افشاگری رئیس کل دادگستری از زمین‌خواری‌های گسترده در البرز
خبرنگار تابناک البرز اسنادی را مشاهده کرده است که در زمان حضور عربیان به عنوان استاندار البرز، برخی از نمایندگان که از استان‌های دیگر به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند، درخواست‌هایی برای ساخت و ساز در حاشیه جاده چالوس و رودخانه کرج داشتند.
کد خبر: ۱۰۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 29 September 2015
به گزارش تابناک – البرز احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری البرز اقدام به افشاگری در مورد برخی از زمین‌خواری‌های این استان کرده است.
وی در این ارتباط اظهار داشت: آمار گویای شرایط نگران کننده‌ محیط زیست در عرصه داخلی و بین‌المللی است، در استان هم شرایط مشابهی وجود دارد که برای حل مسئله باید با مردم صادق باشیم و واقعیت‌ها را با آن‌ها در میان بگذاریم تا مردم همراهی کنند؛ مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی و تقویت سمن‌ها نقش بسیار تعیین کننده در حفاظت از محیط زیست خواهد داشت.
عالی‌ترین مقام قضایی استان اضافه کرد: سطح زمین‌خواری در استان نگران کننده است به نحوی که ارزش ریالی پرونده‌ای مفتوحه از ناحیه اداره‌کل راه و شهرسازی استان بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال می‌شود که این امر نشان از حجم گسترده زمین‌خواری در استان دارد.
فاضلیان هجوم به اراضی کشاورزی و تبدیل به اماکن تفریحی، معضل چاه‌های غیرمجاز، آلودگی آب‌های استان و رودخانه کرج را عمده‌ترین مشکل زیست محیطی استان دانست و گفت: معضل رودخانه کرج، ناشی از غفلت و سهل انگاری‌ بوده که سال‌های نه چندان دور انجام شده و اکنون به شرایط بحرانی رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه تقریباً در تمامی ساخت و سازهای انجام شده در حریم رودخانه کرج حریم راه رعایت نشده است و اکثر این ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه انجام شده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم قانون را اجرایی کنیم باید حجم وسیعی از تخریب‌ها را انجام دهیم که قطعاً این اتفاق هزینه‌های سنگینی به دستگاه قضایی و مردم تحمیل خواهد کرد و تبعات سوء گسترده و نارضایتی عمومی را در پی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: متأسفانه برای بسیاری از ساخت‌وسازها مجوز قانونی از برخی دستگاه‌ها بدون توجه به ممنوعیت‌های قانونی در خصوص رعایت حریم جاده و حریم و بستر رودخانه گرفته شده است که تخریب آن‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی هزینه سنگینی در پی خواهد داشت.
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه اگر برای مشکلات زیست محیطی و اراضی ملی استان چاره‌اندیشی نشود به نقطه غیرقابل بازگشت خواهیم رسید، گفت: تلاش دستگاه قضایی این است که اوضاع از شرایط کنونی بدتر نشود به واحدهای قضایی هم تأکید کرده‌ایم اجرای احکام صادر شده در این زمینه را پیگیری کنند.
نکته‌ای که در سخنان رئیس کل دادگستری استان البرز قابل تامل است، مربوط به آن بخش از اظهاراتی بوده که می‌گوید:‌ متأسفانه برای بسیاری از ساخت‌وسازها مجوز قانونی از برخی دستگاه‌ها بدون توجه به ممنوعیت‌های قانونی در خصوص رعایت حریم جاده و حریم و بستر رودخانه گرفته شده است که تخریب آن‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی هزینه سنگینی در پی خواهد داشت.
تابناک البرز اسنادی را مشاهده کرده است که در زمان حضور عربیان به عنوان استاندار البرز، برخی از نمایندگان مجلس که از استان‌های دیگر به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند، درخواست‌هایی برای ساخت و ساز در حاشیه جاده چالوس و رودخانه کرج داشتند.
حتی یکی از آنها با توجه به بیماری خود چند ماهی است که بیشتر روزهای هفته را در یکی از ویلاهای خود در حاشیه جاده چالوس سپری می‌کند.
با توجه به اظهارات این مقام ارشد قضایی در استان البرز، به نظر می‌رسد که قاطعیت خوبی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز و به ویژه ساخت و سازهای دانه درشت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار