مدیرکل استاندارد کرمانشاه:
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: دفتر استانداردسازی در دانشگاه آزاد و رازی کرمانشاه افتتاح شده و در دانشگاه صنعتی کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲ 01 August 2023

افتتاح دفتر استانداردسازی در دانشگاه صنعتی کرمانشاه/استاندارد به حوزه خدمات ورود جدی داشته است

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، مهدی حسین پور ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی وظایف و عملکرد اداره کل استاندارد در چهار محور استانداردسازی و آموزش اندازه شناسی، تایید صلاحیت و اندازه و انطباق قرار می‌گیرد.

وی افزود: حوزه استانداردسازی و آموزش که یکی از مهمترین ارکان کلیدی و رکن اصلی اداره استاندارد است با به روزرسانی استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه تصریح کرد: امروزه در جامعه دانشگاهی استان کرمانشاه از تدوین استانداردهای ملی و بین المللی بهره‌مند هستیم و در دانشگاه آزاد و دانشگاه رازی دفتر استانداردسازی داریم که به زودی در دانشگاه صنعتی کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: توسعه استانداردهای پژوهش محور در جهت ارتقاء تولید کالا و خدمات از مهمترین وظایفی است که بر عهده اداره کل استاندارد است.

حسین‌پور بیان کرد: در این راستا طرح پژوهش‌های مسئله محور در راستای رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی به وقوع پیوسته است، در حوزه اندازه شناسی طرح ملی ویژه پایش جمیعت را دنبال کردیم و به صورت سراسری از اواسط سال گذشته با هدف کنترل کمی فرآورده‌های بسته‌بندی در جهت صیانت و تأمین منافع مصرف کننده در حال اجرا است.

وی تشریح کرد: کلیه محصولات استاندارد اجباری مورد پایش جدی قرار می‌گیرند و به صورت خاص کالاهای اساسی که گروه غذایی تولید شده در واحدهای تولیدی و واحدهای صنفی توزیع در سطح بازار مورد پایش قرار می‌گیرند.

این مسئول گفت: دیگر کالاهای با پوشش بسته‌بندی غیر مواد غذایی هم مورد پایش قرار خواهیم داد، ابتدای طرح ملی ویژه پایش جمعیت تا پایان سال جاری ۴۲۵ نمونه تولیدات داخل استان کرمانشاه پایش شدند و در این طرح از نمونه‌های تولیدات واحدهای خارج از استان کرمانشاه آزمون به عمل اوردند.

وی بیان کرد: تولیدات واحدهای خارج از استان کرمانشاه که در آزمون قبول می‌شوند ۳۹ درصد است که از طریق اداره کل سایر استان‌ها طرح ملی سنجش نرخ رشد کیفیت به مدت ۲۰ روز در اوایل تیر ماه سال جاری مرکز استان به مرحله اجرا درآمد.

حسین‌پور افزود: پرسشگران اداره استاندارد ضمن مراجعه به درب منازل و با استقرار در مراکز فروشگاهی و تیم های پرسشگری در شهر از کالاهای خریداری شده در چند ماه اخیر توسط پرسشنامه اطلاعاتی را جمع آوری کردند.

وی گفت: سازمان ملی استاندارد نتایج را برخط ارسال کرد، ۵۹۷ پرسشنامه را به مدت ۵ روز و دامنه پوششی در خصوص ۵۶ قلم کالای پرمصرف که ۵۰ قلم از این کالاها مشمول استاندارد اجباری و ۶ قلم مشمول استاندارد تشویقی بودند.

این مسئول بیان کرد: به استناد ماده هفت قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیار معتبر و گزارش حاصل از نتایج ارزیابی به مراجع ذیربط و جامعه اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: استاندارد امروزه به حوزه خدمات ورود جدی پیدا کرده است، در حوزه انطباق و ارزیابی، استاندارد شناسی، اندازه شناسی، جهان اسلام، محصولات دانش بنیان را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادیم.

 

ورود استاندارد کرمانشاه به ١٠٠ برنامه در راستای قانون هوای پارک

 

حسین‌پور بیان کرد: ارتقا استانداردهای اجباری صنعت خودرو علاوه بر استانداردهای ۸۵ گانه در دستور کار است که استاندارد ما شامل خدمات پس از فروش هم برای لوازم خانگی و خودرو می‌شود.

وی افزود: افراد می‌توانند با تلفن ۱۷۱۵ الی ۱۷۴۵ برای شکایات و سامانه پیام رسان ۱۵۱۷ تماس حاصل نمایند، برای استانداردهایی که برای محصولات در زمینه استاندارد محصولات پرمصرف، استانداردسازی حاکمیتی و استانداردسازی محیط زیستی فراهم شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زمینه قانون هوای پاک توانسته‌ایم به ۱۰۰ برنامه وارد شویم ناظر قانون هوای پاک سازمان ملی استاندارد است و کارگروه دبیرخانه فرآورده‌های نفتی را داریم که دبیرخانه فرآورده‌های نفتی اداره استاندارد است.

وی گفت: با قاچاق سوخت مواجه هستیم وظیفه اداره استاندارد تایید ماهیت مواد نفتی است که از مواد یارانه‌ای استفاده نشده باشد.

حسین‌پور اذعان کرد: اداره استاندارد امروز با سازمان‌های حمایتی و ادارات اطلاعاتی ارتباط دارد و با سارقین کیفیت در هر حوزه‌ای برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در زمینه استاندارد خدمات، خدمات توانبخشی، گردشگری، اماکن ورزشی، آموزش و پرورش با تاکید بر مقطع ابتدایی حوزه خدمات و ارتباطات اماکن گردشگری، خدمات پستی، خدمات بهزیستی خدمات مدارس ابتدایی و باشگاه‌ها ی ورزشی ورود جدی پیدا کردیم.

وی افزود: در ۱۵ حوزه دیگر از جمله خدمات بیمه، اداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پایانه فرودگاه، حمل و نقل برون شهری، حمل و نقل مسافران با اتوبوس‌های بین شهری، خدمات حمل و نقل ریلی، حمل و نقل قطار برون شهری، توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروش اینترنت و خدمات آموزش با تاکید بر مهدکودک‌ها ورود پیدا کردیم.

حسین‌پور تشریح کرد: در زمینه بهبود کیفیت نان سنتی ورود خوبی داشتیم، علاوه بر نظارت بر کارخانه آرد با عنایت بر این که نان‌های سنتی چهارگانه هستند و شامل نان تافتون، سنگک، بربری و لواش هستند و با بالا رفتن کیفیت مواد اولیه و روش‌های تولید، بهبود می‌یابد و در این زمینه ورود جدی داشتیم.

وی تاکید کرد: در زمینه تسهیل ترخیص کالاهای اساسی، اداره املاک تملیکی اعلام می‌کنیم، در اداره املاک تملیکی اگر استانداردها رعایت شده باشد و کالا را به مزایده گذاشته باشند آن‌ها را ترخیص می‌کنیم.

حسین‌پور ادامه داد: صدور پروانه محصولات حلال با هدف توسعه صادرات محصول یکی از موارد توسعه نرخ ناخالص تولید داخلی است، یکی از ارکانی که می‌تواند به صادرات کمک کند بحث نشانه‌های حلال است که در بازار کشورهای منطقه به آن توجه ویژه می‌شود.

 

٢٧٣ مورد بازرسی استاندارد از واحدهای تولیدی در کرمانشاه طی چهار ماهه امسال


حسین پور در رابطه با عملکرد چهار ماهه سال جاری استاندارد استان کرمانشاه، گفت: طرح آزمونی جامعه استاندارد ۸۰ مورد بوده، بازرسی از واحدهای تولیدی ۲۷۳ نمونه، نمونه برداری از واحدهای تولیدی ۲۹۲ مورد، آزمون نمونه واحدهای تولیدی ۳۲۲ مورد، احضارنامه‌های صادراتی ۲۸۸ مورد، اظهارنامه‌های وارداتی ۵۳۱ مورد، بازرسی فنی صنایع انرژی هفت مورد، صدور پروانه کاربردی استاندارد هم از اجباری و تشویقی ۲۴ مورد بوده است.

وی افزود: تعلیق و ابطال پروانه اداره استاندارد ۳۳ مورد، بازرسی طرح طاها ۲۴۷ مورد، نمونه برداری طرح طاها ۴۰ مورد، نمونه برداری کالاهای صادراتی و وارداتی ۳۶۲ مورد و تایید کیفیت آسانسور ۳۲۵ مورد بوده است.

حسین‌پور اذعان کرد: دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی به مدت یک ماه فرصت دارند کنترل کیفی ایمنی آسانسور را دریافت کنند در صورت دریافت نکردن مماشاتی نخواهیم کرد و مکان مربوطه را پلمپ می‌کنیم.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۱٠ مورد پلمپ داشتیم، بازرسی انجام شده در حوزه آسانسور ۶۲۱ مورد بوده همچنین بازرسی از تجهیزات شهربازی‌ها و زمین‌های بازی هم به عهده اداره استاندارد است طی نامه‌ به شهرداران تمامی شهرستان‌های استان اعلام کردیم که بازرسی‌های ادواری توسط بازرسین ما انجام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: ۳۰ هزار مأموریت سامانه‌ای داریم که بر خط است، در زمینه تمدید و تعلیق پروانه در چهار ماه ابتدای سال ۹ مورد اداره مستقیماً با تایید صلاحیت ایران در ارتباط است.

وی گفت: در زمینه ارزیابی آزمایشگاه ۱۳ مورد، اداره حقوقی رسیدگی به عملکرد تعداد کمیسیون‌های ما یک مورد و در زمینه پیگیری شکایات واصل در خصوص کالا هشت مورد شکایت داشتیم.

حسین‌پور تشریح کرد: در زمینه آموزش کنترل کیفیت یک هزار و ۵ ساعت آموزش کارکنان اداره کل یک هزار و ١٨٣ نفر ساعت آموزش را داشتیم و بسته‌های ترویجی سه مورد بوده که در زمینه تایید صلاحیت و تایید کنترل کیفیت ۴۷ مورد داشتیم.

وی بیان کرد: مرغوبیت و کیفیت تولید داخلی باید مورد توجه باشد استانداردهای کیفی ما مانند استاندارد قضایی جان انسان را تضمین می‌کند و سازمان استاندارد مدعی العموم کیفیت است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار