کد خبر: ۱۰۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 06 October 2015
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از کنترل موفقیت‌آمیز بیماری تب برفکی در سال جاری خبر داد و گفت: طی سه ماه آینده تولید واکسن قانقاریا به روش فرمانتوری آغاز و روانه بازار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ حمید کهرام صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک مرکز تولید واکسن قانقاریا به روش فرمانتوری که به تازگی پروانه‌اش را گرفته است طی سه ماه آینده تولیدات خود را وارد بازار خواهد کرد.

وی تأکید کرد: واکسن قانقاریا تاکنون به روش سنتی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در کرج و شعبه مشهد تولید می‌شد.

این مسئول افزود: در این راستا طی دو سال تحقیقات کارشناسان در شعبه مشهد این واکسن هم‌اکنون به روش فرمانتوری به نتیجه رسیده است.

کهرام بیان داشت: قانقاریا بیماری کشنده است که با تولید این واکسن به روش فرمانتوری می‌توانیم به سمت افزایش تولیدات این واکسن در کشور گام برداریم.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولید واکسن قانقاریا به روش فرمانتوری تنها در شعبه مشهد انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم که ظرفیت تولید این واکسن به صددرصد برسد لذا در این زمینه قادر به صادرات نیز خواهیم بود.

واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما در موسسه رازی تولید شد

کهرام گفت: این واکسن در طیور گوشتی مصرف می‌شود اما رسانیدن این واکسن به طیور در داخل منازل روستایی به شیوه زنجیره سرد امکان‌پذیر نبود و متأسفانه شیوع بیماری نیوکاسل در طیور خانگی در روستاها بیشتر مشاهده می‌شد.

وی تأکید کرد: با تلاش محققان تولید واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما نیز محقق شد.

این مسئول در ادامه سخنان خود از تولید واکسن چهار ـ نود و یک خبر داد و افزود: تولید این واکسن هنوز به مرحله مجوز نرسیده است اما امیدواریم طی دو ماه آینده مجوز تولید این واکسن نیز صادر شود.

کهرام خاطرنشان کرد: برای دستیابی به فناوری تولید این واکسن 10 سال کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از تولید واکسن کلون خبر داد و گفت: این واکسن نیز طی سه ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بیان داشت: تولید این واکسن تاکنون در کشور انجام نمی‌شد که امروز با تلاش محققان این موسسه موفق به تولید این واکسن شده‌ایم که قابل ذکر است این واکسن تاکنون از خارج تأمین می‌شده است.

وی در ادامه سخنان خود یکی از مهمترن برنامه‌های موسسه سرم‌سازی رازی را تجاری‌سازی محصولات این موسسه عنوان کرد و بیان داشت: اولین قرارداد جدی در خصوص تب برفکی است که امروز امضا خواهد شد.

به گفته کهرام اقدامات اولیه برای امضای قرارداد تولید تب برفکی با یک شرکت در مهاباد انجام شده است.

وی افزود: این شرکت با نام روناک در مهاباد فعال است که در این راستا موسسه سرم‌سازی رازی از ابتدا کنترل کیفی تولید این محصول را بر عهده داشته است.

رئیس موسسه سرم‌سازی رازی بیان داشت: اما متأسفانه طی دو سال این شرکت نتوانست به تولید خود در زمینه تولید واکسن تب برفکی دست پیدا کند.

کهرام گفت: در این راستا امروز با امضای قراردادی، متعهد می‌شویم که طی دو سال با اعزام کارشناسان و محققان و انتقال تکنولوژی تولید واکسن تب برفکی، این شرکت در مهاباد را به مرحله تولید انبوه برسانیم که در این راستا تمامی امکانات مصرفی برای تولید این واکسن را به این شرکت ارائه خواهیم کرد.

وی ظرفیت تولید این واکسن در سال را 100 میلیون دز عنوان کرد و افزود: ما در کشور در سال 25 میلیون دز از این واکسن را نیاز داریم.

به گفته کهرام هر چه میزان تولید واکسن تب برفکی دراین شرکت بالاتر برود ما در این موسسه تولیدات خود را کاهش خواهیم داد.

امضای قرارداد موسسه سرم‌سازی رازی با سه شرکت دانش‌بنیان

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در ادامه سخنان خود از امضای قرارداد این موسسه با سه شرکت دانش‌بنیان خبر داد و بیان داشت: هم‌اکنون 25 شرکت در مرکز رشد موسسه تشکیل شده است که از این تعداد 12 مرکز به مرحله دانش‌بنیان دست پیدا کرده‌اند.

کهرام اظهار کرد: در این راستا موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی با سه شرکت دانش‌بنیان در مرحله قرارداد رسیده است.

وی در ادامه همچنین به تولید واکسن ppr یا واکسن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این موسسه اشاره کرد و گفت: این بیماری بسیار کشنده است و نشخوارکنندگان کوچک در صورت ابتلا به این بیماری به طور قطع از بین می‌روند.

رئیس موسسه رازی خاطرنشان کرد: در سال 93 تولید این واکسن 10 میلیون دز بوده است.

به گفته وی در6 ماهه ابتدای سال جاری تولید این واکسن در موسسه به 15 میلیون دز رسیده است.

کهرام گفت: البته ما در طی یک سال قرار بود این میزان واکسن را در موسسه تولید کنیم که طی 6 ماه قرارداد یکساله خود را با سازمان دامپزشکی اجرایی کرده‌ایم و توانایی تولید بالاتر از این واکسن را نیز داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار