عملیات بازی دراز نماد مقاومت و حماسه آفرینی ها و رشادت و سلحشوری های رزمندگان دلاور اسلام برای دفاع از مرزهای غیرت و شرف کشورمان است که از یکم تا دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۰منجر به آزادسازی ارتفاعات بازی دراز از چنگال نیروهای متخاصم بعثی شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷ 04 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا عملیات بازی دراز نتیجه ایمان، اخلاص، غیرت و دلاوری و شجاعت و ولایتمداری نیروهای رزمنده ارتش و سپاه است که هر ساله آیینی به یاد شهدا و غربت این جبهه های این منطقه در اردیبهشت ماه برگزار و با حضور هزاران نفر از راهیان نور، اردوهای عاشقان سرزمین نور آغاز می شود، نمونه از هزاران افتخارآفرینی دروان طلایی دفاع مقدس است که در اذهان همگان جاوید و مانا مانده است.

عملیات بازی دراز نمونه بارز حماسه آفرینی رزمندگان سپاه اسلام است که در سنگرهای جهاد در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح با دست خالی و با اخلاص و ایمان و توکل و شهامت ایستادگی کردند و به پیروزی های بزرگی دست یافتند و اجازه ندادند تا گوشه ای از خاک این رزمین مقدس به دست دشمن بیفتد.

عملیات بازی دراز با رشادت های رزمندگان اسلام توانست منجر به بازپس گیری منطقه ای شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و معادلات رژیم متخاصم بعثی را برای اشغال و تصرف این منطقه با اهمیت به هم ریخت.

ارتفاعات بازی دراز از مناطق حساس غرب کشور و استان کرمانشاه نماد عشق و عرفان است که ۴۲ سال پیش رزمندگان شجاع و دلاور ۲ گردان از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۲ گردان از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات حضور داشتند.

ارتفاعات بازی دراز به لحاظ موقعیت جغرافیایی درون مثلث قصرشیرین - گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده و با توجه به تسلط کافی بر منطقه، دشمن بعثی از این منطقه در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دیده بانی استفاده می کرد.

ارتفاعات مهم بازی دراز، بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود که یک مانع طبیعی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می شد و همین اهمیت راهبردی دلیل جاده سازی و فعالیت های مهندسی روی آن، آن بود.

دشمن می خواست با حضور در این منطقه و استقرار در این ارتفاعات با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرد از این رو نبردهای سختی برای آزادسازی این ارتفاعات از دست دشمن، بین رزمندگان کشورمان با نیروهای متجاوز بعثی برای بازپس گیری آن انجام شد.

نخستین تجربه همکاری سپاه و ارتش

عملیات بازی دراز نخستین تجربه همکاری مشترک بین دلاوران سپاه و ارتش بود که در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر شکل گرفت و نیروهای عمل کننده در آن از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز حمله کردند و پس از یک نبرد شدید چند روزه بین نیروهای بعثی با رزمندگان، سرانجام نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.

آزاد نشدن بخش شمالی ارتفاعات بازی دراز باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.

نخستین عملیات نیمه گسترده ای در منطقه پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، با نام عملیات بازی دراز در دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

در این عملیات هوانیروز ارتش نقش به سزایی ایفا کرد و شهید شیرودی در آخرین عملیات پروازی خود (هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

محل سقوط بالگرد شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان دلاور هوانیروز است که امروزه تبدیل به یادمان شده است از جمله زیارتگاه کاروان های راهیان نور است که در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد که روبروی آن ارتفاعات «بازی دراز» قابل مشاهده است.

دستاوردهای عملیات بازی دراز

در عملیات بازی دراز ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی از تجهیزات دشمن منهدم شد و ۱۲ دستگاه تانک و نفربر، پنج دستگاه ادوات مهندسی به عنوان غنیمت جنگی به دست رزمندگان دلاورمرد کشورمان افتاد.

کشته و زخمی شدن یک هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن بعثی در عملیات بازی دراز و به اسارت در آمدن ۷۰۰ نفر از نیروهای متخاصم رژیم بعثی از دستاوردهای مهم عملیات بازی دراز بود.

برگزاری آیین بزرگداشت عملیات غرورآفرین بازی دراز در ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه

آیین بزرگداشت عملیات بازی دراز قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۴و ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور ۳۵ هزار نفر از راهیان نور و یادگاران هشت سال دفاع مقدس و بسیجیانی از سراسر کشور در ارتفاعات بازی دراز اجرا شود.

مسوول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: آیین گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز و همزمان افتتاحیه راهیان نور سال ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۳۵ هزار نفر از زائران سراسر کشور در شهرستان سرپل‌ذهاب برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار «یونس عزیزی» افزود: این تعداد زایران بسیجی از ۲۷ استان کشور در ویژه برنامه های این آیین باشکوه به صورت سازماندهی شده و جمع کثیری نیز به صورت غیرسازماندهی شده حضور خواهند یافت.

وی اضافه کرد: در روز پنجشنبه برگزاری آیین گرامیداشت شهید شیرودی در محل یادمان این شهید در منطقه بازی دراز سرپل ذهاب خواهد بود و در روز جمعه نیز از ساعت ۶ صبح با صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز و شرکت در مراسم اصلی ادامه خواهد یافت.

مسوول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان یادآور شد: برپایی موکب مختلف برای پذیرایی از شرکت کنندگان در این مراسم و فراهم شدن تمامی امکانات لازم برای اسکان زایران در استان و حضور خودجوش قشرهای مختلف مردم برای برگزاری از جمله اقدام های پیش بینی شده است.

عزیزی ادامه داد: به همین منظور امکانات لازم برای اسکان این تعداد زایر در شهرستان های اسلام آباد غرب، دالاهور، قصر شیرین و گیلان غرب فراهم شده ضمن آنکه مراکز اقامتی راهیان نور شهرستان کرمانشاه و سرپل ذهاب نیز در همین راستا تجهیز و آماده شده است.

سرپل ذهاب آماده برگزاری عملیات غرورآفرین بازی دراز

فرماندار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه عملیات غرورآفرین بازی دراز در کتاب قطور دفاع مقدس موقعیت ویژه و برجسته‌ای دارد، گفت: گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز امسال در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور بیش از ۳۵ هزار نفر از راهیان نور از سراسر کشور برگزار می شود و از این شهرستان آماده برگزاری باشکوه این آیین معنوی است.

«صدراله بابلی» افزود: صعود به ارتفاعات بازی دراز یک مراسم ملی است و در این خصوص شهرستان سرپل ذهاب آمادگی کامل دارد و مقدمه های این کار نیز فراهم شده است.

وی اظهار کرد: تشکیل ۶ کمیته در شهرستان سرپل ذهاب و آماده سازی زیر ساخت های اولیه و پارکینگ های عمومی و همچنین ایجاد موکب از داخل شهر تا ارتفاعات بازی دراز، تجهیز مدارس برای اسکان و پذیرایی از کاروان های راهیان نور و تامین آب شرب مورد نیاز و همچنین نصب و استقرار سرویس های بهداشتی برای رفاه حال زائران بازی دراز از مجموعه اقدام های انجام شده برای برگزاری سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز است.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: رزمندگان دوران دفاع مقدس تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند و عملیات بزرگی را در آن دوران طلایی رقم بزنند و امید است در مسیری که شهدا گام برداشتند و عزت و افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند ما بتوانیم راهشان را ادامه بدیم.

بابلی، از همه مردم وفادار و شهید پرور ایران اسلامی به ویژه ایثارگران و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس دعوت کرد در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه به سرپل ذهاب عزیمت و از یادمان های بازی دراز، پادگان ابوذر و موقعیت شهید شیرودی بازدید کنند و لحظاتی را مهمان شهدا باشند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار