوشک خیس کم رنگ داشته باشد.

به کودکان خردسال آب را به عنوان نوشیدنی اصلی آن‌ها در طول روز ارائه دهید (آب میوه، نوشیدنی‌های میوه‌ای و نوشیدنی‌های گازدار توصیه نمی‌شود)

کودکان بزرگتر را به نوشیدن منظم تشویق کنید، به خصوص اگر به دلیل مشغول بودن به بازی نوشیدن را فراموش کنند.

یک حوله مرطوب سرد یا اسفنج را روی پوست بمالید.

اگر کودک شما از گرفتگی عضلات دردناک در پاها، بازو‌ها یا شکم خود شکایت دارد، به آرامی عضلات دردناک را بکشید یا ماساژ دهید.

کودک را به تنهایی در وسیله نقلیه رها نکنید. هرگز کودک را در وسیله نقلیه بدون مراقبت رها نکنید حتی اگر شیشه‌ها نیمه باز هستند یا موتور درحال کار کردن است و تهویه مطبوع روشن است.

اگر کودک شما قادر به نوشیدن نیست یا به نظر می‌رسد هوشیاری خود را از دست می‌دهد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.

گرمازدگی در نوزادان

گرمازدگی در نوزاد نادر، اما بسیار خطرناک است. اجازه دادن به کودک یا کودک برای مدت طولانی بیرون ماندن در هوای گرم، سوار شدن در ماشین گرم یا نشستن در ماشین پارک شده – که هرگز نباید رخ دهد – می‌تواند باعث افزایش سریع دمای بدن او شود.
از آنجایی که نوزادان و کودکان بسیار خردسال نمی‌توانند به شما بگویند که چه زمانی ناراحت هستند، مراقب رفتار‌های غیرعادی یا علائم مربوط به آن‌ها باشید، مانند:

بی قراری
تنفس سریع و پی در پی
بی حالی
تحریک پذیری
استفراغ


چگونه گرمازدگی کودکان را درمان کنیم؟
اگر کودک شما هر یک از این علائم گرمازدگی را نشان داد، آن‌ها را در داخل خانه یا بیرون از آفتاب قرار دهید، حتی اگر فقط در سایه باشد. می‌توانید با خیس کردن پوست یا برداشتن لایه‌های لباس به خنک شدن آن‌ها کمک کنید، و اگر هوشیار هستند، به آرامی با آب خنک یا یک نوشیدنی ورزشی کم‌شکر آبرسانی کنید تا الکترولیت‌ها را دوباره پر کنید. اگر علائم بدتر شدند، یا علی‌رغم درمان فوق، در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بهبود نیافتند، برای جلوگیری از پیشرفت به گرمازدگی، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چگونه از گرمازدگی در کودکان پیشگیری کنیم؟
والدین می‌توانند اقدامات ساده‌ای را انجام دهند تا کودکان را از گرما زدگی در امان نگه دارند. از فعالیت‌های خارج از منزل در زمان‌های خنک‌تر روز مانند صبح زود یا بعد از ظهر لذت ببرید. سعی کنید تا جایی که ممکن است در بیرون از منزل به دنبال سایه باشید، لباس‌هایی را انتخاب کنید که گشاد، با رنگ‌های روشن و رطوبت‌گیر باشند تا نخ‌های سنگین. در نهایت، برای خنک شدن و جلوگیری از کم آبی بدن، استراحت‌های مکرر آب را برنامه ریزی کرده و از کمبود آب جلوگیری کنید.

برچسب ها: کودک ، سمنان ، گرمازدگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار