مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تلاش برای تبدیل شدن معبد آناهیتا به سایت موزه خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی تکمیل موزه منطقه‌ای غرب کشور به منظور نگهداری از ١٢ هزار شئ تاریخی و ارزنده استان کرمانشاه است.
کد خبر: ۱۱۰۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰ 17 May 2023

معبد آناهیتا به سایت موزه تبدیل می‌شود/ تکمیل موزه منطقه‌ای غرب کشور اولویت میراث فرهنگی استرحمت الله جلیلیان

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه داریوش فرمانی در نشست خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: ٢٨ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته میراث فرهنگی بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای عموم مردم رایگان است، میراث فرهنگی تلاش کرد این هفته را در فضای رسانه، سیاسی و اجتماعی برجسته و مردم و مسئولین را متوجه اهمیت آن کند.

وی افزود: در این هفته ضمن برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، کاوش‌های باستانی شناسی انجام شد که بنا است این کاوش‌ها در شروع جلسات شورای اداری استان کرمانشاه تشریح و به سمع و نظر مدیریت ارشد استان برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ادامه داد: ٢ موزه پاوه و سنقر تجهیز و گردشگری دفاع مقدس مورد توجه ویژه قرار گرفت، در همین راستا فراخوانی برای معماری، سازه و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه تنگه مرصاد به دانشجویان، دانشگاهیان و علاقه‌مندان ارائه شد.

وی به برگزاری مراسم بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی توسط تعدادی از ادارات شهرستانی از جمله پاوه و کنگاور اشاره کرد و گفت: در تعدادی از شهرستان‌ها همایش‌هایی تحت عنوان همایش‌های انجمن‌های میراث فرهنگی و شورا‌های اسلامی برگزار می‌شود.

فرمانی از برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله نشست تخصصی قباخ تپه در کوزران خبر داد و تصریح کرد: دیدار با خانواده معظم شهدا، سخنرانی خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته با محوریت میراث فرهنگی و در مجموع ٢۴ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در سراسر استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه پیشروی ثبت جهانی اورامانات در دو حوزه اقدامات فرهنگی و زیرساخت‌ها است که تا کنون ٢٠ موافقت اصولی برای تاسیسات یا زیرساخت‌های گردشگری امضا شده و از سال گذشته ١١ پروژه نیمه کاره که نیازمند تسهیلات بودند، آغاز به کار کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه با بیان اینکه حفظ جاذبه‌های تاریخی از لحاظ فرهنگی ضرورت دارد، گفت: ضوابط منظر فرهنگی اورامانات هم در همین راستا مصوب شد و طاق بستان برای ثبت جهانی در مرحله مقدماتی تحت عنوان محور از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن در عراق پیش پذیرش شده و در مرحله گردآوری اطلاعات و طرح مطالعاتی آن هستیم، به زودی هم به عنوان رئیس گروه ثبت این اثر، دبیری را انتخاب می‌کنیم تا اقدامات مربوط به این پرونده هر چه سریعتر جمع آوری و ارسال شود.

این مقام مسئول از اقدامات مرتبط با ثبت جهانی اسب کورد از جمله سفر به کشور عراق خبر داد و گفت: به زودی و در روز‌های نخست خرداد ماه جشنواره اسب کورد را با همکاری کشور عراق برگزار می‌کنیم که رویکرد برگزاری آن مردمی است، مردمی بودن یکی از معیار‌های تاتیر گذار در ثبت جهانی آثار است.

وی در خصوص کتیبه سان رستم که اخیرا دچار آسیب شد، افزود: نگهداری آثار تاریخی نیازمند همکاری مردم است و بر اساس ماده ۵۶ برنامه قانون سوم توسعه، نگهداری، حفاظت و حراست این آثار در روستا‌ها بر عهده شورای اسلامی شهر و روستا است.

وی درباره اقدامات مقابله‌ای به منطور جلوگیری از ٱسیب به آثار تاریخی، اضافه کرد: تشکیل انجمن میراث فرهنگی استان، شهرستان، دهستان بخش، شهر و روستا در دستور کار قرار گرفت و به مدیران شهرستان‌ها اعلام کردیم برای آثار تاریخی در هر روستا انجمن میراث فرهنگی آن اثر تشکیل شود.

فرمانی بر ضرورت آشنایی نسل‌های مختلف با میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: معرفی میراث فرهنگی در کتب درسی دانش آموزان و کمک از ائمه جمعه و جماعات برای حفظ این میراث لازم است.

وی با بیان اینکه نگهبانی از بیش از چهار هزار و ۶٠٠ اثر تاریخی در استان کرمانشاه نیازمند به کارگیری ١٠ هزار نیرو است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ٣٠ نگهبان در مناطق حفاظت شده داریم و مجوز استخدامی بر جذب نیرو صادر نمی‌شود بنابراین امید ما برای حفظ و حراست از این آثار به مردم، شورا‌ها و انجمن‌ها است.

وی ادامه داد: احداث تله کابین برای طاق بستان با شاخص‌های لازمِ ثبت جهانی طاقبستان مغایر است لذا این پروژه فعلا مسکوت مانده و شهرداری در گذشته برای راه اندازی این تله کابین مجوزی از میراث فرهنگی دریافت نکرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار