سه طرح بزرگ صنعتی با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان و امکان اشتغالزایی یک هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا پایان امسال در استان کرمانشاه به بهره‌برداری می‌رسد که علاوه بر کمک به رفع بیکاری و ایجاد شغل، بستر‌ها را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ 13 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ طرح‌های «بیواتانول»، «ذوب آهن اسفنجی بیستون» و «ایمان سرم» سه طرح بزرگ صنعتی استان کرمانشاه است که عملیات اجرایی ساخت آن‌ها از چند سال قبل آغاز شده و اکنون با رویکرد جدید دولت مردمی سیزدهم مبنی بر اتمام طرح‌های نیمه اتمام، مردم استان تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از این طرح‌ها خواهند بود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت‌های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت‌های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

این استان به واسطه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین ظرفیت‌هایی مانند آب و هوا، چهار فصل بودن، کشاورزی و گردشگری بودن و سایر پتانسیل‌ها یکی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود که در صورت صنعتی شدن و به توسعه رسیدن می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشور از طریق ارزآوری و درآمدزایی داشته باشد.

نرخ بیکاری بالا و نبود فرصت‌های شغلی مردم کرمانشاه در طول سال‌های اخیر آزار می‌دهد و اکنون امید مردم به خصوص جوانان به برنامه‌های توسعه‌ای دولت مردمی سیزدهم در اختصاص اعتبارات، امکانات و تجهیزات است تا بخشی از این مشکلات رفع شود.

براساس جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد در ردیف دومین استان با نرخ بیکاری بالای کشور است و اکنون جویندگان کار در کرمانشاه به برنامه‌های اشتغالزایی دولت سیزدهم دلخوش کرده اند تا بتوانند به شغل برسند.

افتتاح ۳ طرح کلان بستری برای سرمایه گذاری‌های جدید

رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان کرمانشاه روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به تشریح سه پروژه‌ای که تا پایان امسال در استان به بهره‌برداری می‌رسد، پرداخت و گفت: یکی از این سه طرح بزرگ استان که امسال به بهره برداری می‌رسد، «بیواتانول» کرمانشاه است که ۲۸۰ اشتغال مستقیم و نزدیک به ۸۵۰ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند و تاکنون حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذار شده است.

بیواتانول سوختی یک محصول پاک و سازگار با محیط‌زیست است که به جای افزودنی‌های شیمیایی اکتان افزای بنزین برای تولید بنزین با کیفیت و کم آلاینده به کار می‌رود و برای اولین بار در کشور زیست پالایشگاه تولید آن در حال احداث است.

«محسن دارابی» دومین طرح مهم را «ذوب آهن اسفنجی بیستون» با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرد و افزود: با بهره برداری این قسمت ذوب آهن بیستون حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به ظرفیت اشتغال آن افزوده خواهد شد.

وی در ادامه طرح «ایمان سرم» را سومین طرح بزرگ استان دانست که با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۰ نفر امسال به بهره برداری می‌رسد.

افتتاح سه طرح بزرگ با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال در کرمانشاه

بهره‌برداری از چندین طرح توسعه‌ای در استان

رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان کرمانشاه در ادامه همچنین به بهره‌برداری از چند طرح توسعه‌ای در استان خبر داد و گفت: طرح توسعه ایران خودرو کرمانشاه با اعتباری حدود ۶ هزار میلیارد تومان و طرح توسعه پتروشیمی «پودر آمونیاک» واقع در جاده هرسین با ۱۵۰ میلیون یورو نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان که ظرفیت آن ۲ برابر می‌شود از جمله دیگر طرح‌های کلان استان است که امسال به بهره برداری می‌رسد.

۱۶هزارمیلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام نیاز است

دارابی درادامه سخنانش همچنین گفت: برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی استان به ۱۶هزار میلیارد تومان تامین اعتبار نیاز داریم.

دارابی افزود: در حوزه صنعت، معدن، تجارت در ۲ بخش؛ تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی بخش خصوصی و فراهم کردن زیرساخت‌ها به تامین اعتبار نیاز داریم که در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه مطرح خواهد شد.

وی از جمله طرح‌های زیرساختی سازمان صمت در سال جاری را؛ تامین برق شهرک صنعتی زاگرس با ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه، تامین آب پایدار این شهرک صنعتی از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه با ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار کرد: در بحث زیرساخت‌ها همچنین با دریافت مجوز ماده ۲۳ احداث تصفیه خانه شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار است که همگی این موارد برای طرح در سفر رئیس جمهور به استان و تامین مالی آن‌ها مورد موافقت قرار گرفته است.

استان کرمانشاه با توجه به موقعیت استراتژیک و همجواری با کشور عراق دارای بهترین مزیت سرمایه گذاری جهت تولید محصولات صنعتی و صادرات به عراق و سایر کشور‌ها است.

در استان کرمانشاه حدود هزار واحد تولیدی، دارای پروانه بهره برداری صنعتی فعال است که نتیجه آن اشتغال حدود ۳۰ هزار نفر است؛ ۹۲ درصد این واحد‌ها صنایع کوچک با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر، چهار درصد صنایع متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و چهار درصد نیز صنایع بزرگ با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر در حال فعالیت می‌باشند.

همچنین واحد‌های تولید کننده خودرو، روغن نباتی، سیمان، کاشی و سرامیک، میلگرد و تیرآهن، لبنیات، انواع دارو، قند و رب گوجه فرنگی از مهمترین واحد‌های صنعتی این استان است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار