هم اینکه در کمتر از دو هفته از این رویداد آثار این حادثه بر رفتار مردم به شکل تهدید به قتل اعضای خانواده در صورت عدم تحقق خواسته هایشان نمود یافته است ، زنگ خطریست که خیلی زودتر از حد انتظار صدایش به گوش رسید
کد خبر: ۱۰۴۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ 01 June 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::حادثه مرگبار اداره املاک بنیاد استان ایلام را از یاد نبرده اید، رویدادی تلخ که با ریخته شدن خون شش کارمند هم استانی املاک ،بیست و هشتم اردیبهشت را به عنوان روزی سیاه در تقویم فرهنگی و اجتماعی استان ثبت و ضبط کرد .

این رویداد تلخ را از هر زاویه ای که بنگری ،سرشار از حرف های ناگفته و سرهای مکتومی است که دست در دست هم دادند تا منشأ حادثه ای سرتاسر اندوه بار اما در عین حال پندآموز شود.

فاجعه تراژدیک ساختمان املاک به اندازه ای عمیق بود تا ماهها و حتی سالها زمان را صرف واکاوی علل و چرایی وقوع این رویداد و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی متعاقب آن نماید .

هر چند به ظاهرپرداختن به این رویداد و بررسی چرایی بروز آن متوقف شده است ،اما یقینا تاثیر گذاری این رویداد بر حوزه های گوناگون اجتماعی ،فرهنگی و حتی امنیتی آنچنان عمیق است که بتوان وقوع حوادث آتی را  بر بستر این رویداد مورد کنکاش قرار داد.

از اینرو می توان با صراحت گفت که هرچند خبر این رویداد و گپ و گفت پیرامون أن در فضای حقیقی و مجازی جامعه رو به خاموشی گراییده است اما نمی توان به راحتی بر آثار مخرب این رویداد بر رفتارها و کارکردهای افراد جامعه چشم بست .

به هر حال در شکل گیری رویداد خونین املاک عوامل متعددی نقش آفرینی می کنند ،هر چند عامل فیزیکی این اتفاق یکی از کارکنان این اداره معرفی شده است ولی لازم است با مداقه در عوامل و بسترسازی های صورت گرفته مسیری علمی تر برای ریشه یابی این اتفاق نادر در پیش گرفته شود.

بدیهی است هر رویداد اجتماعی بسته به شدت ،عمق متاثر سازی عمومی و گستردگی آن در کنار آثاری که در لحظه بر جای می گذارد می تواند آثار مهمی را در عرصه های گوناگون بر جای بگذارد .

اگر صرفا یکی از عوامل دخیل در بروز این رویداد یعنی مطالبه حقوق یک فرد بر بستر خشونت را مورد بررسی قرار دهیم ،همین یک عامل به تنهایی از ظرفیت کافی برای تغییر شیوه ها و کارکردها در جامعه بعنوان یکی از آثار روانی و فرهنگی این اتفاق کفایت خواهد کرد.

از اینرو باوجود ضرورت بررسی چرایی این حادثه بمنظور بهره برداری امنیتی و قضایی ،تمرکز دستگاههای فرهنگی و اجتماعی بر آثار مخرب این رویداد در جامعه و تغییر شیوه رفتارها و کارکردها ضرورتی مهمتر از پیگیری حقوقی این اتفاق است که باید در دستور کار قرار گیرد .

چرا که بر این باوریم حتی یا وجود شناسایی دقیق عوامل و بایگانی پرونده این حادثه ،اما پس لرزه های آن تا سالهای متمادی می تواند تاثیر عمیقی بر جامعه آبستن حوادث ایلام برجای بگذارد

انتشار دو نامه از دو فرد کاملا غیر متجانس از نظر فرهنگی ،شغلی و جغرافیایی با یک هدف مشترک بیانگر عمق تاثیر گذاری حادثه املاک بر کارکردها و شیوه رفتار افراد در بستر جامعه است که از قضا موضوع دغدغه اصلی ما از طرح موضوع مطلب جاری است .

اولی متعلق به فردیست که خود را کارمند شهرداری یکی از شهرهای استان معرفی کرده و تهدید نموده چنانچه حقوق و مزایای خود را ظرف فردا دریافت نکند ،اعضای خانواده و خود را خواهد کشت .

دومی هم فردی دیگری مشابه همین فرد با ارسال متنی به یکی از رسانه های استان نوشته که کارگر است چنانچه کمیسیون مسأله روانی بودن وی را تایید نکند ،خود و خانواده اش را خواهد کشت

طرح این تهدیدات برای پیشبرد اهداف فردی را باید پس لرزه حادثه ساختمان املاک نام نهاد ،پس لرزه ای که به شکل تهدید برای پیشبرد اهداف شخصی افراد جامعه ظهور و بروز کرده است.

به معنای دقیق تر قضاوت ها و تحلیل های صورت گرفته ازحادثه ساختمان املاک یعنی دنبال نمودن حقوق با توسل به خشونت و تهدید ولو اینکه روح و روان جامعه را دستخوش تشویش کرده باشد اینک میتواند به الگویی مخرب در جامعه مبدل شود ،درست همانند آنچه که در ساعت گذشته دو نمونه از آن را در بستر فضای مجازی و رسانه ای استان شاهد بودیم .و این همان هشداریست که بعنوان موضوع مطلب به آن اشاره داشته ایم.

از اینرو ضرورت دارد دستگاههای متولی به موازات پیگیری قضایی حادثه ،بعد روانشناسانه و اجتماعی و فرهنگی آن نیز مد نظر قرار داشته باشد،چرا که آثار این رویداد بر جامعه رفته رفته به اشکال گوناگون خود را نشان خواهد داد

هم اینکه در کمتر از دو هفته از این رویداد آثار این حادثه بر رفتار مردم به شکل تهدید به قتل اعضای خانواده در صورت عدم تحقق خواسته هایشان نمود یافته است ، زنگ خطریست که خیلی زودتر از حد انتظار صدایش به گوش رسید

زنگ خطری که میتوان آن را پیش فرض پس لرزه های حادثه خونین املاک ایلام نهاد و هر چه قدر جلو تر برویم آثار تلخ آن بر روح و روان مردم نمایان تر خواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار