کد خبر: ۱۰۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ 09 October 2015

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هیئت‌ها و شرکت‌های خارجی در حال مطالعه بازارهای ما هستند و ما نیز باید از هم‌اکنون وارد عمل شویم و منتظر برداشته‌شدن تحریم‌ها نمانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ظهر امروز چهارشنبه در کنفرانس ملی اقتصاد پساتحریم که در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، گفت : لازم است رکود حاکم بر کشور را بشناسیم و اقدامات لازم متناسب با فرصت‌ها و تهدیدات را در شرایط پساتحریم انجام دهیم.

پدرام سلطانی اظهار کرد: معضل بیکاری پس از معضل بدهی‌، بزرگترین معضل پیش‌روی دولت است ضمن اینکه شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه، شرایط کشور ما از نظر اقتصادی را سخت‌تر می‌کند.

سلطانی یادآور شد: بازارهای تعدادی از کشورهای منطقه به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر این کشورها چشم‌انداز مثبتی ندارد و در چنین شرایطی باید راهکارهای لازم برای تامین بازارهای مورد نیاز برای فروش کالاهای ساخت کشور ما اتخاذ شود.

وی افزود: نباید بخش خصوصی منتظر برداشته‌شدن تحریم‌ها بماند بلکه لازم است از هم‌اکنون تحلیل، تصمیم‌گیری و رصد کردن شرایط اقتصادی در دوران پساتحریم را آغاز کنیم که آمدنِ این‌همه هیئت خارجی به کشور ما ضرورت این امر را افزایش می‌دهد.

معرفی فعالیت‌های تولیدی معطل‌مانده و نیمه‌تمام به هیئت‌های خارجی ضروری است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: معرفی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدیِ معطل‌مانده و نیمه‌تمام به هیئت‌های خارجی در شرایط پساتحریم ضرورت قابل توجهی دارد و این موارد باید با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز شناسایی شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: هیئت‌ها و شرکت‌های خارجی از هم‌اکنون در حال مطالعه بازارهای ما هستند و ما نیز باید از هم‌اکنون وارد عمل شویم و منتظر برداشته‌شدن تحریم‌ها نمانیم.

سلطانی یادآور شد: مشکلات دوران پساتحریم بیش از همه گریبانگیر تولیدکنندگان کوچک و متوسط می‌شود و دولت باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشد و اقدامات لازم با توجه به این امر انجام شود.

سلطانی ادامه داد: بنگاه‌های کوچک و متوسط، موتور اشتغال در کشور ما هستند و باید به مشکلات آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم زیرا سرمایه‌گذاری خارجی به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی همه نیازها باشد.

اقتصاد ما باید درون‌زای برون‌گرا باشد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز نیز در این کنفرانس گفت: لازم است از تولیدمحوری به سمت صادرات‌محوری گام برداریم و اقتصاد ما باید درون‌زای برون‌گرا باشد.

رحیم بنامولایی ادامه داد: لازم است انگیزه‌های کافی برای شرکت‌های خارجی در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور ما ایجاد شود ضمن اینکه لازم است در زمینه ارتقای تکنولوژی و دانش فنی نیز از توانمند‌ی‌های این شرکت‌ها بهره‌مند شویم.

وی افزود: ثبت برندها یک ضرورت بسیار مهم است و به کمک آن می‌توانیم گام‌های مهمی در راستای اشتغال‌زایی برای نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی تحصیل‌کرده برداریم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز یادآور شد: اصلاح قوانین و رویه‌ها نیز ضروری است و باید قوانین مخلِّ تولید را با همکاری دستگاه‌های ذیربط شناسایی کنیم ضمن اینکه در دوران پساتحریم به داشتن مدیران بحران نیاز داریم.

بنامولایی ادامه داد: این مدیران باید از اختیارات کافی برخوردار باشند و از هیچ‌کسی نترسند ضمن اینکه لازم است مراکز تعدّد تصمیم‌گیری را کاهش و مراکز تعدّد تصمیم‌سازی را افزایش دهیم.

سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت تبدیل‌شدن به مشاوران تصمیم‌سازی را دارند

وی افزود: سازمان‌های مردمنهاد این ظرفیت را دارند که تبدیل به مشاوران برای تصمیم‌سازی شوند و باید از همه پتانسیل‌های آنها در این زمینه استفاده شود.

بنامولایی گفت: همچنین لازم است زیرساخت‌ها و نیازهای اساسی کشور را فراهم و فرهنگ مصرف بهینه و ارتقای کیفیت را نهادینه کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان البرز یادآور شد: افزایش رقابت سازنده در بازار ضرورت دارد و تولیدکننده‌های بخش خصوصی باید تولیدات خود را ارائه دهند تا مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب داشته باشند و بهترین کالاها را انتخاب کنند.

بنامولایی اضافه کرد: لازم است قوانین همه‌شمول باشد و این‌گونه نباشد که تولیدکننده‌هایی که هیچ‌گونه خدماتی از دولت نمی‌گیرند، مالیات پرداخت کنند زیرا چنین شرایطی برای تولیدکننده به‌صرفه نیست و موجب فرار مالیاتی می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از ضرورت‌ها این است که قراردادهای کار به جای«وقت‌مزدی»، «کارمزدی» باشند ضمن اینکه داشتن بانک اطلاعاتی کامل و جامع در استان البرز به بهینه‌تر شدن برنامه‌ریزی و مدیریت در استان کمک می‌کند.

در ادامه این کنفرانس رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: تفاهم‌ هسته‌ای نقش قابل توجهی در آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده، تقویت منابع ارزی کشور و کاهش هزینه‌های انتقال تکنولوژی دارد.

حذف ضوابط دست و پاگیر و بروکراسی با جدیت دنبال شود

ایرج موفق گفت: با توجه به شرایط پساتحریم، تحول در سیاستهای کلان داخلی و خارجی ضروری است و در خصوص سیاست‌های داخلی لازم است حذف ضوابط دست و پاگیر و بروکراسی با جدیت دنبال شود.

وی افزود: وجود ضوابط دست و پاگیر و بروکراسی به استان البرز آسیب می‌زند و مشکلات و معضلات این استان را افزایش می‌دهد ضمن اینکه لازم است مدیران بخش‌های اقتصادی ریسک‌پذیریِ بالایی داشته باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز یادآور شد: لازم است منافع ملی را به منافع بخشی و فردی ترجیح دهیم و فرهنگ استفاده از کالاهای ساخت داخل را نیز نهادینه کنیم که ارتقای کیفیت این کالاها به تحقق این امر کمک می‌کند.

موفق در خصوص اقدامات اجرایی سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز گفت: احیای معادن متروکه، اجرای طرح شناسایی معادن متروکه و تفکیک آمار صادرات البرز از استان تهران از این اقدامات است.

وی افزود: تلاش در جهت تقویت انجمن‌های تخصصی، تدوین برنامه‌های جامع و ملی در خصوص موارد مربوطه و برگزاری جلسات مشترک با بخش دولتی، نمونه‌هایی از انتظارات سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز از بخش خصوصی محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار