یکسال از سیل ویران‌گر بارده می‌گذرد، سیلی که باعث شد خسارات زیادی به روستای بارده در شهرستان بن استان چهارمحال و بختیاری وارد شود.
کد خبر: ۱۱۱۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷ 02 August 2023

به گزارش تابناک چهار محال و بختیاری و به نقل از خبرگزاری تسنیم، رضا علی‌بیگی فرماندار شهرستان بن در نشست سالروز سیل سال ۱۴۰۱ روستای بارده، اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ با بلایای طبیعی و غیر طبیعی همراه بود، سیل، برف سنگین و دشمنان نظام جمهوری اسلامی که تلاش کردند این‌کشور را دچار تزلزل نمایند لیکن تمام این موضوعات با یک مدیریت جهادی در سطح استان و کشور مدیریت شد.

وی افزود: در خصوص سیل سال گذشته اگر تدبیر مدیران استان نبود، ممکن بود شاهد خسارات جانی نیز باشیم، ۳ روز پیش از بحران، مدیریت بحران و ستاد مدیریت بحران استان در مرداد ماه سال گذشته تشکیل شد و آمادگی لازم به دلیل هشدار‌های مدیریت بحران استان فراهم شد و وقایع مدیریت شدند.

فرماندار شهرستان بن گفت: تمام دستگاه‌ها در حین بحران حضور پیدا کردند و با تلاش و کمک در حد امکان، کار مدیریت شد همچنین با حضور اقشار مختلف مردم از داخل و خارج از استان و گروه‌های جهادی و حضور تعداد زیادی از خیرین با پای کار آوردن ماشین الان سنگین، این بحران مدیریت شد.

علی‌بیگی حضور مدیران استانی در کنار مردم را عامل دلگرمی مردم دانست و گفت: با این حضور میدانی، امیدی که لازم بود در دل مردم ایجاد شد. این بحران آزمون الهی سختی بود که این استان از آن به بهترین نحو از ان بیرون آمد.

وی با اشاره به اقدامات زیر ساختی پس از بحران سیل، تاکید کرد: نگاه ویژه و مترقی استاندار و حضور وزیر کشور و رییس مدیریت بحران کشور و بنیاد مسکن کشور و دیگر مقامات در روستای بارده موجب اختصاص اعتبارات خوبی برای جبران بخشی از خسارات وارده در حوزه‌های مختلف شد.

کوچه‌های روستا آسفالت می‌شوند

فرماندار شهرستان بن با اشاره به فعالیت در حوزه‌های زیرساختی، بیان کرد: با آغاز به کار بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای از روز اول، تلاش شد در حوزه‌های مختلف پروژه‌های مختلف اجرا شود، در بنیاد مسکن تنها در حوزه آسفالت از سوی مدیریت بحران ۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که در کنار آن نزدیک به ۴ میلیارد تومان نیز هزینه شد و اخیرا نیز برنامه ریزی شده است تا تمام کوچه‌های سطح روستای بارده با تخصیص قیر رایگان اسفالت شود.

علی‌بیگی تصریح کرد: لایروبی مسیل‌ها پروژه عظیمی بود که ماشین آلات بسیاری در بحث مسیل کار کردند که معادل کنونی آن بالای ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود لیکن با کار جهادی، در عرض ۳ یا ۴ روز سیل‌بند‌ها اجرا شد.

وی افزود: کار در پیست اسکی بارده بصورت جهادی در عرض یکی دو هفته آغاز شده است که همکاری برخی دستگاه‌ها ضعیف بود، اما مجموعا یک‌مانور عملیاتی تعویض جاده گردنه بارده به سمت روستای بارده و ایجاد ۲ پارکینگ آغاز شد که با یک تنفس، مجددا آغاز خواهد شد.

فرماندار شهرستان بن گفت: پروژه‌هایی مثل سد خاکی تقریبا از بین رفته بود که با حضور منابع طبیعی این پروژه با جدیت شروع شد که از محل اعتبارات ماده ۱۷ و اعتبارات تملک و ملی، اعتباری نزدیک به ۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و باز‌هم نیاز به کمک وجود دارد.

احداث ۸۶ واحد مسکونی

علی‌بیگی با اشاره به آغاز به کار بنیاد مسکن برای دو پل در جوار امامزاده و پل داخل روستا، گفت: امروز اولین روز کاری پیمانکار در روستا بود که در عرض ۲ ماه آینده شاهد احداث و تکمیل پل خواهیم بود، تسهیلات احداثی ۸۶ واحد برای احداث، ۲۳۰ میلیون تومان برای هر واحد و ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سمت بنیاد مسکن تخصیص یافته است.

وی افزود: علاوه بر ۸۶ واحد مذکور، ۳۱۸ مورد کمک‌های معیشتی شامل ۳۰ میلیون تومان وام و ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای مردم بارده، اختصاص یافت. تلاش‌هایی که برای زیرساخت‌ها و ایجاد تحول لازم بوده، انجام شده است، اکنون نیز ۸۶ ساخت و ساز بطور کامل در حال انجام است و ۴۳ واحد تعمیراتی نیز در دست انجام می‌باشد.

فرماندار شهرستان بن افزود: در موضوع برق، مدیرکل وزارتی صندوق بیمه برق بازدید به عمل آوردند که پیش‌بینی می‌شود وام بلاعوض نیز برای روستای بارده و نزدیک به ۳۰۰ واحد که پیش بینی شده است انجام شود، همچنین کمک‌های زیادی نیز از سمت رییس بنیاد مسکن کشور قول داده شده است که شامل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانک مهر ایران و دیگر تسهیلات هست.

علی‌بیگی خاطرنشان کرد: یک‌سال گذشته روستای بارده در جهات مختلف، کارگاه سازندگی در حوزه‌های مختلف بوده است، تسهیلات حوزه کشاورزی چند روز پیش ابلاغ شده است و تا ۱۰ روز آینده تسهیلات در ارتباط با خسارت‌های محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی ارائه خواهد شد. پیش بینی می‌شود بخشی از خسارت‌های وارده در سیل مرداد ۱۴۰۱ جبران شود.

کمک ۶۰ میلیارد ریالی کمیته امداد به خانوار‌های آسیب دیده از سیل

جاسم محمدی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان نیز در این نشست، اظهار داشت: با همت و همدلی موجود، عل‌رغم همه مشکلات حاصل از سیل، بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به دستگاه‌های حمایتی با حمایتی که از سمت مرکز و خیرین اتفاق افتاد، در مسیر خود حرکت می‌کند و تا رسیدن به هدف نهایی که حل تمامی مشکلات ناشی از سیل می‌باشد، در کنار خانواده‌های تخت پوشش خواهیم بود.

وی افزود: مجموع خانوار‌های آسیب دیده تحت پوشش که در جریان سیل سال گذشته آسیب دیدند، ۱۱۶ خانواده بود که در بخش‌های مختلف، کمک‌هایی شامل حال افراد شد، یک نکته مهم و قابل توجه در بحران‌ها این بود که همه کمک‌های مردمی از طریق مرکز نیکوکاری در روستای بارده اتفاق افتاد و هیچ حرکتی غیر از این مرکز نیکوکاری وجود نداشت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به کمک ۶ میلیارد تومانی کمیته امداد به خانواده‌های تحت پوشش، در پایان خاطرنشان کرد: این کمک‌ها در بخش‌های مسکن، تعمیرات، معیشت، توزیع بسته‌های مواد غذایی، اطعام و احسان حسینی اتفاق افتاد و دیگر مسائل نیز دنبال خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار